Ačkoliv na začátku roku primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) uklidňoval veřejnost, že autobusů bude jezdit v brzké době jezdit stejně, opak je pravdou. Současné vedení města dokonce zrušilo další nejvytíženější spoje na liberecká sídliště. Opozice ze Změny proti tomu silně protestuje.

Problémy s autobusovou dopravou přišly letos v lednu. Společnost BusLine, která do té doby zajišťovala 40% autobusových linek MHD, rozhodla vypovědět smlouvu a město muselo narychlo samo zajistit pokračování náhle vypadnutých spojů. To se mu podařilo, byť za cenu omezení některých linek.

Vedení města tehdy avizovalo, že omezení spojů přijde, ale že jde pouze o dočasné, krizové řešení. Museli se nakoupit nové autobusy a přijmout noví řidiči. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) to v lednu 2019 komentoval slovy: „„Po zaškolení 11 řidičů, kteří v lednu absolvují odborný kurs, mohou být od března jízdní řády vráceny do původního stavu“.

Je září a situace je zcela odlišná od původních slibů. Naopak – město se rozhodlo ještě více škrtat. Výrazně méně autobusových linek bude jezdit především na vytížené lince č. 12 (o 20 párů spojů méně ve všední dny, o 13 párů spojů méně o víkendech) do Rochlice. Další desítky spojů byly škrtnuty především na linkách 14, 21, 22, 25. Tedy na těch linkách, které obsluhují velká sídliště. V některých případech má být kompenzací zavedení kloubových autobusů, většinou ale došlo k rušení bez náhrady.

Náměstek Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj) na dotaz našeho webu argumentoval tím, že se dopravnímu podniku nedaří sehnat řidiče, kteří by situaci zvládli. „V aktuální situaci pracovního trhu je obstarání řidičů mnohem složitější než nákup vozidel. Stále připomínám, že se náš dopravní podnik zbavil pout subdodávek společnosti BusLine, která obstarávala až 30% přepravy autobusy v našem městě. Toto jsme museli vykrýt interními kapacitami.  V personálních otázkách náš dopravní podnik požaduje, aby řidiči uměli komunikovat s cestujícími v českém jazyce. Sehnat dnes řidiče, ještě navíc hovořícího plynně česky, je velmi složité, a to se nebavme o kvalitě řidičských schopností. Dopravní podnik motivuje, náboruje, snaží se – lidé přicházejí, ale i odcházejí … do důchodu, za lepším, stěhují se, to je prostě život.,“ uvedl Jiří Šolc.

Šolc navíc vypočítává, kolik dopravní podnik město stojí každý rok i den. „Jiná věc jsou peníze. Ztrátu, kterou generují velmi vstřícné spoje a levné jízdné účtuje dopravní podnik městu Liberci. Jen v letošním roce to bude 275 milionů Kč, ano čtete všichni správně: více než 750 tisíc korun denně včetně sobot a nedělí. Příští rok to bude zase více, protože rostou mzdy a jízdné + počty spojů, to vše zůstává stejné … Je odpovědností celého vedení města říct na co bude a nebude, někde budeme muset ubrat, abychom zde mohli přidat.“, dodává náměstek Šolc.

Opozice ze Změny pro Liberec s tím ale rozhodně nesouhlasí a politiku současné koalice Starostů, ANO a ODS tvrdě kritizuje na každém zastupitelstvu. Ukazuje, že jde podle ní o nesystémové řešení, které nejen obírá lidi o možnost kvalitní městské hromadné dopravy, ale zároveň zvyšuje počet automobilů v již tak přeplněném městě. „Vůbec to nedává smysl. Ušetří se malé peníze na provozu a několik řidičů, ale všechny to naštve. A hlavně to další lidi posadí do aut v už tak ucpaných ulicích“, hodnotí toto rozhodnutí rady města Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberec.

Otázka kvalitní a dostupné veřejné dopravy je pro zastupitele ze Změny jednou z klíčových a rozhodně se nehodlají jí přestat zabývat. „Budu na tuhle hloupost upozorňovat v zastupitelstvu i v dopravním podniku tak dlouho, dokud to nepochopí i ti radní, kteří tramvají nebo autobusem asi nikdy nejeli. Protože většina lidí v Liberci kvalitní veřejnou dopravu potřebuje. Dokonce i ti, kteří z nějakého důvodu musí jezdit autem a budou stát v kolonách ještě delších na ulicích ještě rozbitějších“., dodává Josef Šedlbauer

 

 

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;