Spor o MHD: stačí větší autobusy při méně častých spojích?

Poměrně ostrou debatu mezi vládnoucí koalicí a opozicí vyvolala dopravní politika současného vedení města. Podle opozice jsou spoje nedostatečné a město to odmítá řešit. Koalice se brán, že aktuální autobusové linky stačí a méně spojů nahradily větší, kloubové autobusy.

Celá situace začala v lednu, když se společnost BusLine, která do té doby zajišťovala 40% autobusových linek MHD, rozhodla vypovědět smlouvu a město muselo narychlo samo zajistit pokračování náhle vypadnutých spojů. To se mu podařilo, byť za cenu omezení některých linek.

Vedení města v lednu avizovalo, že omezení spojů přijde, ale že jde pouze o dočasné, krizové řešení. Museli se nakoupit nové autobusy a přijmout noví řidiči. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) to v lednu 2019 komentoval slovy: „„Po zaškolení 11 řidičů, kteří v lednu absolvují odborný kurs, mohou být od března jízdní řády vráceny do původního stavu“.

Jenomže opoziční Změna pro Liberec ukazuje, že od této doby uběhlo více jak půl roku a spoje a linky se nevrátily do stavu, který byl loni a některé spoje, zejména na liberecké sídliště, chybí a to omezuje občany i samotné využívání městské hromadné dopravy, která tak pro mnohé lidi ztrácí smysl. Zejména kvůli tomu, že pak nejezdí často jako v minulosti.

Například na lince č. 12 do Rochlic bylo oproti loňsku zrušeno 17 spojů v jednom směru a 16 spojů ve druhém směru. Ke změně došlo i u autobusů – část vypravených spojů jsou kloubové autobusy s vyšší kapacitou, takže teoretický počet přepravených cestujících se zvýšil. „Takto ale veřejná doprava cestujících nefunguje. To bychom nakonec mohli mezi centrem a Rochlicemi vypravit třikrát denně vlak, teoretická kapacita by zůstala, ale MHD to není“, upozorňuje Josef Šedlbauer.

Koaliční a opoziční politici si kvůli problému několikrát „vjeli do vlasů“ i na jednání zastupitelstva. Například v květnu se takto pohádali za resort odpovědný náměstek Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj) a Ondřej petrovský ze Změny, který v Rochlicích bydlí a tamním autobusem denně jezdí.

Tady bylo v lednu argumentováno, že nejsou řidiči. Vozů máme podle všeho dostatek, nakupujeme teď už i z Prahy, ale hovořilo se také o tom, že až řidiči skončí kurzy, tak nastoupí, nerad bych se teď mýlil, myslím, že od dubna maximálně od května nastoupí a začnou spoje zase jezdit, tak jak jezdíval. Zeptal jsem se na to i dopravního podniku a tam jsem dostal překvapivou odpověď, že řidiči, kteří jsou zaškoleni, jsou najednou potřeba v rámci výluky v Lidových sadech…. Já těmi spoji denodenně jezdím a poslouchám od občanů, jak jim to vadí.“, kritizoval vedení města Ondřej Petrovský.

Náměstek Jiří Šolc mu odpovídal: „ V Rochlicích nasadily kloubové autobusy s větší kapacitou, a když ten počet cestujících odvezete většími autobusy, tak můžete snížit frekvenci, a přesto tam ty autobusy jezdí nadstandardně často. Na některých úsecích se to už vrátilo, na některých úsecích se to už nevrátí, protože se tam nasadily kapacitnější autobusy.“

S nasazením sice větších, ale méně často jezdících kloubových autobusů, ale zástupci Změny nesouhlasí. „„Rada města bude v létě schvalovat jízdní řády platné od 1. září. Trváme na tom, aby vedení města splnilo sliby a jízdní řády se co nejvíce vrátily ke stavu, na které bylo město a cestující dlouhodobě zvyklí. Kloubové autobusy mohou ve výjimečných případech nějaký spoj nahradit, ale jejich úloha v Liberci je hlavně náhrada tramvají při výlukách, kterých nás v příštích letech čeká řada“, dodává Josef  Šedlbauer ze Změny.

 

Subscribe
Upozornit na
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Liberecký kraj má od města vypůjčený školní areál v Zeyerově ulici. Syner tam pro něj bude za 160 milionů stavět školu a hejtman kraje
V souvislosti s odsouzením bývalého zastupitele za ANO Pavla Šulce, který byl v dopravním podniku uplácen stínovým majitelem společnosti BusLine Jiřím Vařilem, se minulý
V zatáčce u libereckého lomu, na ulici Kunratická, byl instalován pomník připomínající nacistickou bestialitu v našem městě v letech 1938-1945. V místě byl pracovní
Fakulta umění a architektury Technické univerzity Liberec, město Liberec i Liberecký kraj si zítra připomenou sto let od narození významného českého architekta, jehož život