Krajské investice do silnic zdevastují centrum Mimoně

V souvislosti s aktuální pandemií koronaviru se objevila zajímavá zpráva, že pokles znečištění související s utlumením výroby v Číně zachránil v posledních dvou měsících život cca 80.000 jejích obyvatel. Znečištění z továren a dopravy tam má obvykle za den 20x více obětí, než měl koronavirus. Pointa tohoto sdělení je jasná: Současná krize by neměla překrýt, že se v naší moderní civilizaci zabíjíme zcela dobrovolně.

A toto naše počínání můžeme nyní sledovat i na úrovni Libereckého kraje. Ve stínu zpráv o pandemii ohlásil krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták dvě novinky: v tomto roce bude zahájena stavba obchvatu Zákup a rekonstrukce silnice Mimoň – Dolní Krupá. Obchvat bude stát 37 mil. Kč, rekonstrukce silnice Mimoň – Dolní Krupá závratných 150 mil. Kč. Obě stavby se přitom týkají silnice II/268, která byla v posledních měsících předmětem vášnivých debat. Z důvodu zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy pro kamiony se totiž začaly kamiony právě po této silnici mýtu vyhýbat.

Dopady pro obyvatele obcí ležících na této silnici jsou pochopitelně drtivé. Jde o krajskou silnici, ta není z povahy věci určena pro dálkovou tranzitní dopravu, domy jsou v mnoha sídlech umístěny přímo u silnice. Liberecký kraj ovšem nedokázal vládě zavedení mýta na dotčený úsek silnice I/38 vymluvit a nedokázal ani s Policií ČR vyjednat umístění zákazových značek pro tranzitní dopravu na silnici II/268. Nyní navíc směřuje cca 200 mil. Kč investičních peněz na to, aby tranzit po této silnici kamionům dále zrychlil a ulehčil. Toto počínání odnesou především obyvatelé Mimoně jakožto největšího města, kterým tato silnice projíždí.

Zcela nesmyslný systém mýta

Předně je třeba zdůraznit, že celý českým systém mýta je naprosto nesmyslný. Zpoplatňování úseků dálnic a silnic I. třídy vede zcela logicky k tomu, že se jim snaží dopravci vyhnout. Přitom právě dálnice a silnice I. třídy jsou pro dálkový tranzit určeny a mělo by tak být naopak snahou co nejvíce vozidel, a co nejkratší trasou navést právě na ně. Je nepochopitelné, že v době, kdy mají funkci GPS i hodinky, nebyl nastaven systém mýta pro kamiony na všechny silnice. Prostě kolik km ujedu, tolik platím. Bez ohledu na to, po jaké silnici jedu.

Hloupost českých vládních politiků v této záležitosti je záhadou. A je třeba říci, že ani opozice se v kritice nového mýtního systému nijak v tomto duchu neprojevila. Na krajských politicích ale nyní je, aby buď proti této hlouposti bojovali, anebo se jí navazujícími hloupými kroky přizpůsobili. V Libereckém kraji to vypadá, že byla zvolena ta druhá možnost.

Proč budovat obchvaty na krajských silnicích?

Lze pochopit, že obyvatelé Zákup nyní na tranzitní dopravu nadávají. Jenže pokud přijmeme tuto hru – tedy že tranzitní doprava na krajských silnicích je něco normálního – kde to může skončit? Rychlejší průjezd Zákupy naláká další dopravce, aby volili tuto trasu. Budeme stavět obchvat i kolem Mimoně, kde by dle odhadu stál tak 5krát více než v Zákupech? Budeme stavět obchvaty i kolem Sloupu v Čechách, Svojkova, Bohatic, které taktéž leží na této silnici? Opravdu chceme tranzitní dopravu nasměrovat přímo do srdce bývalého vojenského prostoru Ralsko, kde se kvůli jeho opuštěnosti nyní nabízí možnost rozvíjet zcela unikátní prostor divoké přírody? Pokud by byl problém s kamiony vyhýbajícími se mýtu vyřešen, bylo by možné předmětné stavební akce pochopit. Takto ale prohloubí devastaci Mimoně a dalších měst kamionovou dopravou a zavedou jí i do míst, kde nemá, co dělat.

Je na místě zdůraznit, že principálně je obchvat na krajské silnici nesmysl. Na těchto silnicích spadá většina cest do samotné obsluhy obcí. Bude-li vybudován obchvat Zákup, původní průjezd městem bude stále poměrně intenzivně využíván místními a návštěvníky. Obchvat tak bude sloužit primárně dopravě, která ovšem na této silnici nemá co dělat. Pokud tedy budeme mít v budoucnu štěstí na vládní politiky, kteří neprovedou zpoplatnění kamionové dopravy zcela hloupě, obchvat bude více méně zbytečný. A stejně tak bude zbytečná autostráda doplněná dokonce stoupacím pruhem, jakou bude kraj budovat na trase Mimoň – Dolní Krupá.

Navazování na hloupost vlády tak ve výsledku může mít pro celou dotčenou oblast dlouhodobé následky. Liberecký kraj si totiž úpravami silnice II/268 podkopává svojí pozici při vyjednávání státní investice do obchvatu silnice I/9 kolem České Lípy. Přestože místní senátor Jiří Vosecký (Starostové pro Liberecký kraj) postavil na slibech tohoto obchvatu svou poslední kampaň, mnoho se kolem této stavby neděje. Jenže proč by měla být zrovna tato silnice pro stát prioritou, když kraj paralelně podél ní buduje ideální tranzitní trasu na svých silnicích?

Jindřich Felcman, předseda libereckých Zelených, člen Výboru hospodářského a regionálního rozvoje Zastupitelstva Libereckého kraje

Subscribe
Upozornit na
42 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Radnice vydalo Manuál veřejného prostranství pro město Liberec – modrozelená infrastruktura. Má se jednat o vademecum, podle kterého se má nakládat s veřejným prostorem.
Kauza, kterou tento týden otevřel Náš Liberec a ve které jde o podezřelou zakázku na nákup technologií na úpravu vody za 6 milionů pár
Překvapení se nekoná. Podle rozhodnutí komise pro výběr zhotovitele nového plaveckého bazénu na Tržním náměstí a následně i Rady města, by měl bazén stavět
Vedení libereckého bazénu, ve kterém figuruje politik a radní města z TOP 09/Starostů pro Liberecký kraj, zadalo na poslední chvíli zakázku na úpravy vody