Nově zvolené zastupitelstvo Libereckého kraje, kde dominují Starostové pro Liberecký kraj v koalici s ANO, ODS a ČSSD, bude zřejmě hlasovat o osudu kontroverzní čtyřmiliardové zakázky na dopravní obslužnost v Libereckém kraji a pravděpodobně bude zrušena. Zastupitelstvu to navrhují výběrové komise na základě rozhodnutí ÚOHS, podle kterého Liberecký kraj porušil zákon. Situace tak dál nahrává stávajícím dopravcům spojeným s politickými stranami. KPKP celou zakázku kritizuje již dlouhodobě.
Včera vedení Libereckého kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou potvrdilo informace o tom, že výběrové komise našly závažné důvody pro zrušení tendru. Hodnoticí komise veřejné zakázky nazvaná „Výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2014 do roku 2024“ jich podle hejtmana našla osm. Dle dalších členů komise je například důvodem pro zrušení zakázky skutečnost, že v současné době již kvalitativně neodpovídá situaci před dvěma lety, kdy byla vypsána.
ÚOHS, podle jehož rozhodnutí se závěry komise orientovaly, shledal, že Liberecký kraj porušil Zákon o veřejných zakázkách,a to ve věci vyřazení uchazečů ČSAD Slaný a ČSAD Ústí nad Orlicí. Naopak za pravdu nedal společnosti Busline ani její sesterské firmě Bítešská dopravní společnost, která rozhodnutí kraje a posléze i ÚOHS napadla. Tato společnost se sice o zakázku v Libereckém kraji neucházela, ale její kroky vedly k udržování statutu quo, které nejvíce vyhovuje stávajícím dopravcům s Busline v čele.
Celý postup úřadu Libereckého kraje ze stejných důvodů jako ÚOHS kritizovalo i Krajské protikorupční pracoviště. Již v létě roku 2014 vydalo obsáhlé stanovisko k dopravnímu tendru, kde bylo vyčteno na dvacet pochybení a účelových manipulací. I na jeho základě se jím, dle vyjádření hejtmana z roku 2015, začali zabývat detektivové protikorupční policie. Nyní své pochyby nad největším krajským tendrem vyjádřil i ÚOHS, který rovnou shledal porušení zákona.
Zrušení celé desetileté zakázky na dopravní obslužnost dlouhodobě požadovala krajská opozice, Změna pro Liberecký kraj. I jejich argumentům dal za pravdu ÚOHS, když-jak výše popsáno – v září letošního roku, když nařídil znovu vrátit do hry další uchazeče o zakázku – ČSAD Slaný a ČSAD Ústí nad Orlicí ze skupiny ICOM Transport, jejichž nabídky původně hodnotící komise vyloučila kvůli příliš nízkým cenám.
Klíčovou zakázku za 4,074 miliardy korun může získat jediný uchazeč, nebo až tři, protože je rozdělena na tři regiony – Východ (Českolipsko), Západ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). V Libereckém kraji je provozováno devíti dopravci 211 linek, plných 94 linek z tohoto počtu provozuje společnost Busline, která dlouhodobě skrývá svou vlastnickou strukturu a je provázána s politickými stranami Libereckého kraje: Starosty pro Liberecký kraj, ČSSD, ODS a KSČM.
Zakázka na desetiletou dopravní obslužnost byla vypsána již těsně před volbami v roce 2012, kdy na kraji vládla ČSSD opírající se o KSČM. Zakázka byla ve své původní podobě zrušena, právě proto, že tehdejší opozice a následný vítěz voleb Starostové pro Liberecký kraj kritizovali zakázku pro to, že měla být jednostranně orientována právě na Busline. Po převzetí moci se situace stabilizovala a portfolium politických vazeb Busline rozšířili i Starostové pro Liberecký kraj.
Stávající dopravci tak získali další čas, kdy mohou jezdit za ceny vyšší, než které byly v indikativních nabídkách. Rozdíly se pohybují v řádech desítek milionů korun. Během této doby se zejména díky angažmá Busline, která platí řidiče velice nízkými částkami, povedlo prolobovat rozhodnutí vlády, které poskytovatelům dopravních linek bude přispívat na platy řidičů.
Je otázkou, jak dlouho bude Libereckému kraji trvat než vlastní vinou zpackanou veřejnou zakázku obnoví. Čím déle, tím lépe pro stávající dopravce s Busline na prvním místě.