Busline-čssd-ksčm-Liberecký kraj

Kritizovaná a nedávno krajem zřízená organizace Silnice LK má na triku na výsost podezřelou zakázku. Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) kvůli ní bude zřejmě zbytečně utrácet několik milionů ročně. Nevýhodnou zakázku vyhrála společnost MOVI Oil, jejíž jednatel je švagrem jednatele společnosti BusLine, která v kraji i ve městě potichu privatizuje veřejnou dopravu. Vlastníci společnosti jsou, stejně jako v případě BusLine, kryti anonymní firmou z Karibiku. Za zakázku jsou spoluzodpovědní lidé z prostředí ČSSD a KSČM.

Libereckým krajem nedávno zřízená společnost Silnice LK, kde v dozorčí radě figurují přední členové kandidáti liberecké ČSSD Martin Sepp (náměstek hejtmana), Zdeněk Bursa (náměstek hejtmana) a Lukáš Martin (náměstek primátorky) vypsala těsně před koncem platnosti starého zákona o veřejných zakázkách tendr na dodávku pohonných hmot na objem přesahující 3 milióny litrů ročně.

Předražená nafta a podivné výběrové řízení

Zakázka zároveň obsahuje téměř z 80% dodávku nafty pro DPMLJ, a to podle kritiků na litru předraženou cca o 2 Kč oproti ostatním velkoodběratelům. Technické služby města Liberce, které byly původně také součástí sdruženého výběrového řízení, odběr odmítly, výslovně pro jeho ekonomickou nevýhodnost. Cena tvořila jen 70 % váhy v hodnocení. DPMLJ tak získal cenu po slevě 36,12 Kč za litr nafty, přitom levnější nafta se dá sehnat i v samotném Liberci.

Ředitel DPMLJ Luboš Wejnar v posledních dnech vydal prohlášení, že se podařilo vyjednat cenu za 35,07 Kč za litr nafty, nicméně i to není cena, která by odpovídala tak obrovské roční dodávce. Luboš Wejnar ještě do nedávna působil ve firmě BusLine, do funkce ředitele DPMLJ byl jmenován bez výběrového řízení.

Zadávací dokumentaci na tuto zakázku si vyzvedlo pět firem, nabídku podaly jen dvě: kromě Movi Oil ještě státní podnik Čepro, které bylo později vyloučeno pro nesplnění podmínek. Ostatní tři firmy pro libereckou MF Dnes shodně potvrdily, že podmínky byly nastavené tak, že se nemohly přihlásit a že má soutěž velmi nezvyklé kvalifikační požadavky.

Ještě podivnější firma, vlastníci z Karibiku a opět Busline

Vítězem se stala společnost MOVI Oil. Firmu MOVI Oil zastupuje jednatel Tomáš Blažek, švagr Jiřího Vařila ze společnosti Busline, která pro DPMLJ provozuje veřejnou dopravu a jejíž smlouvy s dopravním podnikem vedly v minulých týdnech k trestnímu oznámení, které podal člen dozorčí rady DPMLJ Josef Šedlbauer a jeho kolegové ze Změny pro Liberec.

Osobnost Jiřího Vařila, člena dopravního výboru Libereckého kraje za KSČM, se zdá být klíčovou. Nejen, že jednatel společnosti je jeho švagrem, ale stejně jako Vařilova Busline i společnost MOVI Oil má nedohledatelné vlastníky sídlící v karibském státě Grenadiny a Svatý Vincenc. Zdejší offshorové firmy se chlubí, že poskytují nejbezpečnější utajení vlastníků na světě a firmu zde můžete získat vyplněním online formuláře a zasláním částky 1500 dolarů.

Společnost MOVI Oil vznikla na konci listopadu 2011, navýšení jejího základního jmění se událo právě z prostředí karibského státu Grenadiny a svatý Vincenc, skrze zdejší další  anonymní společnost. Společnost (stejně jako její předchůdkyně MOVI real) disponují nemovitostmi v pražských Strašnicích.

Další podstatná skutečnost je, že výběrové řízení na dodej pohonných hmot byla Silnicemi LK vypsána v březnu 2012, ale společnost MOVI Oil byla zapsána v celním registru distributorů s pohonnými hmotami teprve pár dní předtím – v únoru 2012. Navíc stačilo pár dní s vypsáním výběrového řízení počkat a podle novelizace zákona o veřejných zakázkách by se všichni museli řídit přísnějšími kritérii.

Udivující je rovněž fakt, že samotná společnost MOVI Oil si zhruba za 450 000 korun ročně pronajímá od dopravního podniku čerpací stanici na libereckém Františkově, aby mu z ní mohla dodávat naftu, na jejímž prodeji by vydělala, jsou-li odhady o předražené ceně za litr správné, zhruba 6 milionů korun za jeden rok.

Zástupci Silnic LK i představitelé Libereckého kraje za ČSSD ovšem za zakázkou stojí a tvrdí, že je ekonomicky výhodná.

Podle analytika Stanislava Beránka z české  pobočky Transparency International, který se s advokátem Václavem Láskou podílel na rozkrývání zločineckých struktur a vyvádění peněz v pražském dopravním podniku, je situace kolem zakázek z prostoru veřejné dopravy v Liberci více než podobná.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;