Liberecký kraj připravil spolu s některými firmami kufřík pro letošní prvňáčky. Najdou v něm i komiks o hodném hejtmanovi Martinu Půtovi, který jim ukazuje cestu do školy. Celý projekt vyšel veřejnou kasu na půl milionu korun. Podle opozice jde o zneužívání veřejných prostředků kvůli volbám i překročení etické hranice.
Před volbami každá ze stran něco rozdává voličům. Změna pro Liberec dává občanům koláčky z pekárny jedné své kandidátky, STAN dává česnek, ČSSD tradičně květiny, PRO krajinu brambory jako symbol toho, že ty nejzákladnější věci jsou nejdůležitější, legendární se staly koblihy od ANO. Strany si tyto drobné dárky platí samy.
Starostové pro Liberecký kraj, kteří vládnou v kraji a mají svého hejtmana v osobě Martina Půty ale zneužívají veřejné finance k předvolebnímu boji. Tvrdí to alespoň zdejší opozice ze Změny pro lidi a krajinu a hnutí Pro krajinu. Ukazují na příklad kufříku pro letošní prvňáčky.
Na něj je z veřejných peněz v rozpočtu Libereckého kraje, pod položkou hejtmanské kanceláře vyčleněno 550 tisíc korun. Zajímavé je, že se této položky de facto nedotkly letošní „koronavirové škrty“. Respektive byla pouze snížena z 550 tisíc na 500 tisíc.
Liberecký kraj v kufříku dětem, které nastupují povinnou školní docházku, ve spolupráci s místními firmami daruje reklamní předměty a několik tiskovin. Jde například o cukrovinky LIPO, několikery omalovánky, gumovou kachničku firmy SIKO, časopis od Besip „Ferda v autoškole“, tiskoviny z edice „Markétina dopravní výchova“, časopis je zaměřen na Liberecký kraj – je tu mapa kraje k vymalování, reflexní vesta, křídy, tužka, nálepky s postavičkami Pat a Mat z České podnikatelské pojišťovny. Součástí jsou i letáky (na nich často vstupenka nebo sleva) – bruslení v aréně, FC Slovan, Bílí tygři, Staré Hrady, IQ Landia a Babylon.
Vedle komerční reklamy je ovšem nejkřiklavější komiks, který celou výbavu kufříku pro prvňáčky doprovází. Jeho hlavní postavou je hodný hejtman Libereckého kraje Martin Půta, který prvňáčky vítá ve škole, říká jim, co a o čem se budou učit a jaké nebezpečí je čekají cestou do školy a v silničním provozu.
Půl milionu na kufřík s komiksem o hodném hejtmanovi, který je v předvolebním čase evidentně určen spíše rodičům prvňáčků, kteří na rozdíl od nich umí číst a mají volební právo, se nelíbí například Změně pro Liberec. „Tady nejde vůbec o děti, ale o politickou propagaci. Mimo jiné proto, že většina prvňáčků číst ještě asi neumí a jde tak spíše o vzkaz rodičům, jakého to máme starostlivého hejtmana. Jsou hranice, které by se překračovat neměly a jednou z nich je politická agitace na základních školách, a to i nepřímá, jako v tomto případě,“ říká k tomu lídr Změny Jan Korytář.
Podobný názor má i Jindřich Felcman, předseda libereckých Zelených a člen hnutí Pro krajinu, který na kontroverzní kufřík s komiksem upozornil. „Politika dělá s lidmi zvláštní věci. Například nezkrotnou touhu nechat se namalovat jako komiksová postavička a vybafnout pak na prvňáky z dárkového kufříku. (Na které si samozřejmě nejdřív vyberete z krajského rozpočtu 0,5 mil. Kč a nacpete ho reklamními cetkami a sladkostmi.),“ ironicky komentuje utrácení veřejných peněz kanceláří hejtmana Jindřich Felcman.
Podobnou reklamu si v Liberci dělala v minulosti i zdejší kontroverzní společnost Syner, která byla a je kritizována na napojení na zdejší politiky a veřejné zakázky. I ona, která tyla často z kritizovaných veřejných zakázek, pak darovala skrze svou nadaci dětem reflexní vestičky sloužící k jejich větší bezpečnosti na ulicích.