Na radnici po bývalém vedení vypadl kostlivec ze skříně. Jsou to formální chyby, brání se někdejší náměstek Šolc

Současné vedení města přišlo s tvrzením, že jeho předchůdci úmyslně chybně podepsali smlouvu se soukromou televizí, aby tak maskovali, že si za peníze občanů dělají před volbami politickou kampaň. Bývalý ekonomický náměstek, za kterým celý počin jde, Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj) se ale nařčení brání a tvrdí, že jde o pouhé formální pochybení. Tak i tak, celá diskutabilní akce už stála město 300 tisíc korun a dalších zhruba 200 tisíc stát ještě zřejmě bude.

Podle současného ekonomického náměstka Jana Korytáře (Změna pro Liberec) se on a jeho kolegové o podivné smlouvě dozvěděli letos na jaře, kdy společnost HOLD Production poslala městu fakturu na 180 tisíc korun. Tehdy vyšlo najevo, že Korytářův předchůdce Šolc loni inicioval se společností smlouvu za celých 480 tisíc korun.  Více jak dvě třetiny této ceny byly navíc vyplaceny, velice nezvykle, již při podpisu smlouvy.

Městské peníze být určeny na propagaci a prezentaci archeologických nálezů v lokalitě Kostelní ulice. Série pořadů objednaných minulým vedením města sice vznikla, ale měla zcela jiné zaměření, než které udávaly smluvní podmínky. Reportáže se věnovaly aktuálním politickým tématům a podle dnešní koalice sloužily jako předvolební materiály pro jejich předchůdce. Za peníze daňových poplatníků a celou situaci se prý snažili před tehdejší opozicí maskovat od začátku falešnou a zavádějící smlouvou. Jan Korytář mluví celkem bez servítek  o podvodu.

Situaci negativně podtrhuje i skutečnost, že celá zakázka byla vypsána bez výběrového řízení a dokonce obcházela řadu ustanovení ze Směrnice o zadávání veřejných zakázek, s jejímž přijetím se bývalé vedení města (ČSSD, Starostové pro Liberecký kraj/LO, USZ, VV) tak rádo chlubilo a chlubí. Zajímavá je ale i otázka, jak město mohlo napadnout dát půl milionu korun na sérii reportáží o jedné lokalitě. Navíc, když mu jindy schází daleko menší částky na akce nesporně důležitější a potřebnější.

Další podezřelou okolností je, že zakázka byla sjednána nejen potichu a za nestandartních podmínek, ale zároveň v předvolebním čase. A to tři roky poté, kdy podobné zakázky byly na radnici odmítány (skončily během krátkého primátorského angažmá Jana Korytáře na přelomu let 2010 a 2011) .

Bývalé vedení města s primátorskou Martinou Rosenbergovou (ČSSD) se tak vlastně vrátilo k praxi z dob primátorování Jiřího Kittnera (ODS), kdy zdejší mediální společnosti měly z podobných smluv zlatý důl. Odměnou pak bylo pozitivní referování o radnici. Dceřiná mediální společnost Syneru, známá svým lhaním a manipulacemi (které potvrdil i soud) si tak díky podobným smlouvám na kraji i městě například přicházela k několika milionům ročně.

Zda si město opravdu potají a za podvodných podmínek platilo za peníze Liberečanů vlastní politické kampaně před volbami i na další věci jsme se zeptali Jiřího Šolce, který celou zakázku v roce 2014 inicioval.

 

Kdo přišel s nápadem, že by se měly prezentovat archeologické nálezy v Kostelní ulici a kdo a na základě čeho stanovil, že by to mělo být za 480.000 Kč?

To Vám nemohu odpovědět přesně, o prezentaci města jsme vždy rozhodovali kolektivně a ve shodě na pravidelných poradách vedení města. Oprava Sokolovského náměstí + archeo vykopávky byla jedna z klíčových investic města. Finanční rozsah byl stanoven s ohledem na předpokládaný rozsah TV reportáží. Abychom dostali dobré podmínky od poskytovatele TV vysílání, bylo třeba objednat větší rozsah rozložení do delšího času. Smlouva byla pojmenována podle předpokládaného největšího plnění, viděno dnes zpětně – mohla být pojmenována jinak, ale to se nedá nic dělat.

