Růžová kola aneb jak zabít úspěšný projekt…

V roce 2018 působila růžová kola v Liberci jako malý zázrak. Dlouhé roky se zde politici téměř všech stran dívali na cyklodopravu jako na něco, pro co nejsou v Liberci vhodné podmínky. Zavedení sdílených růžových kol provázela kritika zejména ze strany Starostů. Prý, že je to zbytečnost, kterou nikdo nebude využívat…

Ale pak se stalo něco, co málokdo očekával.

Růžová kola si rychle našla své uživatele a začala být využívána na běžné cestování po městě. Doslova si získala srdce mnoha Liberečanů. Čísla mluví jasně. Dobře nastavený systém nalákal jen za první tři měsíce roku 2018 celkem 4.300 lidí, kteří si kola půjčili bezmála 22 tisíc krát. Náklady na jednu jízdu tak dosáhly cca 16 Kč. Ze celou první sezonu šlo celkem o 43 tisíc jízd.

V roce 2018, kdy jsem působil ve funkci náměstka primátora, se nám podařilo zajistit i 2 mil. dotaci na provoz a rozšíření systému sdílených kol ve městě od Státního fondu životního prostředí. Chtěli jsme systém dále rozvíjet a rozšiřovat. Po volbách ale vznikla koalice Starostů, ANO a ODS a s koly to začalo jít z kopce.

Nejprve byla  zrušena možnost kolo odstavit relativně kdekoliv, pokud to nepřekáží dalšímu provozu. To ukázalo, že nová koalice nechápe smysl a princip tohoto moderního pojetí městské cyklodopravy.  Ztratila se tak jedna z velkých výhod celého systému, která vedla v roce 2019 k velkému poklesu výpůjček.

Následně rada města nevyužila již získanou dotaci 2 mil. Kč ze Státního fondu životního prostředí a rozhodla se financovat systém z rozpočtu města. Na únorovém jednání rady města však bod, kterým by se schválila finanční podpora dalšímu fungování sdílených kol ve městě, neprošel. 

Nad růžovými koly tak visí otazník, který zároveň ukazuje na hlubší problémy:

Nekompetentní zásahy nového vedení města nejprve funkční systém pro jeho uživatele zbytečně zkomplikovaly. Poté došlo k vrácení již získané dotace, bez toho, aby bylo jasné, z čeho a kdo bude provoz kol dále financovat. A  na konci je rozhodnutí rady o tom systém dále nepodporovat.

Po zastavení projektu nového terminálu, projektu na obnovu městských lesů na Ještědu nebo záměru opravit hráz rybníka na Tajchu, na což vše jsme mohli získat dotace, jde o další projekt, který připravila a prosadila Změna, který ale současné vedení města, jak se říká, zařízlo.  

Liberečané tak přišli o novou, moderní a oblíbenou možnost, jak se pohybovat po městě. Možná se po zveřejnění tohoto článku pánové radní chytnou za nos a peníze v rozpočtu města někde najdou.  Dotace ve výši 2 mil. Kč je ale bohužel ztracena již definitivně.  Za mě osobně se takto dobrý hospodář nechová.

Jan Korytář, zastupitel za Změnu pro Liberec

Subscribe
Upozornit na
63 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nechci na Ještědu nové sjezdovky, kvůli kterým by padlo 7× víc lesa než na Novou skalku. Tohle kácení ale bezohledně prosazuje provozovatel areálu, společnost
Náměstek Jiří Šolc (ANO) a primátor Zámečník (Starostové) v aktuální zprávě straší obyvatele Liberce černými scénáři kvůli zdražujícím se cenám energie. Vedení města odhaduje,
Na tiskové konferenci libereckých radních dne 17. 8. zazněly informace o několika nových plánech a záměrech. Jelikož se toto volební období chýlí ke konci,
Opozice zvedla staronové téma vlastní městské developersko/inženýrské společnosti a tak se tedy sluší na toto výsostně politické téma reagovat a vést polemiku. Myslím si,