Liberecký kraj: za vysokou cenu parkovacího domu může okolí a vizuální standard

Po několika dnech obdržela naše redakce odpověď vedení Libereckého kraje (Starostové, Piráti, ODS) na otázku, proč je plánovaný parkovací dům u krajského úřadu několikanásobně dražší než podobné stavby, které se aktuálně staví v ČR. Odpověď necháváme na posouzení našim laskavým čtenářům.

 Zeptali jsme se krajského úřadu, proč je zamýšlený parkovací dům zhruba o tolik dražší, než podobné parkovací domy v okolních městech. Včera jsme zveřejnili srovnání, kde jsme na příkladech parkovacích domů, které jsou aktuálně vyprojektované nebo už se rovnou staví v Praze, Brně, Pardubicích, Mladé Boleslavi či Kroměříži, ukázali, že v Liberci chystá Liberecký kraj stavět dvakrát až třikrát dráž než jinde.

Naše otázka zněla: „Nejvyšší ceny, dle snadno dohledatelných zdrojů, parkovacích míst u developerských projektů v Praze se pohybují zhruba mezi 400-500 tisíc korun. V Brně a menších městech je tomu o 100 až 200 tisíc méně. U všech měst lze najít i podstatně nižší částky.

Liberecký kraj chce přesto stavět parkovací dům s 244 místy za 254 milionů. To dělá více jak milion korun na jedno místo.

Moje otázka je jednoduchá: proč to kraj neumí levněji, když toho všude schopni jsou a proč je to nutné za tak obrovskou cenu parkovací dům postavit?“

Zde je odpověď vedení Libereckého kraje: „Propočet částky na jedno parkovací místo vychází ze zavádějících informací. Nelze totiž srovnávat bez detailnějšího rozboru jiné parkovací domy v jiných místech České republiky. Lze porovnávat pouze stavby s podobným počtem stání a stavby rozpočtované ve stejné cenové úrovni či stavěné v podobném čase.

Parkovací dům u Krajského úřadu Libereckého kraje má určitá specifika, která se odráží i v celkových nákladech na stavbu tohoto parkovacího domu. Jako příklad lze uvést umístění parkovacího domu ve stísněném prostředí (chráněný strom a navazující objekty), taktéž návrh konstrukce je velmi složitý, a to i s ohledem napojení ve dvou výškových úrovních. Parkovací dům má také vyšší architektonickou ambici spočívající především ve volném podlaží, což znamená náročnější statické řešení. Střecha není využita k parkování, naopak je navržena jako zelená střecha. V rámci stavebních prací bude velmi komplikované zakládání stavby a bude docházet k velkým přesunům hmot (výkopy, zásypy). Parkovací dům proto nelze porovnávat s prefabrikovanými konstrukcemi, které vídáme např. u nákupních center, neboť kromě své základní funkce plní také funkci reprezentativní se zvýšenými nároky na vizuální standard budovy.“

Jak jsme uvedli, zda je odpověď na propastný rozdíl v cenách v Liberci i jinde relevantní, necháváme na laskavém čtenáři…

 

 

 

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zastupitelstva města Jablonce nad Nisou odmítlo vykoupit problematickou ubytovnu Neptun na tamní Liberecké ulici. Důvodem odmítnutí výkupu byla vysoká cena objektu, kterou za něj
Zastupitelstvo města Jablonce nad Nisou má tento týden schválit výkup problematické ubytovny Neptun na Liberecké ulici, kam obchodníci s chudobou sváží problematické klienty z
Kontroverzní liberecký podnikatel Josef Nadrchal, který před rokem skončil v cele při zásahu Národní centrály proti organizovanému zločinu a začátkem letošního roku byl obvinění
Liberec má další krásné obrázky. Primátor Jaroslav Zámečník a náměstek pro architekturu Jiří Janďourek (oba STAN/SLK) představili vítězný návrh lanovky. Ten stál Liberec 2,4