Jaká je situace mezi libereckými dopraváky

Přinášíme Vám rozhovor se zaměstnancem Dopravního podniku města Liberce (DPML). Na jeho přání neuvedeme jméno, ač je redakci známo. Důvodem je obava, že by se pro náš server vyslovené názory na poměry v DPML nemusely někomu líbit a ztratit práci v této době, kdy spekulace bankéřů zapříčinily finanční krizi, na kterou doplácí všichni ostatní, není jednoduché. Městská hromadná doprava bývá terčem nejrůznější kritiky, od cen jízdného, přes hrubé chování revizorů až po samotnou kvalitu cestování. Většinou za obdobné podniky mluví jejich vedení nebo najatí PR specialisté, podívejme se ale, jak situaci zevnitř DPML vidí řadový zaměstnanec.

Začněme popořadě. Jak dlouho v DPML pracujete?
V liberecké veřejné dopravě pracuji zhruba tři roky. Předtím jsem byl zaměstnancem ČSAD, ale poté, co DPML zakoupil divizi ČSAD, která obsluhovala část městské hromadné dopravy v Liberci, jsem zaměstnancem dopravního podniku.

Byla situace lepší v ČSAD nebo v DPML?
Co se týká platových podmínek, tak situace v ČSAD byla nesrovnatelně lepší. Rovněž třeba otázka přesčasů byla v ČSAD lépe řešená a i atmosféra mezi zaměstnanci a nadřízenými byla příjemná. Musím se, ale současného vedení zastat, protože se situace po většině stránek mění k lepšímu i v DPML.

Jak vlastně vypadá pracovní den dopraváka? Pokud to jde shrnout do několika vět…
No za prvé je třeba říct, že jsou tu neustále dva faktory, které práci ztěžují. A to je nevyspalost a stres. Pokud si vezmete, že služby jsou rozepsané na časové turnusy 4h-14h, 14h-22h, 18h-2h, tak to má velký vliv na psychiku, soustředění a podobně. Pak jsou tu i služby dělené a to znamená, že jdete do práce např. 4h-8h a pak od 13h-19h. Navíc řidiči a řidičky nesou přímou odpovědnost za osud cestujících i za vůz, což na zklidnění mysli také nepřidá. A abyste si vydělal nějakou korunu navíc, jsou na denním pořádku i přesčasy, což má za následek jen další nevyspalost a další stres.

Jak je to s těmi přesčasy? Slyšel jsem, že zrovna v DPML dosahují závratné i nezákonné míry.
Tak tady je třeba jasně říci, co jsem naznačoval dříve, a to, že situace se za současného vedení, tedy za posledního zhruba jednoho roku velmi změnila. Za předchozího vedení byla situace s přesčasy opravdu neúnosná. Při platu 14 tisíc hrubého za 160 hodin se nikdo nesmí divit řidičům, že buď odcházeli jinam nebo šli dělat přesčasy i přes zákon stanovenou míru. Pokud navíc odcházeli a zůstávalo jich čím dál tím méně, situace se ještě zhoršila. Já sám vím o případu, kdy měl jeden řidič 320 hodin za měsíc!

Ale to je dvojnásobek běžné pracovní doby a navíc je to přeci proti zákonu. To vedení nevadilo?
Ne, minulému vedení to zřejmě nevadilo. Běžně se stávalo, že měl zaměstnanec vyčerpané hodiny, které mohl za rok odpracovat přesčas, už například v červnu. Vedení pak najalo pracovní agenturu, která zaměstnala ty samé řidiče a jelo se jakoby od nuly. Vydělala si pracovní agentura, město ztratilo víc svých prostředků, ale hlavně byli řidiči dál a dál vyčerpaní. Já vím, že dnes na přesčasy jede většina lidí, ale považte jaké to je, když takhle vyčerpaní lidé řídí autobusy například v zimě do Rudolfova. Jezdit přesčas kvůli výdělku je v pořádku, ale jezdit přesčasy tak, že bych měl 320 hodin místo běžných 160-ti. to už je zavádějící.

