Šéf Silnic LK měl vazby na dodavatele pohonných hmot. Pomohlo mu kamarádství s náměstkem?

Současný předseda představenstva krajské společnosti Silnice LK a.s. Petr Správka měl v minulosti obchodní vazby na firmu KM – PRONA, která je dnes největším dodavatelem pohonných hmot právě pro Silnice LK. Vedle toho jde i o dobrého přítele současného náměstka hejtmana pro dopravu.

Předseda představenstva Silnic LK Petr Správka před svým jmenováním do funkce zastupoval v rámci svého byznysu společnost KM – PRONA, a.s., která vlastní síť čerpacích stanic a je největším dodavatelem pohonných hmot pro Silnice LK.

Neuvedl to ale v životopise, kterým disponuje naše redakce, a který posuzovali zástupci Libereckého kraje při jeho výběru do funkce předsedy představenstva společnosti Silnice LK. Nejprve byl ovšem Správka jmenován krizovým manažerem společnosti poté, co kraj zveřejnil, že Silnice LK nakupují nevýhodně pohonné hmoty. Jenomže o tom se vědělo minimálně 8 let.

Při výběru Správky mohla hrát roli silná vazba na náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka, který je jeho dobrým, dlouhodobým přítelem.

Firma KM – PRONA dodává Silnicím LK 29 procent veškerých pohonných hmot a je největším dodavatelem ze všech pěti dodavatelů, byť firma ČEPRO, a.s., jí šlape na paty. Benzínu KM – PRONA dodává do Silnic LK 19 500 litrů, což činí necelých 50 procent z celkové dodávky, nafty pak 164 600 litrů, což je zhruba 28 procent.

Na svém angažmá pro KM – PRONA Petr Správka nevidí nic divného. „Ano, historicky jsem byl například zmocněncem pro KM PRONA, moje společnost EEPR s.r.o. pro KM PRONA realizovala projekt solárních panelů, tuším, že to bylo někdy v roce 2009. Zdůrazňuji, že jsem nikdy nebyl zaměstnancem ani jednatelem KM PRONA a.s. a nikdy jsem nepracoval v oboru a oblasti PHM,“ uvedl ředitel Správka v odpovědi pro Náš Liberec.

Na námitku, že byl například ještě loni zmocněncem KM – PRONA ve styku s obcí Budyně nad Ohří, kde se pokoušel navrhnout změnu územního plánu, dále odpověděl. „Má profesní praxe vedle manažerských pozic – obchodní ředitel, prokurista, jednatel (společnosti juwi, Lumius, EEPR), před tím než mne oslovila Rada LK, abych se angažoval v Silnicích LK jako krizový manažer, byla spojena s vývojem a realizací projektů v OZE obnovitelných zdrojů energie, řízení a restrukturalizací společností v rámci EU a státech EMEA, ČR a na Slovensku a to s prokazatelnými úspěchy. … jedním z mnoha projektů v oblasti OZE byly klientské zakázky přípravy MVE (malých vodních elektráren v ČR), kde u dvou projektů byla objednavatel zakázky  společnost KM PRONA, kde jsem na základě zmocnění a mandátní smlouvy byl oprávněn jednat jménem společnosti EEPR s.r.o. v zájmu klienta investora, nikoliv však jako fyzická osoba, ale jako jednatel společnosti. (A to i jako mnohá jiných případech) obvyklá obchodní praxe,“ napsal Našemu Liberci Petr Správka.

Petr Správka pro náš web uvedl, že se pod jeho vedením nákup pohonných hmot zefektivnil a je více transparentní. „Systém nákupu PHM ve společnosti Silnice LK a.s. je velice transparentním a efektivním procesem. Byl realizován jako otevřené výběrové řízení  bez oslovení účastníku. Kde výsledkem pro společnost Silnice LK a.s. je: na 9 středisek 5 řádně vysoutěžených  dodavatelů (Armex, Čepro, Benzina, KM Prona a.s., Liberecká stavební společnost), s výsledkem snížení ceny v průměru na litr o 2 Kč, „ uvedl Petr Správka.