Jak je možné, že oslovená firma dělá něco jiného, než co má ve smlouvě? Navíc, napadlo Vás, že to nyní město odmítne proplatit a možná bude požadovat po RTM peníze i zpět? Jste například sám ochoten částku (aspoň z části) uhradit?

To jste do jedné otázky zamíchal více věcí. To že po rozhodnutí „nerealizovat opravu Sokolovského náměstí“ nebyla smlouva dodatkem přetextována je jistě chyba, manažersky za ní zodpovídáme, byť za plnění smlouvy, rozsah a atd odpovídá vždy konkrétní vedoucí odboru. Nelze chtít po vedení, aby dohlíželo na každý takový detail. Pro mne to skončilo uzavřením smlouvy a realizováním reportáží. Důležité je, že nakoupený rozsah TV reportáží byl dodán a mne nenapadá důvod, jak by to město mohlo chtít něco vrátit. Je to jako si objednat v restauraci svíčkovou, sníst sice guláš, ale potom nechtít zaplatit nic. V té závěrečné části otázky jste úplně mimo.

Proč taková zakázka přišla právě ve volební rok? Navíc, když celé minulé období obdobné zakázky skončily, zejména s ohledem na to, jaký si soukromé společnosti za ještě předchozího vedení (města i kraje) dělaly na obdobných zakázkách zlatý důl s mizivým dopadem pro veřejnost.. Byla to snaha si za peníze občanů dělat politické PR před volbami?

V příloze Vám zasílám přehled všech nakoupených a odvysílaných reportáží, zpřístupněte jej čtenářům včetně prokliků (příloha i odkazy ZDE). Sami si udělají názor na to, zdali šlo o nějakou agitku. Naplánování rekonstrukce Sokolovského náměstí záviselo nejen na stavu městské kasy, ale také na možnostech sítařů (plyn, kanalizace, telefony) a archeologů. Jsem velmi rád, že tato rekonstrukce proběhla alespoň v části Kostelní ulice ….

 Nebojíte se, že v tom někdo může vidět i zcela jednoznačný podvod, tedy možná i trestný čin?

Rozhodně ne, trestný čin musí naplňovat skutkové podstaty a zde se jedná o byrokratický šiml. Veškerý nakoupený čas byl zpracován a odvysílán viz přehled. V čem by ten „podvod“ podle Vás měl spočívat?

Proč to bylo bez řádného výběrového řízení? Proč s touto poptávkou nebyly osloveny např. i reklamní agentury?

Smlouva byla uzavřena „na výjimku ze směrnice“ z důvodu neexistence žádné další firmy, která by celoplošné TV vysílání v regionu provozovala. Pro vysvětlení: Kdybychom soutěž vypsali, přihlásila by se nám pouze tato firma (nikdo jiný nevysílá) a museli bychom to opakovat a stejně vybrat tuto jednu, směrnice na toto myslí právě výjimkou. Oslovit reklamní agentury, které si to stejně nikde jinde objednat nemohou ? Proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše. Připomínám, že se nám podařilo získat slevu více než 50% z ceníkové ceny. Stejné vysílání používají běžně města v Libereckém kraji a i Liberecký kraj.

Často zdůrazňujete, jak jste, když jste byli ve vedení města, zavedli protikorupční opatření, zejména směrnici pro zadávání veřejných zakázek. Víte, v kolika bodech jste touto zakázkou obešli a nedělá to z ní reálně bezcenný dokument?

To je čirá demagogie, vysvětleno výše.

 

 

 

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Možná nejambicióznější projekt Libereckého kraje za posledních deset není v dobré kondici. Kolem plánů na vybudování obří fotovoltaické elektrárny v Ralsku krouží lobbisté i
Politické vedení města Liberce je v krizi kvůli rozsáhlé policejní akci, která vypovídá o nebývalé korupci na zdejším magistrátu. Primátor dnes představil kroky, kterými
Mohutná korupční aféra, která ukazuje nebývalé klientelistické prostředí na liberecké radnici, má přesah i na Liberecký kraj. Jak zjistil jako první Náš Liberec, policie
Náš Liberec přináší otevřený pohled na to, jak, dle policie, probíhalo zadání miliardové zakázky na rekonstrukci plaveckého bazénu na Tržním náměstí v Liberci.