Nový systém parkování, pokračování po správné cestě

Ve svém redakčním příspěvku si mne pan Tauchman nehezky „bere do pusy“ a ani se nenamáhá uvést moji tehdejší odpověď úplnou a nezkreslenou, tudíž reaguji tímto příspěvkem. Skutečně jsme někdy v loňském roce vedli mailovou korespondenci na téma vypovězení stávající smlouvy o parkování mezi TSML a městem (resp. mezi TSML a CPG) – smlouva končí 31.12.2015.

 

Pokoušel jsem se panu Tauchmanovi vysvětlit nesmyslnost jejího násilného ukončování. Platné smlouvy zavazují, tento princip z našeho práva ještě nikdo nevymazal, proto tedy pro jednostranné ukončení smlouvy musí mít ukončující strana zatraceně silné a pádné důvody, pravděpodobně si tím totiž zadělá na vleklý právní spor. Pro příklady nemusíme chodit daleko, soudní spor města s Eltodem trvá již třetí rok, není rozhodnuto ani v první instanci a za právní zastoupení zaplatilo město miliony korun.

Je jasné, že ať rozhodne první soud jakkoli, vždy se jedna strana odvolá a tudíž je to ještě na dlouhé lokte. Obrázek o tom jak smysluplné by bylo např. v roce 2012 ukončovat smlouvu, která končí v roce 2015, nechť si každý udělá sám. Daleko důležitější bylo kvalitně připravit nový systém parkování, který tuto smlouvu nahradí, tzn. podchytit všechny technologické příležitosti a vymyslet zdali by to mělo město zajistit samo či se opět spolehne na externího partnera.

Na začátek podotýkám, že jsem rád, že nové vedení města pokračuje v připravené myšlence nového parkovacího systému, který by spravovalo město a jeho skupina tzn. bez externích prostředníků. Přestože je již mnoho hotovo, ještě mnoho práce s tím bude. Moje vize byla (a je) taková, že ten nový systém musí být pokročilejší a uživatelsky přínosnější, musí umět další druhy plateb a musí být jednoduše kontrolovatelný. Prvním krokem na této cestě bylo vybavit Městskou policii takovým vybavením, aby toho byla schopna. Proto jsme již v roce 2013 vybavili Městskou Policii unikátním SW řešením a v rámci soutěže na mobilního operátora všem strážníkům zajistili „chytré telefony“ více zde.

Tento systém nad rámec všeho ostatního (mapy, nápad kriminality, sledování efektivity a atd.) umí i rozpoznat RZ (SPZ) a porovnat je s databází. Je jedno zdali se jedná o databázi hledaných aut či o databázi aut se zaplaceným parkovným. V LIS máme identifikován SW přes který půjde zaplatit rovnou z běžného „chytrého telefonu“ a to i s přidáváním plateb odkudkoli … např. když je fronta u lékaře či se nechce odcházet z kavárny. Do aplikace dáte RZ (SPZ) za kterou platíte a strážník on-line na ulici uvidí kdo zaplatil a kdo ne.

Podobně by to měl systém umět i s placenou SMS. Co je ovšem zajímavé, chtěl jsem, aby nový systém uměl platbu bezkontaktní kartou. Toto řešení jsme si připravili v rámci Dopravního podniku, na terminálu dnes již půl roku funguje automat na jízdenky a pilotní projekt jízdného v tramvaji je také úspěšný. Za toto řešení jsme loni dostali první místo v celostátní soutěži inovací více zde, také s myšlenkou, že toto využijeme v rámci parkování, zákazník si zvolí čas, přiloží kartu, vyjede lístek a vše běží jak má.

Tyto věci jsou hotové, zbývá ještě hodně práce, např. analyzovat zdali bude výhodnější ponechat stávající schránky stojanů a do nich vestavět čtečku bezkontaktních karet či koupit stojany nové, jedná se o cca 70kusů. Je nutné také rozhodnout zdali příjmy z parkovného budou pevnou součástí rozpočtu Městské Policie či nikoliv. Na jednu stranu je to motivace k hlídání systému, na stranu druhou naši policisté mají i důležitější úkoly. Dále připravit a sladit aplikace tak, aby od cca října mohl být ověřovací provoz a od 1.1.2016 se mohlo jet na ostro.

Prostě když to shrnu jsem rád, že nové vedení města pokračuje v nastavené cestě, ale přijde mi hloupé, když pisatel Tauchman není schopen či ochoten pochopit výše uvedené důvody a ve svém článku to nakroutí tak, že já jsem ten, který brání novému systému, když je to úplně a přesně naopak.

Poznámka redakce: Plná odpověď, kterou na dotaz ohledně slíbeného převedení správy parkovacího systému pod město (jak to bylo slibováno v koaliční smlouvě) napsal tehdejší náměstek Jiří Šolc:

„Můj názor je na to takový: Toto je smluvní spolupráce, kterou jsme zdědili a končí relativně „na dosah“, v roce 2015. Nebylo by efektivní ji soudně napadat, soudy by nepochybně trval déle než samotná spolupráce a je tedy důležitější připravit dobrou soutěž na další roky. Obecně je správa parkovacího systému dobrá věc k regulaci počtu aut v centru města a nese sebou také zajímavé příjmy do městské kasy. Vedení města se bude muset rozhodnout, zdali svěří tuto agendu své organizaci, či ji bude poptávat externě.

Jako v jiných případech je dobré vyjít ze zkušeností ostatních obdobně velkých měst. Tady Vám dávám prostor pro srovnání jak to dělají v Č.Bud, HK, Most a Olomouc, kam já se vždy koukám. Jinak já toto zatím neřeším, teď mne zatěžuje jednak dluhopis a jednak nová smlouva na generálního pojistitele, která také končí a musí být obnovena (ale ještě to není ke zveřejnění).“

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
K článku zveřejněnému dne 13. 6. 2024 na webu s názvem „náš Liberec“ (k nalezení na adrese https://www.nasliberec.cz), provozovaném spolkem Revue Sever, z.s., s názvem
Nejdříve je třeba zdůraznit, že Základní síť sociálních služeb v Libereckém kraji je třeba upravit a zrekonstruovat. Za celou dobu existence krajů nebyla základní
Vedení statutárního města Jablonec nad Nisou si je vědomé toho, že cena za pozemky u přehrady v lokalitě Tajvan je vysoká. V této výši ji majitel pozemků
Náš Liberec přináší znění dopisu historika umění a architektury Pavla Karouse, kterým se obrací na zastupitele města Liberec ve věci výstavy Socha a město