Historické snížení jízdného v Liberci

Liberecká rada na svém včerejším zasedání rozhodla o snížení celoročního předplatného MHD z 5520 Kč na 3650 Kč. Zlevnění podpořili zástupci Změny pro Liberec a Starostů pro Liberecký kraj, proti byli zástupci zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Batthyánym.

Liberec je městem, kde posud bylo nejdražší jízdné v celé republice. Týkalo se to především celoroční jízdenky, která byla zhruba o dva tisíce korun dražší než v řadě srovnatelných měst. To, že je jízdné v Liberci neúnosně drahé, a to i díky klientelistické chobotnici, která kolem dopravního podniku řadu let byla, na to upozorňovali radní ze Změny pro Liberec.

Včera se jim podařilo prosadit snížení  roční jízdenky, za kterou Liberečané platili v České republice rekordních 5520 Kč na 3650 Kč. Návrh podpořili i opoziční Starostové pro Liberecký kraj, který mají v radě svého kandidáta Ivana Langra. Naopak proti byli politici zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Tiborem Batthyánym.

Tímto krokem se Liberec dostal na zhruba stejnou úroveň jako většina ostatních, podobně velkých a tedy i srovnatelných města, ale například stejně drahou roční jízdenku má i Praha. V Liberci bylo schváleno i další snížení jízdného, které ale není tak razantní. Například měsíční kupon byl snéžen z 580 Kč na 530, čtvrtletní z 1520 Kč na 1370 Kč.

Pro srovnání tabulka, která ukazuje na ceny jízdného ještě v minulém roce (uvedené jsou „kraje“, ale čísla se týkají krajských měst a jejich MHD, zdroj: novinky.cz):

Výraznější zlevnění jízdného i na ostatní kupony (měsíční, čtvrtletní) chtěli prosadit zástupci Změny, kteří argumentují, že právě tyto kupony si lidé nejvíce kupují, podle údajů dopravního podniku jde až o 85% cestujících. Ale tentokrát u Starostů již podporu nenašli.

Změna navíc prosadila referendum, když sehnala dost podpisů, kde figuruje otázka, kde občané mohou rozhodnout, zda má být jízdné pro seniory a děti zcela zdarma. To rovněž odmítají další strany, včetně Starostů, kteří dnes podpořili snížení ročního jízdného.

Na argument, že peníze v dopravním podniku budou chybět, odpovídají zástupci Změny skutečností, že se končí doba nevýhodné spolupráce dopravního podniku a BusLine a město tak ušetří desítky milionů ročně. Tato společnost, která na základě podezřelých a kritizovaných smluv téměř deset let provozuje ve městě na 40% linek, již vypověděla smlouvu, když jí město odmítlo vyplatit další kontroverzní desítky milionů za „přiměřený zisk“.

Na nevýhodnou spolupráci DPMLJ a BusLine upozorňuje roky právě Změna pro Liberec. Ostatní strany patřily mezi zastánce outsourcingu ze strany BusLine. Policie ale na jaře obvinila celou řadu lidí kvůli korupci a tunelování dopravního podniku. Jsou mezi nimi politici zvolení za ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS.

 

 

Subscribe
Upozornit na
67 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastupitelé Liberce schválili pořízení dvou kontokorentních úvěrů až do výše 1,5 miliardy korun od České spořitelny. Zastupitelé napříč kluby se, poněkud a pro leckoho
Liberečtí zastupitelé budou rozhodovat o areálu tzv. Machnínského zámečku, který je příkladem jedné z nejhorších libereckých porevolučních privatizací. Nyní mu svítá naděje – zlínský
Sotva se Liberec dostává ze zadlužení, které mu přinesly vlády do roku 2010, kdy dominovala ODS nepokrytě svázaná s místní stavební lobby v čele
Před 106 lety nevzniklo na troskách starého mocnářství jen Československo. O svůj vlastní stát se pokusil i druhý nejpočetnější národ někdejších Českých zemí, zdejší