Během včerejšího jednání Zastupitelstva Libereckého kraje vyšla najevo informace, že se Útvar odhalování korupce a finanční kriminality zabývá zakázkou na dopravní obslužnost v Libereckém kraji. Vyslýchán v této věci byl radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK). Podle hejtmana Půty se tak stalo na základě stanoviska Krajského protikorupčního pracoviště (KPKP) ze srpna roku 2014. Navíc úřad kraje od té doby nijak ve věci účinně nekoná.
25. srpna 2014 vydalo KPKP stanovisko s dvaceti nalezenými pochybeními k chystanému dopravnímu tendru v Libereckém kraji, který má za více jak 4 miliardy zajistit dopravní autobusovou obslužnost. Stanovisko se týkalo původní desetileté zakázky i později zvoleného náhradního řešení na dva roky. KPKP vyčetlo na dvě desítky pochybení, které ukazují, že tato zakázka jeví jasné znaky manipulace. A to zejména ve prospěch společnosti Busline, která byla a je personálně propojena s některými stranami působícími na Libereckém kraji (SLK, ODS, ČSSD, KSČM).
V reakci na to byla tato práce KPKP napadena ze strany hejtmana Libereckého kraje Martina Půty (ale i jiných), který KPKP označoval za tajnou policii nebo později nepravdivě hovořil o neúnosném zatěžování krajského úřadu otázkami ohledně zakázky na dopravní obslužnost ze strany KPKP (které ve skutečnosti podalo za rok 2014 na kraj pouhé dva dotazy). Nicméně následně i hejtman Půta předal před médii stanovisko KPKP Nejvyššímu státnímu zastupitelství, jmenovitě Lence Bradáčové a dnes se dokonce hlásí o tuto svou zásluhu.
Zároveň se hejtman Půta deklaroval svoji vůli celou zakázku zrušit a vypsat znovu. To bylo na přelomu srpna a září 2014. O to alarmující je skutečnost, že zástupci Libereckého kraje od té doby – tedy celých 6 měsíců – nepodnikli žádné účinné kroky, které by vznik nové, „očištěné“ zakázky přiblížily. Odpovědí zástupců kraje je, že věc stále prověřuje ÚOHS a nyní i policie. Ovšem i během tohoto procesu mohli představitelé kraje pracovat například na úpravě Zadávací dokumentace dle připomínek ÚOHS a dalších tak, aby eliminovali své omyly, pokud to omyly skutečně byly. Čekání bez skutečné práce Krajského úřadu, komise i Rady kraje není úkonem správného hospodáře dle zákona o krajích.
Neméně závažná je i otázka, zda tento současný status quo nevyhovuje současným dopravcům, kteří jezdí za ceny daleko vyšší než by mohly být vysoutěžené a zda se tak neděje záměrně se souhlasem politiků. S prodlužováním současného stavu (kdy kraj nebude připraven po rozhodnutí ÚOHS) se také váže riziko, že zakázku nakonec nestačí vypsat vůbec a vítězem budou opět stávající dopravci. Prohrávají ovšem občané kraje, kteří si platí dražší autobusovou dopravu.
Jaroslav Tauchman z KPKP říká: „Opět se ukázalo, že připomínky, které jsme měli, byly závažné povahy, a to i přes to, že se to většině současných politiků nelíbilo a neváhali si do nás neférovým způsobem kopnout. Dnes se ale rádi o své zásluhy přihlásí“.
Miroslav Kroutil říká: „Tvářit se, že se čeká na rozhodnutí někoho nadřízeného, neznamená, že Krajský úřad bude 6 měsíců – od srpna do února prakticky v nečinnosti. I když je to pro úředníky pohodlné. Občané Libereckého kraje to zaplatí“.