Kraj dá na cyklostezky 11 milionů. Je to zoufale málo, zní od cyklistů

Projektovou přípravu výstavby cyklostezek, jejich budování i rekonstrukce podpoří v tomto roce Liberecký kraj jedenácti miliony korun ze svého dotačního fondu. Kritici z řad samotných cyklistů ale tvrdí, že je to absolutně nedostačující. Zejména vzhledem k tomu, kolik kraj nyní pobírá od státu díky inflaci a kolik investuje do podpory automobilismu.

Liberecký kraj podpoří vznik cyklostezek prostřednictvím tří programů: Podpora výstavby komunikací pro cyklisty, Podpora rekonstrukce, údržby a oprav komunikací pro cyklisty a Podpora projektové přípravy komunikací pro cyklisty.

Žádat o dotace mohou obce, dobrovolné svazky obcí, mikroregiony, obecně prospěšné společnosti i zájmové spolky. Každý subjekt ale smí podat do každého programu pouze jednu žádost. „Cyklistika je novodobý trend, který se těší stále větší oblibě,“ uvedl statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (STAN/Starostové pro Liberecký kraj). „Je důležité, aby mohli cykloturisté využívat kvalitní infrastrukturu. Nejde jenom o komfortní jízdu, ale především o bezpečnost. Cyklisté by měli mít dostatek vlastního prostoru, nejlépe mimo rušné silnice, aby tak nedocházelo ke zbytečným kolizím s motorovými vozidly,“ doplnil náměstek Sviták.

Jak ale vidí podporu cyklistiky ze strany kraje samotní cyklisté? „Je dobře, že ty peníze jdou na podporu projektů, kdy pak díky nim můžou žádat samotné obce o dotace od státu. To je správný krok,“ myslí si Pavel Matějka ze sdružení Cyklisté Liberecka. „Nicméně samotná částka 11 milionů pro podporu rozvoje cyklistické infrastruktury je skutečně málo. Pro představu, za to se dají postavit tak dva kilometry cyklostezek, při složitějším terénu i jeden,“ dodal pro Náš Liberec Pavel Matějka.

Míra podpory cyklistiky ze strany bohatého kraje se nelíbí ani liberecké opozici. „Přístup kraje k cyklistice a k cyklistům vnímám jako nedostatečný a je jasně vidět, že pro současné politické vedení úřadu to není priorita. Zvlášť vzhledem k tomu, jak podporuje osobní automobilovou dopravu,“ myslí si liberecká zastupitelka Anna Kšírová z Liberce otevřeného lidem (LOL), která se v podpoře cyklistiky dlouhodobě angažuje.

„Jako neuvěřitelnou ostudu našeho kraje například beru fakt, že se kraj nezasadil o vybudování cyklostezky mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Tedy dvěma velkými městy, kde je optimální dojezdnost. Lidé mezi nimi na kole aktivně jezdí, ale rozhodně to není bezpečné a ta cyklostezka zde jasně chybí,“ myslí si Kšírová. „Ostatní kraje jsou v mnohém napřed, například Pardubický kraj aktivně podporuje bikesharing, tedy sdílení kol. U nás je to možná hudba budoucnosti,“ dodává Anna Kšírová.

Liberecký kraj letos hospodaří s rekordním rozpočtem téměř pěti miliard korun, což je o miliardu více než tomu bylo loni. Více peněz získal díky inflaci, kvůli níž česká vláda získala do státního rozpočtu zhruba o 140 miliard korun více.

Liberecký kraj, z části za dotace určené původně pro město Liberec, dnes například buduje parkovací dům pro úředníky u svého sídla za zhruba čtvrt miliardy korun. Jedno parkovací místo zde vyjde na zhruba milion korun a stáhne další automobilovou dopravu do centra Liberce.

Subscribe
Upozornit na
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Náš Liberec přináší otevřený pohled na to, jak, dle policie, probíhalo zadání miliardové zakázky na rekonstrukci plaveckého bazénu na Tržním náměstí v Liberci.
Investigativní zjištění našeho webu zajímají republiková média již týden. Poslechněte si jeden z nejsledovanějších českých podcastů, 5:59 Lenky Kabrhelové na Seznam Zprávách, který se
Reakce koaličních stran Starostů, ANO a Pirátů na nebývalou krizi důvěryhodnosti je ubohá. Bez jakékoliv sebereflexe vykládají aktuální korupční jako selhání jednotlivců. Opomíjejí ovšem
STAN/Starostové pro Liberecký kraj, ANO a Piráti vypověděli smlouvu ODS po sérii odhalení, které minulý týden přinesl Náš Liberec a která, dle policie, dokumentují,