Čtyřmiliardový tendr na zajištění dopravy – (najednou) stejně hladce jako v minulosti?

Kdo sleduje libereckou politiku a není zrovna příznivcem jejího stylu posledních dvou desetiletí, přineslo mu včerejší zasedání krajského zastupitelstva minimálně rozčarování. Dnes je to na den přesně rok, co tehdejší opozice Libereckého kraje, dnes v koalici vládnoucí Starostové kritizovali připravovaný více jak čtyřmiliardový tendr na zjištění autobusové dopravy s tím,že je šit na míru společnosti s anonymními vlastníky – Busline. Včera to skoro vypadalo, že už situace, kdy podmínky tendru spoluurčuje jeden ze zájemců, nevadí.

Spor mezi Změnou pro Liberecký kraj a Starosty se včera odehrál u bodu č. 34 „Odůvodnění veřejné zakázky na výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od 14. prosince 2014 do 8. prosince 2024“ . Tento materiál prošel de facto třemi změnami, při čemž jeho konečnou verzi dostali zastupitelé přímo na samotném zasedání a některým se to proto nelíbilo.

Materiál rovnou na stůl a bez diskuse

Nejprve materiál schválila Rada Libereckého kraje, pak prošel Výborem pro dopravu, který navrhl jisté dílčí opatření, nakonec náměstek pro dopravu za SLK Vladimír Mastník, starosta z Lomnice nad Popelkou připravil kompromisní návrh, který ovšem zastupitelům předložil až na začátek jednání.

To odmítli zejména zástupci Změny pro Liberecký kraj s tím, že se jedná o tak zásadní zakázku (zhruba 4,2 miliardy na dopravní obslužnost pro dobu celých deseti let) a že není možné ji takto schvalovat narychlo a bez diskuse. Až trapně působilo, když se zástupci Změny museli skoro dožadovat přestávky na poradu svého klubu k tomuto bodu.

Principálně minimálně stejnou poznámku uvedl předseda Výboru pro dopravu, Ivan Kunetka za Změnu pro Liberecký kraj. Uvedl, že výbor doporučil schválit materiál z krajské rady a doplnit jej o vlastní opatření, ale že on sám pro toto nemůže sám hlasovat, protože se tohoto odsouhlasení účastnili zástupci firmy Busline, která se jistě do tendru přihlásí. Ve Výboru pro dopravu totiž sedí za KSČM někdejší jednatel Busline Jiří Vařil, který je ovšem nadále, přes veškerou snahu, s firmou spjat. Starostenský zástupce ve Výboru pro dopravu je i František Chlouba a zároveň místopředseda dozorčí rady firmy Busline.

Zajímavé na včerejším zasedání také rovněž bylo, že k takto významnému bodu jakoby vůbec neměla proběhnout žádná diskuse. Přitom jde o záležitost, která předurčuje možná největší a dost možná i nejkontroverznější zakázku, kterou současné zastupitelstvo přijme. Diskuzi iniciovaly až nesouhlasné projevy Změny pro Liberecký kraj (Jan Korytář, Jaromír Baxa), ale samotní Starostové, kteří ještě minulý rok v květnu měli s účastí Busline velký problém, najednou mlčeli.

Ale i přes projevy zástupců Změny, chybělo v diskusi to nejpodstatnější – zda je v pořádku, že se na přípravě tendru (byť jen hlasem poradním) podílí ti, kteří se do něj jistě budou hlásit, navíc jistě ne v roli outsiderů. Všechno samotné jednání působilo, jako by se mělo vše, honem rychle a bez debaty schválit. Jakoby ani loni na podzim v Libereckém kraji neproběhly převratné volby.

Busline a privatizace dopravy v její režii?

Firma s anonymními vlastníky Busline, zapsaná na Karibských ostrovech Svatý Vincenc a Grenadiny získává v Liberci množství kritizovaných veřejných zakázek. Její někdejší manažer Luboš Wejnar se stal bez výběrového řízení ředitelem libereckého dopravního podniku, s BusLine jsou uzavírány tendry na deset let bez výběrového řízení, kdy si BusLine účtuje vyšší ceny za kilometr než si účtuje samotný dopravní podnik, BusLine využívá prostory a nejmodernější vybavení DPMLJ. Zakázku na dodávku nafty pro dopravní podnik a další organizace vyhrála narychlo zapsaná firma patřící švagrovi Jiřího Vařila s cenou za litr nafty vyšší než u čerpacích stanic.

Busline má řadu spojenců mezi politiky (nejen) Libereckého kraje. Velkými zastánci a spojenci Busline jsou představitelé KSČM (Jiří Vařil je za tuto stranu dlouhodobě ve Výboru dopravy Libereckého kraje), ale i ČSSD, zejména s jejím šéfem Robertem Duškem. Uplatnění v Busline získali i politici ODS, jako někdejší pravá ruka Radima Ziky Nikol Bradíková. V Busline působil i PR pracovník liberecké ODS a publicista médií firmy Syner, Zdeněk Soudný. Zástupci Busline udržují i dobré vztahy s  bossem jabloneckého fotbalu i tamní ODS, Miroslavem Peltou.

Nelze nic předjímat, zastánci schváleného materiálu argumentují, že kritéria pro výběr dopravce jsou daleko vstřícnější širšímu okruhu uchazečů, než byl původní návrh jdoucí z rady, odpůrci tím, že nejde schvalovat tak závažnou zakázku bez diskuse a s materiálem „na stůl“ a že je zde minimálně etický střet zájmů ohledně zástupců Busline v orgánech kraje. Možná jediný, kdo se nové rozmíšce v koalici směje, jsou „staří známí“ z šerosvitu mezi politikou a byznysem, třeba tím dopravním.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Koncem minulého týdne vydalo vedení Libereckého kraje (Starostové pro Liberecký kraj+ ČSSD+ odpadlíci od Změny) tiskovou zprávu, která pravděpodobně vstoupí do historie. Jako reakce
Několik velkých sociálních zařízení v Libereckém kraji má nové ředitele. Ovšem způsob, jakým je Rada Libereckého (Starostové pro Liberecký kraj, ČSSD, odpadlí členové Změny pro
Stávající koalice Změny pro Liberec a ANO celkem hlasitě avizovala, že změní systém zastoupení v městských společnostech. Od počátku jejího fungování uběhly téměř čtyři měsíce
Liberečtí politici (zejména bývalé vedení radnice pod primátorkou Martinou Rosenbergovou) se rádi chlubí, jak změnili fungování zdejšího magistrátu. Je spuštěn (nepříliš funkční) protikorupční portál,