Týden pod Ještědem: mediální perpetuum mobile aneb kam se hrabe Babiš…

Náš Liberec tento týden přinesl zprávu o tom, že si občané Libereckého kraje příští rok budou (opět) platit nejmastnější PR kampaň svého krajského vedení v celé zemi. Hejtmanu Půtovi se tak podařilo stvořit mediální perpetuum mobile, které funguje a hlavně: fungovat musí, protože zároveň má i co zakrývat a skrývat.

Oligarchizace médií je v ČR zásadním problémem, byť většina společnosti neřeší problém v jeho podstatě a obecnosti, ale zajímá ji, kterému oligarchovi zrovna to či ono médium patří. Respektive, zda je ze spřízněného politického tábora.

Čtenáři Bakalova Respektu nemohou vystát Babišovu MF Dnes a naopak. To, že nákup médií je dobrou investicí, která může ovlivňovat i budoucí byznys (například to, jak která vláda bude, či nebude danit), pochopili ale i další oligarchové či dokonce kontroverzní zbohatlíci. A tak svá média už mají IT magnát Lukačovič, uhelný baron Křetínský nebo hazardní boss Valenta.

V Libereckém kraji jsme byli a jsme vždy o kousek dál. Sever prostě vede. Zdejší syndikát a zejména společenství firem kolem Syneru si roky platí svoje malé „mediální“ impérium, které se ovšem dnes sestává jen ze „zpravodajského“ webu, který si na profesionální médium jen hraje.

Nejde jen o osobu, dnes silně antikomunistické, šéfredaktorky, která přesedlala z vedení stranického listu jablonecké KSČ do služeb místního syndikátu. Celková úroveň je částečně legrační, částečně působí jako lakmusový papírek a ukazatel toho, s kým místní betonové zásvětí peče, a s kým ne.

Nebylo tomu tak ale vždy. Zhruba dvě desetiletí si tuhle, sice zoufalou, ale přeci jen propagandistickou masírku platili z kapes všichni Liberečané a obyvatelé kraje. O tom, jaké neuvěřitelné peníze média Syneru za vlády ODS získávala dlouhé roky a za co, jsme psali již v minulosti.

No, a to pochopil i hejtman Martin Půta a jeho Starostové, když před téměř deseti lety od ODS přejímali otěže vlády na kraji a později i na městě. Mediální železo je třeba kout, zásobovat občany úspěchy skutečnými i domnělými, průšvihy zamlčovat nebo je relativizovat. Jenže dělat to jako stará odéeska přes Syner je moc okaté a vzhledem k „úspěšnosti“ jeho médií neproduktivní.

A tak si každý rok vedení kraje schvaluje obrovskou, v historii i v celé zemi nevídanou částku na vlastní marketing. Letos, ačkoliv se říká, jak je země v krizi a je třeba si utahovat opasky, je to rekordní částka 15,5 milionu korun. A to v tom nejsou jiné marketingové záležitosti: všechna ta hasičská auta, podpora místních spolků, to vše je pod hejtmanem, který je mediálně obratně využívá.

Na co jinde, a v daleko větších krajích, stačí třetina, v Liberci se dá třikrát víc. Pak už budou občané doslova torpedováni dobrem a pozitivními zprávami. Korupční kauzy, problémy v dopravě či s prodražováním zakázek nebudou vidět. A když, tak se řekne, že je to kampaň proti nám…

Zatímco Andrej Babiš a ostatní miliardáři si svá média museli koupit ze svého (a rozhodně nelze říci, že tím i všechny novináře, kteří v nich pracují), našemu krajskému vedení stačí veřejný rozpočet. Za to si nakoupí veřejnou oblibu a zpětně i přístup k dalším penězům a nákupu dalšího mediálního vlivu. A tak pořád dokola. Takové perpetuum mobile. Kam se hrabe Babiš…

Subscribe
Upozornit na
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou
Je to krása. Kdo ještě neviděl zrekonstruovaný Liebiegův palác vedle Libereckého zámku, nechť si tam zajde. Bez ironie. Cenu Karla Hubáčka získal oprávněně. Na