K největšímu dodavateli pohonných hmot pro Silnice LK má ale nový ředitel společnosti skutečně blízko. Se svým dobrým přítelem, náměstkem hejtmana Janem Svitákem, se oba vášnivě věnují motosportu. Na následující fotografii je pak Petr Správka jako závodník týmu sponzorovaného KM – PRONA.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták nemá se Správkovým angažmá problém: „Výběr dodavatelů pohonných hmot proběhl na základě výběrových řízení a pro devět středisek dodává pohonné hmoty šest firem (ve skutečnosti je jich jen pět – pozn.red.). O tom, že by pan Správka v minulosti pracoval pro společnost KM – PRONA, mi není nic známo a nepovažoval bych to za skutečnost, která je pro jeho práci limitující.“

Sviták také popírá, že by skutečnost, že jsou s novým ředitelem Petrem Správkou dobří kamarádi, nějak ovlivnila jeho výběr na post ředitele Silnic LK. „Pan Správka nastupoval do společnosti SILNICE LK jako krizový manažer pro řešení tehdejší situace ve firmě. Výběr proběhl na základě posouzení jeho zkušeností a odborných znalostí,“ uvedl pro Náš Liberec Jan Sviták.

Přiložená fotografie pořízená ještě před Správkovým angažmá v Silnicích LK dokresluje, že byli již tehdy se Svitákem dobří přátelé. První na fotografii, v kulichu, je náměstek pro dopravu Jan Sviták a za ním v šedé mikině současný šéf Silnic LK Petr Správka. Fotografie byla pořízena 3 měsíce před jmenováním Správky krizovým manažerem Silnic LK.

Před rokem vedení Libereckého kraje začalo bojovat proti „Vařilově mafii“ v dopravě. Podle hejtmana Martina Půty a jeho náměstka pro dopravu Jana Svitáka lidé kolem bývalého manažera společnosti BusLine Jiřího Vařila například ovládli dodávky pohonných hmot do krajské společnosti Silnice LK.

Toto zjištění nebylo nijak nové. Náš Liberec, ale například i Mladá fronta Dnes, na to, že firma MOVI oil s.r.o., která dodávala naftu do Silnic LK, je spojena s Jiřím Vařilem, upozorňovaly již v roce 2012. Osm let to bylo přehlíženo, až před krajskými volbami 2020 kraj začal v dopravním sektoru „válku s Vařilovou mafií“.

Z vedení Silnic LK byl odvolán její management, jmenovitě Petr Šén a Josef Rechcígl. Náměstek Jan Sviták tehdy hovořil o dlouhodobé nespokojenosti s vedením Silnic LK, ale ani to nebyla pravda. Jak ukázal Náš Liberec, jen pár měsíců předtím hejtman Půta i náměstek Sviták do médií tvrdili, že Silnice LK pod starým vedením fungují skvěle.

Krizovými manažery byli v srpnu 2020 jmenováni manažer Technických služeb města Liberce, českolipský zastupitel ANO Petr Šimoník a právě dobrý přítel náměstka Ivana Svitáka Petr Správka. Ti byli na jaře 2021 ve svých funkcích potvrzeni. Petr Šimoník jako místopředseda představenstva, Petr Správka jako předseda.

Subscribe
Upozornit na
47 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Liberec má nové obrázky, jak by mohla vypadat budoucí lanovka na Ještěd. K dispozici jsou dvě varianty. Celý designový návrh stál městskou kasu 2,4
Veřejné zakázky a opravy komunikací v Liberci jsou jako špatný vtip. Rekonstrukce ulic V úvoze a Voroněžská začaly v červnu, v červenci měly být
Liberec bude mít příští rok nebývale vysoký schodkový rozpočet. Vedení města počítá s výdaji zhruba 4,7 miliardy korun, nicméně příjmy mají být pouze
Zastupitelé Libereckého kraje tento týden schválili smlouvu za 28 milionu se společností ČEZ, které má zajistit připojení plánované FVE v Ralsku do sítě i