Policie obvinila ČSAD a BusLine. Hejtman háže přes palubu své náměstky a mluví o mafii

Pletichy ve veřejné zakázce, takové je hlavní obvinění pro dvě právnické osoby a dopravní společnosti: BusLine a ČSAD Liberec. Oznámilo to dnes na tiskové konferenci vedení Libereckého kraje a ČSAD. Hejtman Půta přímo mluví o mafii v dopravě, kam řadí i své bývalé náměstky a kolegy ze Starostů, které ale  ještě nedávno hájil.

Celá kauze se týká situace z roku 2017. Poté, co byl na konci roku 2016 zrušen celý kontroverzní čtyřmiliardový tendr na zajištění autobusové dopravy, bylo vypsáno jednací řízení bez uveřejnění, které mělo autobusy zajistit na přechodnou dobu. Do hry ale vstoupilo i navyšování mezd řidičů, které se skrze Asociaci krajů, kde má přes politiky silný vliv společnost BusLine, podařilo prosadit u bývalé Vlády České republiky.

Zástupci tří dopravců v čele s BusLine tehdy oznámili vypovězení smluv, když jim nestačilo 17 milionů korun od Libereckého kraje, který jim je poskytl na navýšení mezd řidičů, které bylo prosazeno na vládní úrovni zcela pod lobbingem BusLine, rozhodla Rada Libereckého kraje o vypsání veřejné zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ).

Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, se zbývajícími dvěma se vedla tvrdá vyjednávání, která se odrážela i v Radě kraje. Podle hejtmana Půty se ve spise uvádí, že právě zbylí dva dopravci, tedy ČSAD Liberec a BusLine měli při podávání nabídek postupovat ve shodě. „Tomu se říká pleticha při zadávání veřejných zakázek“, uvedl hejtman Půta.

Zástupci ČSAD Liberec ujistili novináře, že policejní obvinění neohrozí její provoz ani chod autobusových linek. Předseda představenstva Martin Bobek (ODS) uvedl, že se obvinění týká předchozích vlastníků ČSAD. „Je důležité říci, že obviněni nejsou žádní současní funkcionáři ČSAD,“ uvedl Bobek.

Policie čerpá z letitého monitoringu kolem veřejné dopravy v kraji a na schůzce s manažery BusLine měl být zachycen i současný předseda dozorčí rady ČSAD Liberec a starosta Frýdlantu za ODS Dan Ramzer. „Účastnil jsem se jedné policií monitorované schůzky iniciované jedním bývalým členem ODS, na které byli i pánové Vařil z BusLine a Wasserbauer z ČSAD.,“ uvedl Dan Ramzer s tím, že ale obviněn nebyl.

Hejtman Půta uvedl, že kraj bude po bývalých vlastnících požadovat kompenzaci za zaplacenou cenu, kdy mu vznikla škoda. Ta podle hejtmana kraji vznikla, když pod tlakem přistoupil na prokazatelně nevýhodnou cenu firmy BusLine. „Jednoznačně šlo o vydírání. Ta škoda je v řádech jednotek, desítek milionů korun,“ řekl Půta.

Půta také opakovaně na tiskové konferenci lidi kolem BusLine označoval jako mafii či mafiánskou skupinu. Evidentně narážel na své někdejší náměstky – svou tehdejší pravou ruku a náměstka pro ekonomiku a posléze pro dopravu a investice Marka Pietera a bývalého radního pro dopravu Vladimíra Mastníka. „Součástí toho, že bojujete s mafiánskou skupinou je i fakt, že zjistíte, že někteří lidé, u kterých jste si mysleli, že pracují pro kraj, pracují ve skutečnosti pro druhou stranu,“ poznamenal Půta.

Jenomže proti hejtmanovým teatrálním prohlášením mluví realita trošku jinak. Silnou podporu měla BusLine nejen mezi ODS, ČSSD, KSČM, ale i mezi Starosty pro Liberecký kraj, jejichž zástupci seděli v jejích orgánech. Sám Martin Půta ale dlouhé roky spolupráci s BusLine hájil, útočil na její kritiky z řad opozice (Změna) a dokonce inicioval odvolání své náměstkyně Zuzany Kocumové právě pro její aktivitu ohledně nevýhodné spolupráce kraje a BusLine.

 Hejtman a jeho věrní (Michael Canov) například osočovali i náš web, když informoval o propojení jeho náměstků s BusLine. Tehdy jsme byli lháři,  gestapem, StB, tajnou policií a podobně. Styky a vzaby na Busline pak byly bagatelizovány a korupční skandály jako například výlety Půtových náměstků s Miroslavem Peltou a Jiřím Vařilem z Busline na luxusní zájezdy zametány pod koberec.

Půtovi Starostové v Liberci také například pomohli ODS a ANO odvolat z pozice předsedy představenstva libereckého podniku zastupitele za Změnu Josefa Šedlbauera, který na nevýhodnou spolupráci dopravního podniku s BusLine nejvíce poukazoval. To vše za souhlasného přihlížení hejtmana Půty.

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Poté, co kdysi velký bytový fond města Liberce skončil v privatizačním víru z 90. let, město buduje další byty, které mají sloužit těm nejchudším.
Liberecký kraj pod vedením hejtmana Martina Půty, čerstvě odsouzeného z korupce a zneužití pravomoci v aféře s Metrostavem, chystá další kontroverzní zakázku. Za 552
Pevné hodnotové a morální postoje libereckého SPOLU, o kterých ještě včera dopoledne jeho zástupci přesvědčovali své voliče, vzaly hodně rychle za své. Již na
Investigativní pořad České televize Reportéři ČT po čase opět spojil síly s naší redakcí, aby se zabýval děním, které hýbe Libereckým kraje. Tentokrát se