Podnětem k jednávání o snížení ceny tepla v systému CZT v Liberci je dlouhodobě kritizovaná vysoká cena tepla ze sekundárních rozvodů, tzn. cena tepla pro konečného zákazníka.
Hlasování jednotlivých zastupitelů
V současné době se díky 2-složkové ceně tepla a nutnosti schvalování rezervovaného výkonu pohybuje v rozmezí od 800,- do 950,- Kč/GJ u každého odběratele. Cílem celého souboru dokumentů, ke kterým se váže dnešní usnesení, je dosáhnout snížení ceny tepla na předpokládanou úroveň 699,- Kč/GJ včetně DPH a to zároveň se změnou na jednosložkovou cenu, kdy odběratel platí pouze to, co skutečně odebere vynásobeno jednotkovou cenou.
Odběratelům budou předloženy 2 varianty: první je varianta na dobu 1 roku se slevou 3 % a tou druhou variantou na dobu 5 let se slevou 14,5 % ročně a touto cenou se dostáváme na zmiňovaných 699,- Kč.
Tím by došlo i k úspoře u objektů v majetku SML či jeho příspěvkových organizací ve výši cca 5,5 mil. Kč ročně a pokud by přihlásili všichni, úspora za všechny odběratele by podle současných odběrů činila až 65 mil. Kč ročně.
Aby došlo ke zmiňovanému snížení ceny, je nutné uskutečnit tyto kroky:
- vložit majetek obou akcionářů (SML i Energie Holding) do Teplárny Liberec
- schválit záměr GreenNet, tzn určitou cestu, která by vedla k trvalému udržení snížené ceny
- podepsat smlouvy o dodávkách tepla pro objekty SML a jeho příspěvkových organizací, které jsou dosud napojeny na CZT. Tento krok je nutné učinit nejpozději do 15. 11. 2015.
V diskusi k tomuto bodu zastupitelstvo rokovalo o výši a struktuře majetku, který má být vkládán do společného projektu ze strany obou akcionářů. Zástupci SLK reprezentovaní p. Hronem předložili při rokování 9 otázek, na které postupně během projednávání dostávali odpovědi. Dlouho se diskutovalo o výši základní ceny, ze které se budou slevy uplatňovat, dále o výši hodnoty vkládaných majetků a jejích odpisů a též byla zmiňována otázka finančního vyrovnání mezi akcionáři.
Dlouze se projednávalo, zda jít cestou snížení hodnoty nájmů u obou akcionářů nebo cestou vkladu majetků, tato varianta dostala přednost i s ohledem na skutečnost možnosti požádat o dotaci při financování celé akce.
Opozice kritizovala rychlost projednání tohoto materiálu i skutečnost, že nebyl dostatečně předjednán ve výborech.
Závěr: předložený materiál byl schválen a usnesení bylo doplněno o úkoly náměstkovi pro technickou správu majetku p. Kyselovi zajistit vyhotovení nezávislé studie, která prověří určité varianty řešení.