Kraj přispěje na tramvaj mezi Libercem a Jabloncem. Je to málo, tvrdí liberecká opozice

Liberecký kraj přispěje i letos 25 miliony korun na zajištění tramvajového spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, tedy stejnou částku jako v posledních letech. Nicméně náklady na provoz trati, kterou využívají tisíce Liberečanů i Jablonečanů, vzrostl za poslední tři roky o 50 milionů korun. Kraj se také nepodílí na téměř miliardové rekonstrukci tratě.

Kraj podpoří využívanou tramvajovou trať mezi Libercem a Jabloncem částkou 25 milionů korun. Sdělil to krajský náměstek pro dopravu Jan Sviták (STAN/SLK). Nicméně, jak zjistil Náš Liberec, náklady na tramvajovou linku vzrostly za poslední tři roky roky ze zhruba 100 milionů korun na aktuálních 149 milionů korun ročně. Kraj svou pomoc, kterou bere ze stejných zdrojů jako obě města, tedy od státu, který je získal z daní, ale nenavýší.

Naopak – chce, aby se Liberec i Jablonec nad Nisou ještě více podílely na krajské dopravě. „Kumulovaná inflace od té doby je 70 procent a chceme proto letos jednat s obcemi o navýšení tohoto příspěvku a s tím souvisí i jednání se statutárními městy Liberec a Jablonec, aby tento systém zahrnoval všechna města a obce v kraji,“ dodal pro ČTK hejtmanův náměstek Jan Sviták.

Přístup kraje se nelíbí liberecké opozici. „Ta částka je tři roky stále stejná, přitom se náklady na tramvajovou trať do Jablonce navýšily o zhruba třetinu. Tuto meziměstskou dopravu tedy z drtivé většiny financuje Liberec, potažmo Jablonec,“ říká liberecký zastupitel za LOL – Liberec otevřený lidem Josef Šedlbauer. Upozorňuje také, že kraj vůbec nepřispívá na rekonstrukci a údržbu samotné trati, která této meziměstské dopravě slouží. „Téměř miliardová rekonstrukce tramvajové trati do Jablonce je plně na bedrech Liberce,“ uzavírá Šedlbauer.

Kraj naopak upozorňuje, že Liberec a Jablonec nad Nisou nepřispívají na dopravu v kraji jako okolní obce. Na zajištění veřejné dopravy od měst a obcí získává kraj ročně zhruba 27 milionů korun, příspěvek by kraj rád zvýšil na 150 až 170 korun na obyvatele. Zapojení Liberce a Jablonce, kde žije třetina z 440.000 obyvatel kraje, by objem prostředků na veřejnou dopravu výrazně zvýšilo. „Bylo by určitě logické, kdyby se Liberec a Jablonec do toho systému zapojily jako všichni ostatní, může to být finanční zdroj pro další podporu nejen tramvaje, ale i příměstských autobusových linek,“ doplnil hejtman Martin Půta (STAN/SLK).

Liberecký kraj má ze zákona povinnost zajišťovat dopravu mezi obcemi. V případě Liberce a Jablonce nad Nisou, kde žije zhruba 160 tisíc lidí z celkových 440 tisíc obyvatel kraje, to dělá například zajištěním autobusové a vlakové dopravy. V současné době například zajišťuje i náhradní autobusovou dopravu, která je nutná.

Nicméně na samotné aktuální rekonstrukci tramvajové trati, která významným způsobem zajišťuje přepravu mezi Libercem a Jabloncem, se kraj podílet nechce. Ta přitom vychází na zhruba 870 milionů korun, z čehož přes 260 milionů bude skrze dopravní podnik platit město Liberec ze svých zdrojů a zbytek zajistí dotace.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Náš Liberec přináší otevřený pohled na to, jak, dle policie, probíhalo zadání miliardové zakázky na rekonstrukci plaveckého bazénu na Tržním náměstí v Liberci.
Investigativní zjištění našeho webu zajímají republiková média již týden. Poslechněte si jeden z nejsledovanějších českých podcastů, 5:59 Lenky Kabrhelové na Seznam Zprávách, který se
Reakce koaličních stran Starostů, ANO a Pirátů na nebývalou krizi důvěryhodnosti je ubohá. Bez jakékoliv sebereflexe vykládají aktuální korupční jako selhání jednotlivců. Opomíjejí ovšem
STAN/Starostové pro Liberecký kraj, ANO a Piráti vypověděli smlouvu ODS po sérii odhalení, které minulý týden přinesl Náš Liberec a která, dle policie, dokumentují,