První poprázdninové zastupitelstvo mělo na programu dostatek zajímavých bodů. Zkusili jsme vybrat ty nejzajímavější z nich, které možná nejlépe ilustrují názorový střet, mocenské a ideologické rozložení sil v zastupitelském sboru města Liberce.

Úvodní a tradiční diskuse občanů nebyla nijak dlouhá, ale vedení města a primátorovi Jaroslavovi Zámečníkovi (Starostové pro Liberecký kraj) určitě radost neudělala. Slovutní radní liberečtí si museli vyslechnout nepříjemnou pravdu o tom, jak radnice nezvládá nepořádek či doslova bordel na ulicích a veřejném prostranství, který že se s novým vedením nejen nezlepšil, ale často na některých místech výrazně zhoršil. Stačí se projít širším libereckým centrem nebo po místních sídlištích…

Debatu vyvolal přístup vedení města, které se dle opozice zcela nedůstojně podřídilo Libereckému kraji. Ten ze zákona provozuje záchrannou službu a pro nový heliport potřeboval pozemek na území města. Město s ním tedy za potřebný pozemek směnilo pozemky jiné, ale podle opozice i znaleckého posudku daleko méně významné a o milion levnější. Navíc onen milion, který činil rozdíl mezi pozemky, kraji odpustilo s tím, že jde o příspěvek na provoz záchranky.

To se ale nelíbilo například opozičním zastupitelům Zuzaně Kocumové (LOL) nebo Janku Korytářovi (Změna pro Liberec). Jednak ukazovali, že kraj má na provoz záchranné služby peníze od státu, jednak tvrdili, že město nemá na rozdávání, aby se jen tak vzdávalo milionu jen proto, že to chce hejtman Půta. Dalším argumentem opozice bylo, že město roky chce po kraji, aby mu přispěl  na provoz organizací, které město  platí samo, ale které mají krajský, nadměstský význam jako divadlo, ZOO a podobně. A kraj na město, lidově řečeno, kašle. Se svými argumenty ale u radních v čele s primátorem, který je stranickým podřízeným hejtmana Půty, neuspěli.

Podobná debata se vedla mezi opozicí (Jaromír Baxa z LOL, Jindřich Felcman ze Změny/Zelených) s náměstkem Jiřím Šolcem ze Starostů o tom, zda má investor, který má v plánu ve městě postavit velkou bytovou zástavbu a zbohatnout na ní, přispět městu do rozpočtu, z čehož pak město bude platit chodníky, školky a další věci, které budou nově bydlící využívat.

Na západě i v řadě českých měst naprosto běžný postup ale v Liberci narazil na ideologické přesvědčení pravicové koalice Starostů, ANO a ODS.  Investoři nic platit nemusí a vše má zůstat na bedrech města, protože to pak dostane za každé nové obyvatele více na daních. Liberec prostě vždy byl a stále je město velkým stavebním firmám zaslíbené. Jen aby to šlo utáhnout i do budoucna v momentě, kdy se zde chystá výstavba zhruba dvou tisíc bytů…

Opozice (například Ondřej Petrovský nebo Josef Šedlbauer ze Změny) těžce kritizovala vedení města, které sice nechce získávat peníze od velkých podnikatelů, ale rádo šetří například na veřejné dopravě. Současná politika škrtů nejvytíženějších spojů MHD, které mají ulevit městské kase, dráždí nejen opozici, ale i širokou libereckou veřejnost, která autobusy a tramvaje využívá. Vrásky na čele to dělá i těm, kteří nervózně sledují narůstající počet aut ve městě. Současná koalice je ale koalicí automobilismu a vedle dalšího zřizování parkovišť, která stáhnou ještě více aut do centra, je omezení veřejné dopravy toho jasným důkazem.

Možná nejrozkošnější moment celého zastupitelstva si ale může připsat sám primátor Jaroslav Zámečník. Sice klubu Azyl moc fandí, byl se v něm podívat a dal si v něm dobré pivko, ale podpořit změnu územního plánu, která by napravila úřední chybu, která zase dnes Azylu komplikuje život (nesmí zde pořádat hudební a kulturní akce)? Ani náhodou. Počkejte si na územní plán. To, že se Azyl zlikvidovat snaží bývalá náměstkyně primátora Kittnera Dagmar Helšusová, která má ke Starostům velice blízko, je jistě jen náhoda…:)

 

 

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;