Liberec přijde o parkovací dům, který připravilo bývalé vedení města a byla na něj alokovaná dotace. Začátkem roku se nové vedení města podřídilo hejtmanovi a projekt předalo kraji. Ten ale situaci nezvládl a parkovací dům za evropské peníze pro 400 aut, který měl ulevit automobilovým zácpám ve městě, nebude.
Překvapivě tiché, jakoby bokem sdělení zaznělo do vedení Libereckého kraje na včerejším jednání krajského zastupitelstva. Vedení kraje odkládá projekt parkovacího domu na autobusovém nádraží, nestihne podat projekt do konce termínu, ve kterém je možné žádat o dotace v rámci Integrovaného plánu rozvoje území (IPRÚ). Podle opozice je možná ohrožen celý program za 2,5 miliardy pro Liberec i Jablonec.
Původní projekt připravil bývalý náměstek Jan Korytář ze Změny pro Liberec přes odpor tehdejšího primátora Tibora Batthyányho a Starostů pro Liberecký kraj, kteří byli v minulém volebním období nejsilnější opoziční stranou, následně volby vyhráli a Změnu na radnici vystřídali. Následně pod novým primátorem Jaroslavem Zámečníkem (Starostové pro Liberecký kraj) minulý podzim stopli.
Již tehdy byl silný tlak ze strany hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj), aby celý projekt převzal kraj. Liberecký primátor Zámečník, který je Půtovým stranickým podřízeným, se podvolil a projekt autobusového nádraží kraji odevzdal. Ten ale po roce situaci nezvládl a dotaci na parkovací dům nestihne podat, přiztom ještě minulý měsíc informoval veřejnost o tom, že nové autobusové nádraží bude i s parkovacím domem.
„Měli jste na to rok. Celý rok, abyste situaci, která byla připravená, dotáhli do konce. Tohle je výsledek politikaření Starostů, kteří prostě nesnesli, aby byly připsány nějaké zásluhy bývalému vedení města Liberce. Výsledkem je, že Liberec přijde o parkovací dům, který potřebuje, slova o tom, že se podá žádost někdy v budoucnu jsou naprosto lichá,“ kritizoval vedení libereckého kraje opoziční zastupitel Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberecký kraj.
Hejtman Půta vinu za skutečnost, že Liberec přijde o parkovací dům, dává bývalému vedení města v čele se Změnou. „Ten projekt byl špatně připravený, byl například připraven v rozporu s územním plánem města Liberce, museli jsme ho celý přepracovat a nestihli jsme to“, snažil se argumentovat hejtman Půta, evidentně v defenzivě.
Zastupitel Šedlbauer mu ale jeho argumenty vyvracel: „Nepoužívejte pořád tuhle mantru, kdy se vše snažíte házet na minulé vedení Liberce. Argument, že projekt nebyl v souladu s územním plánem,není pravdivý, to ostatně vyvrátili i samotní úředníci Libereckého kraje,“ říkal Josef Šedlbauer s odkazem na rozhodnutí krajského úřadu, které označilo obstrukce libereckých úředníků jako přímo nezákonné.
„Myslím si, že tohle je záležitost Liberce a je chybou, že se věcí zabývá kraj. Nechci, aby to vyznělo špatně, ale co je například městům jako Semily nebo Česká Lípa do toho, zda v Liberci bude parkovací dům,“ kritizoval počínání kraje ve věci i zastupitel za koaliční ODS Juraj Raninec.
„Chtěla bych upozornit, že se jedná již o druhý projekt, který měl sloužit liberecké veřejnosti a který Starostové shodili pod stůl,“ připomínala Zuzana Kocumová ze Změny pro Liberecký kraj fakt, že nedávno město Liberec kvůli hádkám v koalici stoplo připravenou dotaci na sběrný dvůr, o kterou Liberec přijde.
Opoziční zastupitelé také chtěli vědět, zda je o tomto závažném rozhodnutí informováno vedení města Liberce. Až na po opakovaný dota se jim od hejtmana dostalo ujištění, že tomu tak je. Další otázkou, která zazněla, bylo, zda nebude ohrožen celý IPRÚ za 2,5 miliardy, kde je jedním z kritérií počet parkovacích míst. Na tuto otázku ale hejtmanova náměstkyně Radka Loučková Kotasová (ANO) neuměla přímo odpovědět. „My se samozřejmě pečlivě snažíme, abychom měli všechna kritéria naplněná, ale konkrétní odpověď vám pošlu písemně,“ sdělila náměstkyně.