Liberecký kraj bude stavět nový terminál na autobusovém nádraží. Poté, co mu jej po volbách předalo město Liberec, projekt ale výrazně narostl a zřejmě se i prodraží. Kraji zůstane i strategický parkovací dům a tučné zisky z něj.
Jak jsme informovali tento rok, město Liberec a jeho nový primátor Jaroslav Zámečník se podřídil svému stranickému šéfovi a hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi (oba Starostové pro Liberecký kraj).
Město Liberec se tak ve prospěch Libereckého vzdalo projektu nového terminálu autobusového nádraží, který vysoutěžilo předchozí vedení města a sehnalo na něj dotaci z fondů Evropské unie. Stavět tedy bude Liberecký kraj a díky Libereckému deníku, který informaci přinesl první, je známa podoba nového terminálu.
Projekt přepracoval původní vítěz soutěže, liberecký architekt Petr Stolín. Oproti původnímu čtyřpatrovému terminálu z jeho návrhu z roku 2017 má být nový terminál sedmipatrový, zvlášť má stát odbavovací hala a zvlášť parkovací dům pro zhruba 360 aut. Viz fotografie.
Podle Libereckého deníku Dnešní vjezd do prostoru nádraží zanikne, autobusy a auta do něj budou vjíždět po v budoucnu prodloužené ulici Matoušova. „Parkovací dům díky svému „překročení“ ulice Matoušova vytváří pomyslnou „bránu“ velkoměstského charakteru,“ uvádí Stolínova studie.
S rozšířením stavby také výrazně vyrostla její cena. Původní projekt, se kterým přišel bývalý náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec) měl stát zhruba 160 milionů korun, přičemž 85 procent z této částky by měla hradit Evropská unie. I Liberecký kraj chce využít fondů při financování stavby, ale ta má stát již o 40 milionů více, kolem 200 milionů korun.
Podstatně dražší bude i samotná projektová dokumentace k dílu, na jejíž zhotovitele již kraj vypsal výběrové řízení. Projektová dokumentace bude nově stát 13 milionů korun, město za minulého vedení počítalo s částkou poloviční až třetinovou.
Jak jsme informovali naše čtenáře již začátkem letošního roku, tím, že se město vzdalo projektu nového terminálu, zároveň přišlo ve prospěch kraje o jeden z významných zdrojů příjmů a zároveň o nástroj, jak korigovat dopravu v Liberci – o parkovací dům pro stovky aut, který je součástí terminálu. Liberec se tak připravil o mnohamilionové příjmy každý rok, který bude generovat parkovací dům pro 350 až 400 aut.
Projekt nového terminálu chtěl pro kraj získat zejména hejtman Martin Půta, který dosáhl svého, když se v Liberci stal primátorem jeho stranicky podřízený Jaroslav Zámečník. Sám Půta přitom sedí na lavici obžalovaných kvůli jinému projektu dotovanému z evropských fondů. Podle policie a státního zástupce za úplatu nepřiměřeně loboval za firmu Metrostav a její zájmy u schválně předraženého projektu rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény v Liberci.