Přes svůj ještě poměrně mladý věk je náměstek Jiří Šolc již veteránem liberecké politiky, kde se angažuje téměř skoro 20 let. V zastupitelstvu sedí od roku 2006, z čehož nejdelší dobu hájil barvy Starostů pro Liberecký kraj. Ty ale dnes opouští a do krajských voleb chce v rámci jiné kandidátky. Nejen o tom, zda Starostové jsou stranou jednoho muže, ale i o dotacích pro Syner nebo problémech v Technických službách jsme si povídali s tímto nejvyšším mužem české politiky, který dnes sedí na liberecké radnici.

V době pandemie asi nejde nezačít jinak než otázkou na chod radnice… Jak to zvládáte a co se pro Vás s epidemií nejvíce změnilo?

Je to spíše smutné. Fakticky se nezměnilo skoro nic, roušky jsou sice protivné, ale to se dá přežít. Skutečným problémem je stav veřejných financí, kdy stát městu bez okolků sníží daňové příjmy a důsledky jej nezajímají. Pro naše už tak chudé město je to další rána. Každý z nás by chtěl ty věci dělat dobře, starat se, opravovat, dělat novou agendu.. Ale nakonec budeme zase jen škrtat, šetřit, protože ty tenké zdroje nebudou pokrývat ani tu agendu stávající. Je to frustrující, ale nevzdávám se.

Vypadá to, že epidemie odeznívá, tak snad vše bude jen dobré…Ale zpět k politice. Dlouhé roky jste výraznou, nejen pro svou výšku , postavou místních Starostů. V roce 2010 jste byl kandidátem na primátora, Vaše jméno padalo ve stejné souvislosti i při posledních volbách. Poměrně překvapivě jste ale oznámil svou kandidaturu s TOP 09 a KDU – ČSL v rámci projektu Společně pro Liberecký kraj, se kterými jdete do letošních krajských voleb. Takže to vypadá, že na těch řečech o dvou frakcích u libereckých Starostů něco bylo…

V žádné demokratické politické skupině nejsou vždy na věci jen stejné názory a my jsme o všem vždy otevřeně diskutovali. To nejsou frakce, to jsou mnohdy jen jiné úhly pohledů na stejnou věc. Navíc už ze mne hovoří také nějaká zkušenost. Jinak jsem na spoustu věcí nahlížel v roce 2006, jinak v roce 2020. S tou kandidaturou je to stejné. Nikdy jsme nebyli a doufám, že nebudeme, kandidátkou jedné strany. Jsem ideový zastánce spolupráce demokratického středu na všech úrovních, na místní úrovni se nám to vždy dařilo, na té krajské k tomu byla báječná příležitost, ale sněm SLK se rozhodl jinak a proto ti z nás, kteří věří v integraci zůstali „společně spolu“, ale tak trochu bez třetího … mno a na celostátní úrovni se toho také třeba jednou dočkám. Myslím, že je to nejlepší cesta k úspěchu proti byznysovým a nebo nedemokratickým stranám „jednoho muže“.

Kdo z libereckých Starostů ještě do projektu Společně pro Liberecký kraj půjde? Nebo máte ještě nějaká esa v rukávu, která můžete prozradit?

Není to o nějakém lanaření, kdo má chuť půjde a kdo ne, tak ne. Navíc a to si nebudeme nijak namlouvat, ta krajská samospráva není až zase tak atraktivní, aby se na ní stála fronta. Mne na té krajské úrovni zajímají především městská témata, která tam jsou roky opomíjená a mám dlouhodobě pocit, že se tam na města zapomíná.

Myslím, že TOP 09 a KDU-ČSL si na podzim doslova „namazali na chleba“ právě Starostové (zejména hejtman Půta a senátor Canov), když je v roce 2018 potřebovali ve velkých městech kvůli liberálním městským voličům, ale pro letošní krajské volby, kde bude hodně rozhodovat venkov, ale také za ně přijde ze státní kasy milion za každý mandát, jim dali ukázkově košem… Hrál i tento moment svou roli v tom, že Vás tyto strany oslovily?

Oslovil jsem já je a ano a tento moment tam hrál svoji roli. Nešlo ale o peníze, ale o ideály. Dlouhodobě jsme se bavili o smysluplnosti a prospěšnosti integrace, na městě to dobře funguje, na kraji mohlo také, navíc mělo to přesah přes více regionů …. na Moravě zase mohli silnější Lidovci vzít za ruku slabší Starosty a atd …. Najednou bylo vše jinak a mne to dodnes mrzí.

U jakých voličů a s čím chcete s Společně pro Liberecký kraj uspět?

