Kdo skutečně dodává dopravnímu podniku naftu?

V současné době v Liberci probíhá spor o výhodnost smlouvy mezi Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a firmou Busline, která zakázku získala bez výběrového řízení.

Naše redakce již v minulosti upozornila na další podivnou zakázku, a to na dodávku nafty. Dnes se nám do rukou dostaly fotografie (uvnitř článku), které tato podezření jen prohlubují.

V polovině října jsme informovali, že Libereckým krajem nedávno zřízená společnost Silnice LK, kde v dozorčí radě figurovali přední členové liberecké ČSSD Martin Sepp (exnáměstek hejtmana), Zdeněk Bursa (exnáměstek hejtmana) a Lukáš Martin (náměstek primátorky) vypsala těsně před koncem platnosti starého zákona o veřejných zakázkách tendr na dodávku pohonných hmot na objem přesahující 3 milióny litrů ročně.

Vazby na Busline

Vítězem se stala společnost MOVI Oil. Firmu MOVI Oil zastupuje jednatel Tomáš Blažek, švagr Jiřího Vařila, který nedávno (pravděpodobně jen na oko – více příště) vystoupil společnosti Busline. Právě Busline pro DPMLJ provozuje veřejnou dopravu. Jiří Vařil je zároveň členem výboru pro dopravu za KSČM a blízko má i k ČSSD. V současné době sedí v představenstvech orgánech DPMLJ politici, zejména ze stran současné opozičně smluvní koalice vládnoucí na liberecké radnici.

Movi Oil i Busline mají nezjistitelné majitele se sídlem v Karibiku, na ostrovech Svatý Vincenc a Grenadiny.

Zakázka zároveň obsahuje téměř z 80% dodávku nafty pro DPMLJ. Technické služby města Liberce, které byly původně také součástí sdruženého výběrového řízení, odběr odmítly, výslovně pro jeho ekonomickou nevýhodnost. Cena tvořila jen 70 % váhy v hodnocení. DPMLJ tak získal cenu po slevě 36,12 Kč za litr nafty, přitom levnější nafta se dá sehnat i v samotném Liberci na benzínových pumpách.

Vedení DPMLJ ale později uvedlo, že se cenu podařilo snížit na 35,07 Kč za litr nafty, nicméně i to není cena, která by odpovídala tak obrovské roční dodávce, jak potvrdili zástupci firem, které o zakázku měly zájem s tím, že by cena měla být minimálně o dvě koruny nižší proti nabídce Movi Oil. Pro úplnost uveďme, že ředitelem DPMLJ je Luboš Wejnar, který byl do své funkce jmenován bez výběrového řízení a na post přišel – opět z firmy Busline.

Okolnosti veřejné zakázky a kdo ji vlastně realizuje

Další podstatná skutečnost je, že výběrové řízení na dodej pohonných hmot byla Silnicemi LK vypsána v březnu 2012, ale společnost MOVI Oil byla zapsána v celním registru distributorů s pohonnými hmotami teprve pár dní předtím – v únoru 2012. Navíc stačilo pár dní s vypsáním výběrového řízení počkat a podle novelizace zákona o veřejných zakázkách by se všichni museli řídit přísnějšími kritérii.

Udivující je rovněž fakt, že samotná společnost MOVI Oil si zhruba za 450 000 korun ročně pronajímá od dopravního podniku čerpací stanici na libereckém Františkově, aby mu z ní mohla dodávat naftu, na jejímž prodeji by vydělala, jsou-li odhady o předražené ceně za litr správné, zhruba 6 milionů korun za jeden rok.

Následující fotografie z konce loňského roku dokazují, že naftu pro liberecký dopravní podnik nedodává narychlo zapsaná firma švagra Jiřího Vařila Tomáše Blažka Movi Oil, ale ve skutečnosti opět společnost Busline.

[widgetkit id=51]

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová