Hejtman Martin Půta a jeho tým utratili z rozpočtu kraje 1,7 milionu korun za studii, kterou zpracovala společnost Nexia AP a která tvrdí, jak je zřízení vlastního dopravce výhodné. Nákladnou analýzu dělala soukromá společnost, protože hejtman nevěří úředníkům a lidem na kraji.

Liberecký kraj si zaplatil soukromou společnost Nexia AP 1,7 milionů korun za to, aby porovnal ceny autobusové dopravy ze všech krajů. Ta je, podle vlastního vyjádření, získala z oficiálních zdrojů a výsledkem je powerpointová prezentace o 27 slidech, z čehož je 10 slidů obrázků autobusů., plus několik dalších listů Word, kde jsou další obrázky autobusů ze Semil, z Liberce a Česká Lípa. Ke stažení ZDE

Výsledkem této analýzy je podle vedení Libereckého kraje zjištění, že kraj na poli autobusové dopravy postupuje příkladně. Tvrdí také, že liberecký vnitřní dopravce jezdí nyní levněji než například jeho konkurent, společnost BusLine, nikoliv ale například ČSAD Česká Lípa. „Finanční částka u společnosti BusLine je vyšší, než jsme uváděli koncem července, a to proto, že tehdy odbor dopravy do částky ceny dopravního výkonu nezapočítal také platby za pronájem odbavovacího zařízení, které Liberecký kraj společnosti BusLine platí. Hovoříme o zhruba 30 až 35 haléřích na kilometru,“ vysvětlil náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.

I když cena dopravního výkonu ČSAD Česká Lípa je nejnižší, je pro Liberecký kraj nejméně ekonomicky výhodná. „Protože smlouva obsahuje minimální náklady na obnovu vozového parku, což ale paradoxně znamená vyšší zisk putující přímo dopravci,“ řekl náměstek Sviták. „Na druhou stranu, podle naší analýzy, cena dopravního výkonu společnosti BusLine účelově podhodnocuje náklady na obnovu vozového parku s cílem myšlenku fungování a rozvoje vnitřního dopravce kraje také v oblasti Českolipska, neboli Západ, zdiskreditovat,“ doplnil Jiří Zdražil, jednatel společnosti Autobusy LK.

„Rád bych poslal vzkaz všem, kteří nám chtějí záměr zhatit, že od provozování vnitřního dopravce a jeho rozšíření na Českolipsko neustoupíme. Budeme jezdit levněji, než za kolik je schopen BusLine a.s. dnes. Náklady na pořízení našeho dopravce navíc budou zaneseny v odpisech,“ řekl hejtman Půta.

Nexia AP má navíc do měsíce zpracovat analýzu na zajištění autobusové dopravy na Českolipsku, pokud se ji kraj rozhodne svěřit vnitřnímu dopravci. Na odkupu akcií ČSAD Česká Lípa se zástupci kraje podle Valdemara Linka z Nexia AP nedohodli, protože 120 milionů bylo pro Liberecký kraj a ČSAD Česká Lípa má navíc velmi zastaralý vozový park. „Nemají nám co nabídnout a jejich požadavky jsou brutální nesmysl,“ řekl na tiskové konferenci Valdemar Linek z Nexia AP, která dělá poradenskou firmu společnosti Autobusy LK, kde je šéfem hejtmanův kamarád a soused z Hrádku nad Nisou Jiří Zdražil, který byl dosazen i do společnosti Korid.

Půta a s ním i zástupci Nexia AP silně kritizovali i bývalé smlouvy se společností BusLine, které byly uzavřeny rovněž za hejtmanství Martina Půty. Dnes ale hejtman viní zejména svého bývalého náměstka pro dopravu a veřejné investice a bývalého šéfa Starostů Marka Pietra, kterého od srpna označuje za součást „mafie v dopravě“. Podle Valdemara Linka z Nexia AP jeho vyjádření, kde tvrdí, že Liberecký kraj investoval do pořízení svého vnitřního dopravce 111 milionů korun je vysvětlitelné tím, že je buď „absolutní amatér, kolaborant nebo lhář nebo kombinace všech variant“.

Hejtman Martin Půta také obvinil Marka Pietra z toho, že když si on nechal zpracovat analýzu od soukromé firmy, kde byla cena dopravního výkonu výrazně vyšší. Vedle Pietra tyto pro kraj nevýhodné posudky prý prosazovala i jeho další náměstkyně, Jitka Volfová z ANO, což prý nahrávalo společnosti BusLIne. „Kdybychom dali na názory těchto „odborníků“, tak dnes v kraji jezdíme za ceny výrazně vyšší než dnes,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Na otázku, proč pro kraj za tak nemalé peníze zpracovává podobné analýzy soukromá společnost, hejtman uvedl, že lidem na kraji nevěří. „Je to jako v roce 2016, kdybychom neměli Nexii, tak bysme nikdy neměli podklady, na základě kterých by šlo cestou vnitřního dopravce jít, protože my jsme měli v minulém volebním období z odboru dopravy nějakou analýzu, kterou dělalo ČVÚT a kde bylo velice obecně řečeno, že vnitřní dopravce je to nejhorší řešení. A já budu velice otevřený, já takový věci dělám jen s lidmi, kterým věřím.“, řekl hejtman Půta.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;