Projekty IPRM

V úterý 6.9.2011 proběhlo na Liberecké radnici za nezájmu veřejnosti tzv. Veřejné projednání posledního balíku investičních projektů-záměrů navrhovaných v rámci tzv. IPRM (Integrovaného plánu rozvoje města).

Tyto projekty, které mají mít co dočinění s rozvojem města, jsou z 85% financovány z Evropské unie a z 15% městem Liberec, (výjimečně jiným subjektem).

Z poměrně dlouhého seznamu, částečně nepotřebných a ve většině zřejmě předražených projektů, které se zařazují mezi tzv. rozvojové, mě silně zaujaly dva (byť jeden není z těch posledních). Dovolím si je jako odborník okomentovat.

REVITALIZACE LESOPARKU HLÁVKOVA

Tento prostor znám zcela podrobně, vyrostly zde mé děti, v hluboké minulosti zde svépomocí byl vybudován rybníček s nepříliš pevnou hrází, volejbalové hřiště, a dětská terénní cyklodráha. Oficielní zásahy do tohoto cenného prostoru už byly méně vtipné, čímž nemyslím status psího „cvičáku“ ale především nesmyslně situovanou novou alej.

Po prozkoumání toho, co se má v rámci projektu s tímto prostorem dít jsem našel stručně toto: kousek asfaltové dráhy pro inline, standardní vybavení pro dětské hřiště, hřiště na volejbal(v místě stávajícího?) několik venkovních stolů na pinpong, „prosvětlení“ (rozuměj nějaké kácenív prostoru u rybníčku) a nějaké lavičky, nespecifikované terénní úpravy na malé ploše.

A tato legrace má stát neuvěřitelných 18 milionů Kč. Kdyby se hovořilo o částce 5mil. Kč, tak by to asi bylo v pořádku.

Pokud jsou „nasazeny“ takto ceny u celé řady jiných parkových projektů v rámci IPRM (a určité indicie jsou), je to dokonalý tunel na veřejné peníze, protože předražení není o desítky procent ale o násobky. Pán bůh nás ochraňuj před takovými „zahradníky“ jejichž jména jsou nezjistitelná!

TRAMVAJOVÉ MUZEUM NA BÝVALÉM VÝSTAVIŠTI

Zde se vraťme do historie. Kdo vkročil do vozovny dopravního podniku na počátku devadesátých let divil, se že vůbec nějaké tramvaje Liberci mohou jezdit jak to tam vypadalo.

A tak se na přelomu století zrekonstruovala a rozšířila vozovna s výhledem na masivní budoucí rozšíření liberecké tramvajové dopravy. Tato dobře vybavená vozovna, která je něco jako tramvajové nebe, stála cca 750 mil. Kč z veřejných peněz, stavěla ji jedna nejmenovaná liberecká stavební firma, a po stavbě zbyl městu první větší dluh cca 250 mil.

Co se dělo dál? Nic! Žádné rozšíření tramvajových tratí se v Liberci celých 10let nekonalo a ani se konat nebude, protože město Liberec nemá peníze ani na rozšíření tramvajového provozu do Rochlice ,což je řádově půlmiliardová investice, přesto že je projekt připraven a nové tramvaje za nemalé peníze snad už nakoupeny.

Tím padnul jediný skutečně rozvojový projekt města Liberce a navíc dochází k totálnímu znehodnocení investic do vozovny, tramvají, projektů i částečně vykoupených pozemků na trase.

Žádná z těchto všeobecně známých skutečností ale nezabránila řediteli dopravního podniku, aby neprotlačil do souboru projektů IPRM návrh na zřízení tramvajového muzea - Centra historie tramvajové dopravy a dokonce nežádal ještě 1.září tohoto roku o zvýšení dotace na 75mil. Kč!!!

Navrhování takovéto stavby v prostoru dnes už bývalého výstaviště, tedy v jednom s posledních cenných prostorů v Lidových sadech, kde by měla být opravu někdy význačná stavba, je samo o sobě urbanistickým zločinem.

Protože pan ředitel dopravního podniku už nyní řídí nemocnici, mám pro budoucího nového pana ředitele návrh, aby projekt stáhnul. Ne snad proto, že to je nehorázný nesmysl a vůbec ne rozvojový projekt na tomto místě a v této době ale proto, že předminulé a současné vedení města se postaralo, že na rozvoj tramvajové dopravy už nikdy v dohledné době nebudou peníze.

Skanzen a muzeum vznikne časem jaksi samotížně ze stávajících předimenzované vozovny pro tramvaje v dopravním podniku, kam se krásně vejde. Tuto myšlenku podporuje po Liberci vykládající se vtip, že jedna nejmenovaná stavební firma neumí sama stavět tramvajové koleje.

Teď se vraťme k seznamu nových či posledních projektových záměrů zařazených do IPRM, které byly 6.9.2011 „projednávány“. Ještě, že na tomto divadle pro veřejnost ta veřejnost chyběla. Jinak by se mohla třeba dozvědět to, co se dozvěděli v pondělí 5.9.2011 členové výboru pro územní plán od zástupce vedení města a co se již delší dobu šušká:

  • že město nemá dostatek peněz na financování svého podílu (15%) v projektech zařazených do IPRM
  • že banka nespustí financování každého jednotlivého projektu z revolvingového úvěru dokud město nesloží oněch 15% spoluúčasti

Takže rozběh a financování doposud nerozjetých projektů je blokován pokud to nespustí město se svými penězi a tento postup má zjevně zabránit dalšímu nárůstu dluhu na revolvingového úvěru neplacením města, protože se proslýchá že nějaké peníze už se údajně z tohoto již otevřeného úvěru probendily.

Přeloženo do češtiny - projednávání nového seznamu projektů IPRM je šaškárna pro veřejnost, protože peníze na projekty s 15% spoluúčastí města z větší části nebudou k dispozici, zřejmě se rozeběhne jen něco málo VIP projektů které budou stavět ty nejvíc přátelské firmy z těch přátelských (s financováním lázní např. pomůže městu Liberecký kraj –pozn. red.) Je třeba si opět položit otázku KDO ZA TO MŮŽE? Tedy kromě všeobecné hospodářské situace.

Pochybuji že se podaří vztyčit umělou konstrukci, že to byla Změna pro Liberec kdo může za finanční situaci a výběr projektů, v čele s Janem Korytářem. Spíš to vypadá na předminulé vedení a ještě je to „cinknuté“ ekonomickými „tygry“ současné koalice.

V této souvislosti mě napadá rčení, že chytrý parazit nikdy vážně neohrozí svého hostitele a přeji si, aby to tak ještě chvíli raději bylo. Jinak - nechám se rád přesvědčit že se zásadně mýlím, pokud se pisatel dokáže identifikovat a věcně argumentovat.

František Chalupný, člen výboru pro územní plán a komise pro rozvojové projekty

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;