Případ předražené krajské nafty, na který letos poprvé upozornil Náš Liberec, má pokračování. Liberecký kraj a nové vedení krajské společnosti Silnice LK vypisuje tendr na nového dodavatele pohonných hmot a slibuje si úsporu. Po osmi letech a milionech vynaložených na politiky v dozorčí radě, kteří nechali nyní kritizované smlouvy v klidu běžet..
Liberecký kraj si od nového tendru slibuje úsporu až 1,3-1,4 milionu ročně. Počítá s odběrem až 700 tisíc litrů pohonných hmot pro stroje a automobily společnosti Silnice LK. Dosud pohonné látky dodávala společnost MOVI Oil, kde již v roce 2012 Náš Liberec upozornil, že je spojená s tehdejším manažerem společnosti BusLine Jiřím Vařilem, a to skrze jeho někdejšího švagra, který byl jejím jednatelem. Firma navíc byla registrována v Karibiku.
„Současné vedení společnosti Silnice LK dostalo po odvolání Petra Šéna a Josefa Rechcígla první úkol přijmout nápravná opatření ve věci nevýhodných a neefektivních nákupů pohonných hmot. Aktuální tendr vyřeší tento letitý problém a přinese nemalé finanční úspory,“ vysvětlil Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj), který je ve funkci od ledna 2019, začal situaci v Silnicích LK řešit v létě 2020. Spolu s hejtmanem a svým stranickým šéfem Martinem Půtou nyní vystupují jako ti, kteří situaci nekompromisně řeší a vinu svalují výlučně na bývalé vedení Silnic LK.
Proti tomu ale hovoří fakta. Jednak skutečnost, že se proti Šénovi v minulosti ani Sviták ani Půta, kteří dnes tvrdí, jak s ním byli dlouhodobě nespokojeni, nevymezovali. Naopak – ještě na samém sklonku roku 2017 se hejtman Martin Půta osobně zasazoval, aby byl Petr Šén opětovně zvolen do funkce ředitele Silnic LK. Což potvrdil i v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes.
Dále zde na webech kraje, Silnic LK ale i regionálních médií dohledat spoustu článků a tiskových zpráv z posledních měsíců i let, na které jsou Půta se Svitákem ve společnosti bývalého ředitele Šéna a bývalého vedení Silnic LK.
Hejtman Půta dnes tvrdí, že je situací v Silnicích LK „překvapený a zklamaný“. I to je ovšem nepravdivá póza. Že se v Silnicích LK nakupuje za podezřelých podmínek nafta se vědělo již v roce 2012 a právě tehdejší kandidát na hejtmana Martin Půta používal toto téma ve své předvolební kampani, kdy hovořil o tunelování veřejných prostředků a sliboval nápravu.
Celých 8 let ale nechal v pozici hejtmana situaci běžet, ač jeho Starostové pro Liberecký kraj měli po celé dvě volební období předsedu dozorčí rady Silnic LK. Nevýhodná smlouva byla navíc v rozporu se zákonem prodloužena v roce 2018, kdy ji vypršela původní platnost na 6 let.
Navíc výsostně placenou. Šestičlenné dozorčí rada Silnic LK, kromě předsedy, který bere 12 tisíc měsíčně, pobírají její členové 5,5 tisíce měsíčně. Takže náklady na dozorčí radu jsou 474 tisíc korun ročně. Veřejnou kasu tedy přišla za posledních 8 let, co jsou u moci Starostové pro Liberecký kraj a co byla nakupována předražená nafta na téměř 4 miliony korun. Konkrétně na 3 792 000 Kč.
Předsedou dozorčí rady Silnic LK byl od prosince 2012 do prosince 2016 první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj, starosta Chrastavy a senátor Michael Canov, jeho nástupcem se stal v roce 2016 starosta Hrádku nad Nisou a blízký politický souputník hejtmana Půty, Josef Horinka.