A dnes je tomu jak? Co na to odbory?
Situace se zlepšila, i díky tomu, že se zvedl plat, se navýšil počet řidičů, takže nyní mají DPML plný stav. Řekl bych, že je i současné vedení vstřícnější k zaměstnancům, více jim naslouchá, vychází jim vstříc nejen v platové politice, ale třeba i organizací plesu dopraváků, akcemi pro děti a podobně. Nejsou to tak důležité věci, jako mzdy,kdy vedení DPML slíbilo dorovnat mzdy na krajskou úroveň, ale potěší.

Co se odborů týče, tak u nás nehrají žádnou zásadní roli. Je vyjednána kolektivní smlouva, ale za situace z minulého vedení, kterou jsem popisoval dříve, toho moc neudělali. Rozhodně by svou práci mohly dělat lépe. Navíc za tramvajáky a autobusáky v odborech nikdo není. A na nějakou větší sebeorganizovanost mezi zaměstnanci moc nevěřím, lidé dnes, kdy je tak těžké udržet si práci, neradi riskují.

Co Vám vadí, že Vám lidé, jako dopravákům, vytýkají?
Že nejezdíme v souladu s jízdním řádem. Ale každý řidič zná současnou situaci v Liberci, který je dnes tolik rozestavěný. A pohybovat se s autobusem po městě je ještě daleko horší. Jsme také zvědaví, jak se zkomplikuje situace, až se naplno rozjede nové Tesco a hlavně Plaza. Šaldovo náměstí pro nás znamená největší zpoždění. Dopravní situace je v Liberci nedořešená. Navíc jsou zde velmi úzké silnice, takže se často stává, že musíme složitě manévrovat a často jezdit krokem i kvůli vyhýbání se třeba s osobními vozy (např. Radčice, Šimonovice, Rudolfov atd.) Setkáváme se často i s arogancí řidičů. Naštěstí většina cestujících je v pohodě a mají pochopení.

Jak jste, jako dopraváci ,vnímali MS?
Musím říci, že jsem byl velice překvapen, že v Liberci byl provoz oproti normálu poloviční. Čekali jsme komplikace a dopravní zácpy. Nic z toho se chválabohu nenaplnilo. Co se týče organizace dopravy na MS, tak zde si myslím, že vše proběhlo na mimořádně vysoké a profesionální úrovni. Vše proběhlo výborně. Vedení se na to velice dobře připravilo. Dispečeři i řidiči odvedli svou práci na jedničku a jsem rád, že i ze strany návštěvníků MS, ale i libereckých cestujících byla často slyšet slova chvály za což jim děkuji.

Dopravní podnik města Liberce – personální obsazení

Dopravní podnik města Liberce je akciová společnost vlastněná městem. Funkci valné hromady akciové společnosti vykonává, v souladu se stanovami společnosti, Rada Statutárního města Liberce. Společnost řídí a statutárním orgánem společnosti je 7-mi členné představenstvo. Kontrolním orgánem společnosti je valnou hromadou jmenovaná tříčlenná dozorčí rada. V současné době je ředitelem bývalý náměstek primátora za USZ Ing. Jiří Veselka.

Politické zastoupení v DPML je takovéto:

Představenstvo od 1.2.2007

předseda: Ing. Jiří Kittner (ODS)
místopředseda: MUDr. Jiří Richter (USZ)

členové:

Ing. Josef Ebert
Ing. Petr Olyšar(ODS)
Hana Konšelová(ODS)
Bohumil Kašpar (ČSSD)
JUDr. Eva Trsová (ČSSD)

Dozorčí rada

předseda: PhDr. David Václavík,PhD.(SZ)

členové:

Martina Michalová (asistentka předsedy senátu Přemysla Sobotky za ODS)
Václav Brandýský

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Projekt Garantovaného bydlení má za sebou první rok fungování, ptáme se proto jeho ředitele Roberta Pradeho na průběh tohoto roku.
Bydlení se dnes, více než po třiceti letech fungování svobodného trhu, stává neustále naléhavějším problémem pro stále větší část společnosti. Do sociální pasti, která
V českém zákonodárství se letos udál jeden významný krok, který by mohl pomoci boji s korupcí, která českou společnost stále svazuje a táhne ke dnu. Na
Nadace Ivana Dejmala pro ochranu přírody slaví v těchto dnech 30. výročí od svého založení. Od té doby rozdělila na pomoc životnímu prostředí přes 32