V Libereckém kraji velmi výrazně zdraží od čtvrtka jízdné v autobusech a vlacích regionální dopravy, někde až o čtvrtinu. Krajské vedení to omlouvá výpadky příjmů kvůli covidu, ale nemusí to být jediný důvod. V samotném Liberci naopak pak zlevní jízdné pro lidi, kteří se ocitli v sociální tísni až o 75 procent.
Důvodem zdražení jízdného v Libereckém kraji podle jeho zástupců je propad tržeb zaviněný koronavirovými opatřeními. Loni přišli dopravci na regionálních linkách na tržbách o 74 milionů korun. Letos do konce května se tržby propadly o dalších 40 milionů korun. Někde se ceny zdraží o 25%, zejména na kratších tratích. Průměrné zvýšení ceny jízdného je u hotovostních plateb 15%, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Jízdenky podraží v řádu pětikorun a desetikorun. Například o 5 korun bude dražší jízdenka mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem a podobné to bude i na trase Liberec-Hrádek nad Nisou.
„Díky tomuto kroku jsme zatím nemuseli sahat k omezování dopravy a sahat k němu nechceme. Ten systém funguje proto, že má v sobě návaznosti. Pokud se začnou omezovat nebo rušit, tak dojde k dalšímu úbytku cestujících. Věříme, že se lidé postupně do veřejné dopravy začnou vracet, jak koronavirová krize pomine,“ řekl pro ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Jenomže koronovirová epidemie nemusí být jediným důvodem razantního zdražování krajské dopravy. Doprava v Libereckém kraji je ožehavé téma. Liberecký kraj využíval dlouho externích firem, v čele se společností BusLine. To mělo ale vliv na prorůstání politiky a byznysu a některým podnikatelům se povedlo si doslova podřídit hejtmanovy náměstky kolem prstu.
Po sérii policejních obvinění (obviněn byl například Půtův náměstek pro dopravu Vladimír Mastník ze Starostů), se kraj vydal cestou zřízení vlastního dopravce, od kterého si sliboval transparentnější hospodaření a levnější dopravu. To se ovšem nepovedlo a doprava v Libereckém kraji se zásadně provozovateli prodražila. I to může stát za současným navýšením jízdného.
Oproti tomu v samotném Liberci se alespoň části těch cestujících, kteří to potřebují nejvíce, výrazně uleví. Pomoc ve formě výrazného zlevnění jízdného až o 75 procent pro ty, kteří se ocitli v sociální tísni, iniciovali opoziční zastupitelé za Změnu pro Liberec/Zelené. A uspěli. „Chceme pomoci lidem, aby se kvůli často přechodné sociální tísni nedostali do problémů“, říká iniciátor zlevněného tarifu Josef Šedlbauer (Zelení na kandidátce Změny).
Jde o slevu 75% ze základního jízdného, pokud si pořídí kupón MHD s měsíční nebo se čtvrtletní platností (se slevou za cenu 132 Kč, popř. 342 Kč). Podmínkou je při nákupu kupónu předložit potvrzení o přiznaném příspěvku na bydlení nebo potvrzení o nároku na některou z dávek hmotné nouze. Jako potvrzení poslouží cokoli co dokládá příslušný nárok. S takovým dokumentem, který není starší než jeden měsíc, pak už stačí přijít na terminál ve Fügnerově ulici a nechat si na svojí městskou kartu nahrát zlevněný kupón.
Opoziční zastupitelé argumentují tím, že v Liberci je jedna z nejvyšších cen z jízdného, což dopadá zejména na ty nejchudší. Podle nich tito lidé MHD potřebují k práci a zajištění rodiny, na výhodné dlouhodobé kupóny nedosáhnou a zůstává jim zdaleka nejdražší jednorázové jízdné, které se navíc od ledna zvedlo na 24 Kč za jednu cestu. To stojí i za nárůstem jízd načerno a pokut. „Přitom velmi dobře víme, že dluhy za pokuty dopravním podnikům, zvýšené o náklady vymáhání, patří mezi nejčastější příčiny exekucí v ČR,“ upozorňuje Josef Šedlbauer
„Ti, na které cílíme, budou chtít vést normální život, hned jak to bude možné. Proto je zlevněné jízdné vymyšlené tak, že po zlepšení příjmů na něj jednoduše přestane být nárok. Je to rychlá, adresná a dočasná pomoc“, dodává Šedlbauer.