TIC připravuje vlastní komplexní návrh protikorupční strategie. Několik stručných prioritních opatření, které naléhavě doporučujeme zařadit do programového prohlášení rodící se vlády dnes TIC představila na tiskové konferenci. Více se dočtete v samotné tiskové zprávě.
Vytvoření nové vlády je unikátní příležitost. Lze přijmout zásadní opatření, které prostor pro korupci omezí. Je nejvyšší čas to udělat. Vláda musí přijít s účinnou a ucelenou strategií. A nestačí slova, je čas na činy.
TIC připravuje vlastní komplexní návrh protikorupční strategie. Z ní vybíráme několik stručných prioritních opatření, které naléhavě doporučujeme zařadit do programového prohlášení rodící se vlády:
Změnit institucionální přístup k protikorupční politice>
Nynější stav: nedostatečná koordinace a implementace
* Zajistit efektivní politické vedení a koordinaci protikorupční politiky. Nynější praxe, kdy problematiku má na starosti Ministerstvo vnitra bez kapacit a pravomocí vůči dalším úřadům je prostě chybná.
* Určit místopředsedu vlády zodpovědného za protikorupční politiku.
* Vytvořit Radu vlády pro protikorupční politiku. Vytvořit výkonnou kapacitu (min. 5-7 lidí) na Úřadu vlády, nevyvádět agendu mimo státní správu.
Veřejné zakázky
Nynější stav: Masívní manipulace, korupce a plýtvání. Kdyby se podařilo účinně omezit únik peněz, problém schodku veřejných rozpočtů by byl z valné části vyřešen
Zavést do praxe závěry Platformy pro transparentní veřejné zakázky (ideálně v celkovém balíku) – zde
Dotace a EU fondy
Nynější stav: jsou masově zneužívány, často podpora nesmyslných projektů
* Zavést centrální registr dotací a EU fondů – přehledný a uživatelsky přívětivý portál
Státní služba
Nynější stav: státní služba je pokračováním politických stran jinými prostředky.
* Přijmout zákon o státní službě – odpolitizovat, profesionalizovat a stabilizovat státní správu
* Transparentní výběrová řízení na nepolitické funkce do státní správy a do státních firem
Kontrola a komunální sféra
Nynější stav: kontrolní orgány jsou slabé a jejich autorita je podlomena.
* Zajistit větší vymahatelnost závěrů NKÚ
* Rozšířit pravomoci NKÚ na komunální úroveň
* Odpolitizovat kontrolní instituce
* Posílit roli finanční kontroly ve veřejné správě
* Novelizovat komunální zákony (zejména při prodejích a pronájmech majetku
Vyšetřování
Nynější stav: nevyšetřuje se, velké ryby unikají, panuje pocit beztrestnosti.
* Rozpohybovat a odborně posílit protikorupční policii
* Rozšířit současně existující institut policejného agenta při zachování stávajících pravidel rozšířen o možnost, aby tímto agentem mohl být i civilista
* Důsledné využívat existující institut zabavení výnosů z trestné činnosti: musí existovat mechanismus, aby se korupce finančně nevyplácela.
Justice
Nynější stav: dramaticky podlomená důvěra v nezávislost justice
* Zajistit institucionální nezávislost justice. Důsledně oddělit soudní moc od moci výkonné a zajistit ochranu vyšetřování před politickým vlivem.
* Specializovat soudce a státní zástupce v oblasti korupce a hospodářské kriminality
* Změnit a zprůhlednit mechanismus výběru kandidátů na místa v justici.
* Změnit mechanismus výběru na funkci nejvyššího státního zástupce.
* Zpřísnit dohled nad soudními znalci
Politické strany
Nynější stav: dokonalé temno, o financování stran se šíří fámy, ale nic se neví.
* Vytvořit dohledový orgán nad hospodařením stran
* Zavést finanční limity na volební kampaně
* Hospodaření politických stran ověřovat důsledným auditem. Auditory politických stran určovat nezávisle, např. losovat.
* Regulovat lobbing