Na dnešní tiskové konferenci, kterou pořádalo vedení Libereckého kraje, potvrdil hejtman Martin Půta, že kraj podat připravenou žádost na nový parkovací dům na autobusovém nádraží nestihne. Přes ujišťování hejtmana o opaku, panuje ve vedení kraje obava i to, zda se vůbec stihne i nové autobusové nádraží jako takové.

Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) včera vydal politické prohlášení, ve kterém ujišťuje libereckou veřejnost, že nový autobusový terminál bude a dokonce i s parkovacím domem, na který ale bude potřeba žádat peníze až v budoucnosti. Nicméně zprávy z vedení kraje tak sebejisté nejsou. Co jisté je, že zároveň s tím padá koncepce spojeného jednoho terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu, což byla vize Půtových Starostů před loňskými volbami.

„Cílem je financovat obě tyto stavby z evropských peněz,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci hejtman Martin Půta. „Ale lakovat realitu na růžovo a tvrdit, že to stihneme v tomto období, by sice bylo hezké tvrdit v rámci tiskového prohlášení, ale nebyla by to úplně pravda, takže jsme se shodli, že je reálné v tomto plánovacím období postavit autobusové nádraží a parkovací dům bude zřejmě potřeba odložit na nové plánovací období,“ dodal hejtman.

Nicméně zatím vůbec není jisté, zda  bude Evropská unie podobné stavby podporovat i ve zmíněném dalším období. Hejtman ale věří, že ano. „Všichni předpokládají, že tyto stavby, tedy parkovací domy a autobusová nádraží budou podporovány i v novém plánovacím období. Dost se o tom mluví, kdo třeba sledujete projekty v sousedním Jablonci, tak tam se na to začínají všichni spoléhat,“ shrnul své přesvědčení a víru hejtman Martin Půta.

Jenomže jak upozorňuje opoziční politik ze Změny pro Liberec a předseda libereckých Zelených Jindřich Felcman, nemusí to být tak všechno jasné a jisté, jak hejtman tvrdí. Felcman popisuje, že na krajském Výboru hospodářského a regionálního výboru, jehož je členem, byli představitelé kraje ve věci autobusového nádraží a parkovacího domu výrazně skeptičtější.

„Na můj dotaz paní náměstkyně hejtmana Radka Loučková Kotasová jasně potvrdila, že parkovací dům se zcela určitě nestihne v tomto období a výstavba samotného nového terminálu je co do termínu velice napjatá a bůh ví, zda se stihne i to. To zaznělo před všemi členy výboru.“ popsal včerejší výboru zasedání Jindřich Felcman.

Na dnešní tiskové konferenci také zaznělo, že definitivně padá varianta společného vlakového a autobusového terminálu v prostorách současného nádraží Českých drah. Tento koncept byl přitom předvolebním tahákem Starostů pro Liberecký kraj a byl ideovou opozicí proti zamýšlenému parkovacímu domu z dílny bývalého libereckého náměstka Jana Korytáře ze Změny pro Liberec.

„Sen o zrušení první a druhé koleje se dá označit jen za sen. Když sledujete klopotnou přípravu tohoto našeho projektu, tak říct, že se SŽDC (Správa železničních a dopravních cest – pozn.aut.) dohodnote na společném vlakovém a autobusovém nádraží je sice hezká věta, ale v reálu to znamená nějakých dvacet let,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj převzal zhruba před rokem projekt nového autobusového nádraží od města Liberce, které se tak podřídilo hejtmanovi Půtovi a odevzdalo mu vypracovaný projekt z dílny opoziční Změny pro Liberec, kterou hejtman živelně nenávidí. Celý projekt měl stát zhruba 160 milionů a z 85 procent jej měla platit Evropská unie.

Nyní se Liberecký kraj dostal časově do úzkých a je již jasné, že parkovací dům nestihne, ohrožen je i možná i samotný terminál. Martin Půta také prosazuje dražší a nákladnější variantu projektu, který se má finančně vyšplhat až ke 200 milionům korun.

Odpovědnost za to, že Liberec přijde, alespoň v tomto plánovacím období, o parkovací dům pro 400 míst, který mu měl ulehčit v automobilové dopravě, se poslední měsíc hejtman snaží nově shodit na bývalé vedení města a náměstka Jana Korytáře. Nicméně ještě před dvěma měsíci, v srpnu o žádných problémech, které jsou dnes zdůrazňovány, hejtman vůbec nemluvil a všichni se tvářili, že nový terminál i s parkovacím domem bude.

Na jaře vydal Liberecký kraj například prohlášení, ve kterém se píše: „V memorandu, které schválila rada kraje 19. února, se hejtman a primátor zavázali na právech a povinnostech vyplývajících z projektové dokumentace. Vedení statutárního města Liberec je připraveno předložit zastupitelstvu návrh na převod nemovitostí na Liberecký kraj. Obě strany budou dle memoranda společně hledat nejvhodnější variantu financování a přípravy stavby z hlediska budoucího majetkoprávního i provozního vypořádání. Přestupní terminál s parkovacím domem by měl být dokončen na konci roku 2023.“

Jak vyplynulo na dnešní tiskové konferenci, tento termín je zcela nereálný. Liberec tak přijde zhruba o 150 milionů z fondů evropské unie a tento fakt může dle opozice i ohrozit celý dotační program Integrovaný plán rozvoje území (IPRÚ) v jehož rámci má do Liberce a Jablonce nad Nisou přijít z evropských fondů až 2,5 miliardy korun.

 

 

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“ a Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (NFNZ).

                                                                                                                                                       

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;