Rádi budeme dobrou volbou pro každého, kdo si myslí, že je lepší spojovat a tvořit, než rozdělovat a bořit. Myslím, že by nám mohl rozumět každý, kdo nerad vidí plíživé totalitní praktiky ve státě, tlak na centralizaci rozhodování a křečovitý marketing. Vítáme kritické a přemýšlivé hlasy, které volají po dobré krajské samosprávě, ve smyslu původní myšlenky sami si to spravovat.

Jak vnímáte Vy osobně problém s politiky, kteří jsou obviněni/obžalováni, případně odsouzeni. Ptám se proto, jelikož v Liberci a v Libereckém kraji se nemálo z řad Starostů, TOP 09, ale i KDU-ČSL generují lidé, kteří silně tyto věci kritizují u současné vlády a premiéra Andreje Babiše. Nezřídka se angažují v občanských hnutích, například Milion chvilek pro demokracii. Jenomže když přijde řeč na to, že vedle obviněného premiéra máme v Liberci i obžalovaného hejtmana, který prokazatelně loboval za cinklý projekt a státní zástupce mu chce dát 5 let „na tvrdo“, nějak váznou slova…

Zde mám pevný názor. Soudy by měly rozhodovat rychle a na základě důkazů, nikoli domněnek. Není možné vláčet hejtmana Půtu roky po soudech, když asi ten základní důkaz jaksi není. Tabulka o tom „že někdo někomu něco, možná asi …“ to není důkaz … unikající odposlechy do medií a délka sporu dle mne spíše ukazují na to, že to pravda není. U premiéra Babiše je tak kolosální střet zájmů v podobě holdingu Agrofert, že to nelze nevidět. U mne slova nevázla nikdy a možná to je důvod proč si dnes takto píšeme

No počkejte, to opakujete verzi pana hejtmana, ale například i on sám výrazně přispěl k tomu, že se ten soud táhne, když si půl roku nechával eso v rukávu, že přísedící je manželka Vašeho a jeho kolegy, radního Michala Hrona a přišel s tím v den začátku procesu. Což mimochodem pomohlo Starostům ve volbách, protože se začátek soudu přesunul do doby až po nich…

Já Vám rozumím kam míříte, ale to je na mne až příliš konspirační teorie. Zrovna manželku pana Hrona, vynikající a přísnou učitelku matematiky neumí ovlivnit asi nikdo … Délku trvání toho sporu považuji za nepřiměřeně dlouhou.

Pojďme k libereckým tématům. Už i od libereckých Starostů jsem slyšel, že se některým členům současné koalice zajídá vliv hejtmana Martina Půty, který má na libereckou politiku. Na povrch to vyplavalo třeba, když si prosadil 7,5 milionu na skokanské můstky, kvůli kterým odstoupil i náměstek Jiří Němeček. Primátor Liberce Jaroslav Zámečník je prý až moc poslušný Půtových pokynů… Vnímáte z toho něco? Tím narážím i na tu „stranu jednoho muže“, o které mluvíte…

Myslím že, by samosprávy kraje a města měly přirozeně spolupracovat. Bez Liberce by totiž nikdy žádný kraj nebyl. Ta spolupráce musí být skutečně hluboká a intensivní. Takže já nevnímám hloubku spolupráce jako problém. Mne jde dlouhodobě spíše o to, aby se ta spolupráce odrazila především v městských věcech s krajským rozměrem. Typicky třeba ve financování divadla, bez kraje nemůže dlouhodobě přežít.

Právě proto, aby žádná strana nebyla jen „stranou jednoho muže“ je potřeba umět se ozvat … nakonec i za cenu dvou kandidátek stejným směrem.

Mám trochu pocit, že Starostové nastoupili po rozhádané koalici Změny a Batthyányho ANO s vyhrnutými rukávy jako ti, kteří dají město do pořádku, ale utekly skoro dva roky a trošku to vázne. Město neumí čerpat dotace (aktuálně přijde o desítky milionů), na hejtmanovo přání se vzdalo autobusáku, který nakonec nebude, nebude ani nový sběrný dvůr, je toho víc... Jste skoro v půlce volebního mandátu, necítíte, že jste to s těmi siláckými slovy trochu přehnali?

No to já s Vámi i trochu souhlasím. Plánů a entusiasmu bylo a je hodně, rozpočtová realita je mnohem drsnější, než se může zdát. Navíc, viz začátek našeho povídání, přiletěla černá labuť a zbořila vyhlídky na růst příjmů od státu. Opět bude dlouhé, protivné a zamračené období škrtů, šetření a nesplněných přání. Zde pomůže právě a jen bližší spolupráce města a kraje plus společný tlak na centrální vládu.

