Liberec má dlouhodobě podezřelý a drahý parkovací systém, radnice to chce změnit

V Liberci je od 90. let parkování problémové. Problémové pro obyvatele Liberce, ale velice výnosné pro soukromé firmy, které se na něm podílejí.

Současné vedení radnice chce tuto situaci změnit a slibuje si, že tím přispěje nemalou částkou do veřejné kasy.

 

Liberec, jako každé větší město, má dnes problém s parkováním, zejména v centru a na sídlištích. Pod vlivem dominantní (neo)liberální ideologie posledního čtvrtstoletí se jeho vlády pokoušely tato úskalí řešit pomocí privatizace služeb a outsourcingu. Jak se (a jako ne poprvé) ukázalo, nebyla to vždy správná cesta.

Privatizační cesta: plus pro firmy, mínus pro město i občana

Již za primátorování Jiřího Drdy (ODS, SLK) se městu nevyplatila spolupráce s izraelskou firmou, která měla pro město dodat a spravovat technologii, která by pomocí mobilních čteček kontrolovala parkovné u stojících vozů. Nakonec z projektu sešlo, výsledek byl nulový, město stál jen prostředky.

Další dimenzi dostala správa parkovacích míst za vlád Jiřího Kittnera (ODS). Tehdy byla podepsána smlouva se společností Activ Parking, často kritizovaná pro její jednostrannou výhodnost pro firmu a nevýhodnost pro město. Ve finále tomu bylo tak, že městská policie plnila zdarma roli zaměstnanců firmy, když za každé nasazení „botičky“ společnost od občana inkasovala větší díl peněz než město, respektive Technické služby města Liberce. Do městské kasy z těchto odvodů nešly žádné příjmy.

Firma Activ Parking, s hustou a neprůhlednou sítí vlastníků, nyní pouze přejmenovaná na City Parking Group se nadále podílí na systému městského parkování a Liberec má tak například rekordně drahé parkovací karty pro rezidenty.

Třikrát dražší než v Praze

Parkovací karty stojí po Liberci pro rezidenty 2 tisíce korun, na Praze 7 (širší centrum města – Holešovice) stojí například 700 Kč. Město (a TSML) navíc odmítá poskytnout smlouvu mezi firmou a TSML. Firma nepřidává žádnou hodnotu, vlastní jen jednu kancelář s jedním zaměstnancem, který tiskne kartičky, vše kontrolují strážníci města, firma jen inkasuje.

Tento systém v Liberci funguje řadu let, do dob vlád ODS, ale běžet ho nechala i bývalá koalice ČSSD, Starostů pro Liberecký kraj, USZ a VV, která se ovšem o smluvně opoziční ODS opírala. A to přesto, že měla ve svém prohlášení změnu tohoto stavu jako daný slib voličům a občanům města. V koaličním prohlášení se psalo: „Budeme usilovat o to, aby správu parkovacího systému měla na starosti městská společnost“.

Někdejší náměstek pro ekonomiku Jiří Šolc (SLK) na dotaz, proč vládnoucí koalice, jejíž mandát končil v roce 2014, nechala předražený a nevýhodný systém rezidentských karet běžet, odpověděl, že smlouva stejně platí jen do začátku roku 2016. Navzdory vlastním slibům.

Město chce se svým majetkem hospodařit nadále jen samo

Současné vedení chce situaci změnit.  I díky tomu, že letos končí smlouva na provozování parkovacího systému, má město možnost tento nevyhovující stav napravit. Po městě by měly být rozmístěny parkovací automaty, které budou výlučně ve vlastnictví města.

Město Liberec by mělo zajišťovat rozvoj, koncepci, údržbu, dodávku parkovacích technologií a servis. Technické služby města Liberce, které se nebudou, oproti bývalým plánům privatizovat, se budou starat o stavební údržbu zón parkovacích stání, včetně dopravního značení, a stavební realizaci nových parkovacích zón.

Městská policie bude zajišťovat dohled, prevenci, represi a vybrané činnosti správy, spočívající například v pořizování dat, výběru hotovosti a podobně. Společnost Liberecká IS a.s. bude mít na starosti datovou podporu a softwarové vybavení.

Na území města Liberce bylo k 31. prosinci 2013 celkem 2.140 parkovacích míst, z toho 831 míst jsou rezidentská a abonentní stání, ostatní jsou návštěvnická. Parkovacích automatů je po městě rozmístěno zhruba 55 kusů. Za rok 2013 dosáhly tržby za pozemní parkování celkem 16, 878.000,- Kč. To je například podle primátora města Tibora Batthyányho podezřele nízká částka v porovnání například s tím, kolik má (procentuálně v poměru počet parkovacích míst/vybrané prostředky) z parkovného Krajská nemocnice Liberec.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Býval to kdysi ambiciosní projekt, podporovaný řadou místních politiků. Díky nim získal i obrovské peníze z dotačních fondů Evropské unie, ale od začátku vzbuzoval
Podle vyjádření ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové-Tominové koupil v minulosti stát za výrazně předraženou cenu budovu bývalého Elitronu v centru Liberce. Cena
Příběh liberecké spalovny je pravděpodobně největším případem zneužití politické moci a veřejných prostředků v Liberci za posledních 25 let. Příběh ukazuje, jak vybraní politici
Liberecká Tipsport aréna se pro mnohé stala symbolem propojení byznysu  a politiky, ke kterému ve městě pod Ještědem docházelo v posledních dvaceti letech. Tipsport aréna,