Před několika dny ohlásil hejtman Martin Půta překvapivé změny na postech klíčové krajské společnosti Silnice LK. Navzdory oficiálním důvodům může být za vyhazovem šéfů společnosti nevýhodná smlouva o dodávkách nafty se společností napojenou na stíhaného podnikatele Jiří Vařila. Překvapivé ale je, že vyhazov přichází až dnes. Tedy roky poté, co tato smlouva za souhlasu Půtových Starostů v orgánech společnosti běžela.

O čistce ve společnosti Silnice LK, která se stará o krajskou silniční infrastrukturu, informoval Náš Liberec před dvěma týdny. Na jednání Rady Libereckého kraje odvolali její členové plným počtem hlasů z představenstva společnosti Silnice LK a.s. Petra Šéna a Josefa Rechcígla. Důvodem odvolání, jako v jiných případech byla údajná špatná komunikace, zejména směrem k obcím Libereckého kraje.

Nový management v zákulisí mluví o cenách nafty

Krajští radní představenstvo doplnili novými členy Petrem Šimoníkem a Petrem Správkou, kteří budou ve firmě do konce tohoto roku fungovat jako krizoví manažeři. Petr Šimoník není v Liberci neznámý. Do tohoto roku působil jako ředitel Technických služeb města Liberce (TSML). Zároveň je v České Lípě zastupitelem za ANO. V České Lípě je starostkou za ANO i hejtmanova náměstkyně, která jej dvou současné funkce v silnicích LK také zvolila, Jitka Volfová.

Odvolaní manažeři Silnic LK, Šén a Rechcígl, oficiální důvody ukončení svého angažmá ve společnosti odmítli a naznačovali jiné příčiny, které by mohly stát za jejich koncem v Silnicích LK. Podle exkluzivního vyjádření členů dopravního výboru, kterými disponuje Náš Liberec, by tímto důvodem mohla být smlouva mezi společností Silnice LK a firmou MOVI oil s.r.o., která krajské společnosti Silnice LK dodává pohonné látky.

Na tuto smlouvu se na posledním krajském zastupitelstvu ptal i Jaromír Baxa, zastupitel za Změnu pro Liberecký kraj. Odpovědí od náměstka hejtmana Jana Svitáka mu bylo, že důvodem odvolání managementu Silnic LK byla špatná komunikace směrem k obcím a že se čeká na výsledky auditu (záznam z jednání zastupitelstva ZDE).

V zákulisí dopravního výboru od nově zvoleného managementu padlo, že Silnice LK od této společnosti odebírá naftu pro svá vozidla a stroje zcela nevýhodně, a to dokonce o zhruba 2,50 Kč na litr více než je průměrná aktuální cena nafty.

Problémem může, podle vyjádření nově zvolených manažerů, také skutečnost, že pro Silnice LK může být dost obtížné změnit dodavatele, protože ten současný vlastní skladovací nádrže podniku.

Jak již v minulosti upozornil Náš Liberec, společnost MOVI oil, s.r.o. je spojena přímo s šedou eminencí autobusové dopravy, podnikatelem Jiřím Vařilem, který stojí (byť dnes již ne oficiálně) za společností BusLine).

Firmu MOVI oil zastupuje jednatel Tomáš Blažek, švagr Jiřího Vařila, který  před sedmi lety, podobně jako Vařil, vystoupil oficiálně ze  společnosti BusLine. Vařil nicméně například zůstává poradcem současného jednatele BusLine Jakuba Vyskočila.

 

Nevýhodné smlouvy a ceny za naftu osm let v režii Starostů

Byť by se mohlo zdát, že se nyní kraj zbavuje nevýhodných smluv, je otázkou, proč je tak dlouho nechal běžet. Smlouva s MOVI oil byla totiž podepsána již v roce 2012. Tehdy  Libereckým krajem nedávno zřízená společnost Silnice LK (tehdy pod kontrolou jejích orgánů ze strany ČSSD) vypsala těsně před koncem platnosti starého zákona o veřejných zakázkách tendr na dodávku pohonných hmot na objem přesahující 3 milióny litrů ročně.

Již tehdy Náš Liberec (ale například i Mladá Fronta Dnes) upozornil na nevýhodné ceny nafty, kterou například skrze Silnice LK odbíral i liberecký dopravní podnik. Rovněž bylo upozorněno i na propojení mezi společností MOVI oil, s.r.o. a osobou Jiřího Vařila.

Celý podrobný článek o MOVI oil, výběrovém řízení pro Silnice LK i propojení s osobou dnes trestně stíhaného Jiřího Vařila naleznete ZDE

Politické poměry se v roce 2012 změnili a od té doby na kraji vládnou Starostové pro Liberecký kraj a hejtmanem je již druhé volební období Martin Půta. Ale pokus o nápravu přichází až v roce 2020, byť tyto informace byly veřejně známé osm let.

A co víc – v říjnu 2018 společnost Silnice LK dokonce podepsala s MOVI oil, s.r.o. dodatek a prodloužení smlouvy, a to bez výběrového řízení. K podpisu smluv je přitom dle stanov společnosti nutný souhlas dozorčí rady.

Složení dozorčí rady Silnic LK je rovněž zajímavé. Předsedou dozorčí rady Silnic LK je Josef Horinka, krajský zastupitel a Půtův nástupce ve funkci starosty jeho domovského Hrádku nad Nisou za Starosty pro Liberecký kraj. V dozorčí radě pak figuruje i jiný významný člen Starostů pro Liberecký kraj, starosta Hejnic Jaroslav Demčák. Dalším členem je pak například krajský zastupitel Miloš Tita z KSČM.

Pikantní rovněž je, že jednatel společnosti MOVI oil Tomáš Blažek bydlí v Dolním Prysku a je tak soused stávajícího náměstka pro dopravu Jana Svitáka, který je zde dlouholetým starostou. Blažek navíc bydlí skutečně v těsném sousedství zdejšího obecního úřadu, kde působí Jan Sviták.

Podnikatel Jiří Vařil byl na jaře 2018 obviněn policií jako hlava trestné činnosti kolem libereckého dopravního podniku. Jak již v minulosti ukázal Náš Liberec, Vařilovi se povedlo vybudovat síť spřízněných politiků z různých stran, od KSČM, přes ČSSD, ODS až po Starosty pro Liberecký kraj. Bývalý ředitel dopravního podniku a jedna rovněž z hlavních postav kauzy, Luboš Wejnar, byl například opětovným kandidátem Starostů (respektive jejich odnože Domov nad Nisou) v komunálních volbách v Jablonci nad Nisou.

Silnice LK a.s. jsou krajskou organizací, která provádí výkon údržby silnic II. a III. tříd v majetku Libereckého kraje, včetně vybraných silnic I. tříd a dalších komunikací, tj. údržba a opravy těchto silnic a jejich součástí včetně potřebného příslušenství na území Libereckého kraje. Zaměstnává přes 220 lidí, sídlí má v Jablonci nad Nisou.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;