Nemůžu nezmínit problém technických služeb, spadají do Vaší gesce a také jste to byl Vy, kdo v minulosti uvažoval o jejich prodeji. Vedení TSML nás teď žaluje, že jsme zveřejnili výsledky kontroly, která pro liberecké technické služby dopadla příšerně. Byli to právě Starostové (byť ne nejvýrazněji Vy), kteří v minulosti například bagatelizovali to, co se dělo v dopravním podniku. Pak to skončilo mohutným zásahem policie. Nebojíte se také nějakého průšvihu v technických službách? Ptám se proto, jelikož mi přijde, že od Starostů, ale i TOP 09 je teď znova slyšet podobná bagatelizace…

Co jsem se situací měl možnost s tím seznámit, tak horké to nebude. Je fakt, že bývalý ředitel Šimoník nesplnil některá zadání od bývalého vedení města a mimo jiné i to je důvod dnešní složité a krkolomné transformace firmy na příspěvkovou organizaci. Jinak by Technickým službám nešlo zadat městské uklízení tzv. z ruky v režimu inhouse. Co se týče té kontroly. Na tu kontrolu odpověděl management firmy s tím, že to jsou nepravdy a my jsme zadali proti posudek tzv. kontrolu kontroly, která dala za pravdu managementu firmy. Je zde nový ředitel, člověk úplně z venku, spolupráce s ním vypadá velmi nadějně. Věřím, že to bude OK.

Ale pokud se potvrdí ta podezření z té první kontroly? Není tam toho přeci málo…

Právě že se nepotvrdila. Já v úterý tu „kontrolu kontroly“ dávám k dispozici Radě města a půjde i předsedům jednotlivých zastupitelských klubů. Nepochybuji o vašich zdrojových možnostech, jistě se s ní brzy seznámíte.

Nemůžu se nezeptat i na aktuální dotaci pro SFM Liberec. Opravdu Vám přijde v pořádku, když firma, která vydělává na městském majetku a která před rokem říká, jak je na krizi připravena, přijde za městem s tím, že chce dorovnat platy? Není to jen tím, že je to prostě Syner se svým vlivem?

Ta debata ale přeci vůbec není o Syneru. Město dalo výběrovým řízením kdysi svůj majetek Arény a celých sportovišť do koncesního pronájmu. To je zvláštní režim pronájmu, kdy majitel říká nájemníkovi „můžeš na mém majetku podnikat a mít zisky, ale musíš se za to o něj starat a provozovat ho tak, aby jej mohli užívat lidé k rekreaci a sportu“. To se děje, běžte se tam podívat stovky lidí tam každý den rekreačně sportují a nebo chodí s dětmi. Pak tam jsou hodiny pro školy a kluby nad rámec běžného užívání, těm nájemník topí, svítí a uklízí …. Za toto „navíc“ město připlácí. Dlouhodobě to funguje a je to výrazně levnější, než kdyby se o to město mělo starat samo, zaměstnávat celý ten ansábl lidí, řešit energie a atd. Běžné podnikatelské riziko bere na bedra nájemník. Jenže potom je ve smlouvě tzv. „vyšší moc“, aktuálně zavlečený virus z Číny. Přišlo nájemníkem neovlivnitelné rozhodnutí centrální Vlády ČR „nesmíte otevřít a mít příjmy“ nicméně péče o celý areál jede dál, udržuje se to při životě, uklízí se, temperuje, hlídá, svítí, prostě nájemník má povinnost zabránit škodám, ale nemá to čím krýt na vstupu. Proto přichází za vlastníkem a s odkazem na vyšší moc říká, zaplaťte mi nezbytné náklady. My jsme si jako město nechali ověřit, že se jedná o skutečně nezbytné náklady, sami bychom je měli také a sanovat je musíme. Jinak by měl nájemník plné právo nám to celé „hodit na hlavu“ a to by bylo teprve pro město drahé.

Jak jsem říkal, jste skoro v půlce svého mandátu, pojďme trochu rekapitulovat. Je to trochu klišé, ale co se Vám povedlo, co naopak ne a jaké máte úkoly a cíle na zbylou část volebního období?

Na rekapitulaci je ještě brzy, ale mám dobrý pocit z mnoha staveb, které ve městě děláme. Jsem technický náměstek a tak mám radost ze zkracování doby uzavírek a každého nového chodníku. Mám dobrý pocit, že se nám daří revitalizovat staré zavřené fabriky a probouzet v nich novou ekonomickou aktivitu … myslím, že o tom si zde také jednou budeme povídat … Daří se nám udržovat vysoký standard ve veřejné dopravě … je toho hodně, ale zeptejte se za dva roky, to už ty věci snad budou mít finální kontury …

Díky za rozhovor a ať se daří!

Otázky kladl J.Tauchman

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;