Liberecký kraj se pochlubil dokončením parkovacího domu určeného z většiny pro své úředníky. Jeho cena za posledních šest let vzrostla téměř čtyřikrát, navíc jinde se staví výrazně levněji. Současná prezentace díla ze strany kraje je tak poněkud zavádějící.
Jak tvrdí vedení Libereckého kraje – a po něm to opakuje většina médií – cena díla se prodražila o zhruba pět procent. Na konečných zhruba 246 milionů korun. Kraj to zdůvodňuje, nutno uznat, transparentně předloženými sedmi dodatky smlouvy na vícepráce a méněpráce, které ovlivnily vývoj ceny díla v průběhu času.
„Jsem rád, že již brzy budeme moci otevřít parkovací dům, který přinese celkem 244 parkovacích míst, z nichž rovných sto bude určeno veřejnosti. U podobně velkých a náročných projektů je zvykem, že zadavatel uzavírá se stavební firmou několik dodatků na vícepráce a méněpráce. U parkovacího domu to bylo konkrétně sedm dodatků, které ovlivnily výslednou cenu,“ uvedl Zbyněk Miklík, náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky za Piráty.
„Je potřeba dodat, že výsledná částka na vícepráce pomůže celou stavbu zkvalitnit z mnoha hledisek, a to například v oblasti elektromobility. Příkladem je montáž rychlonabíjecí stanice, která jde ruku v ruce s trendem vývoje technického využití elektromobilů, a ta v původním projektu nebyla,“ dodal hejtman Martin Půta (STAN/Starostové pro Liberecký kraj). „Parkovací dům bude pro běžnou veřejnost i potřeby krajského úřadu otevřen od 1. ledna 2024,“ dodal hejtman.
Z 67 na 246 milionů za pouhých 6 let aneb stručná historie jednoho projektu
Jenomže parkovací dům má svou historii, byť ne nijak dlouhou. Náš Liberec tuto zakázku dlouhodobě a pečlivě sleduje, a jeho čtenáři tak nejsou odkázáni na oficiální tvrzení krajských politiků. Pojďme se tedy nejprve podívat na vývoj ceny parkovacího domu.
Léto/podzim 2017: Na podzim roku 2017 se počítalo s cenou 67 milionů korun. V písemné zprávě zadavatele na projekt „PARKOVACÍ DŮM, LÁVKA A KULTIVACE OKOLÍ SÍDLA LIBERECKÉHO KRAJE“ byly uvedeny tyto požadavky:
– vytvoření kvalitního veřejného prostoru zapojeného do stávající struktury města; – uplatnění zeleně a integrace řeky do řešeného prostoru; – propojení břehů řeky Lužické Nisy u vstupu do budovy KÚLK; – zajištění požadované kapacity parkovacích míst (cílový stav – 360 míst / parkovací dům + parkoviště na parteru + 2 místa pro nabíjení elektromobilů); – vhodné dopravní napojení na stávající komunikace včetně zapojení uvažované cyklotrasy; – respekt k ekonomickým možnostem zadavatele – předpokládaná investice činí 67 mil. Kč
Jaro/Léto 2020: Cena se zvedla téměř o 100 %. Na jaře počítal Liberecký kraj s částkou 119 milionů korun, na konci června se jednalo již o 127 milionů. Hejtman Martin Půta uvedl, že jenom na parkovací dům má kraj alokováno 120 milionů korun.
Zima 2021: Cena parkovacího domu se opět zvedla. Tentokrát o více než 50 milionů korun. Cena je 178 milionů korun, je v ní ale zahrnuta i úprava okolí parkovacího domu. Zároveň se však snížil počet parkovacích míst, a to dost výrazně. Z původních 360 parkovacích míst na 244. Na únorové tiskové konferenci hejtmanův náměstek Zbyněk Miklík z Pirátů hovořil i o prioritě parkovacího domu a o tom, že ho kraj bude stavět s dotacemi i bez nich.
„Je to ta první etapa toho projektu, tedy jak okolí tak parkovací dům. Ty investiční náklady jsou počítány na částky 178 milionů korun včetně DPH, a tak kapacita parkovacích míst – má tam vzniknout 244 parkovacích míst,“ uvedl na tiskové konferenci ze dne 17. 2. 2021 náměstek hejtmana Libereckého kraje Zbyněk Miklík.
Jaro 2021: Cena za parkovací dům se opět výrazně navyšuje. Již na 205,5 milionů korun. Liberecký kraj na něj chce získat dotaci a sám se podílet částkou zhruba 136 milionů korun (což již v roce 2021 mimochodem představovalo dvojnásobek původních celkových nákladů).
Jaro 2022: V první veřejné soutěži vítězí společnost BAK. Avšak původní vítěz byl jiný. Do výběrového řízení na stavbu parkovacího domu přišlo sedm nabídek. V prvním kole zvítězila s nejvýhodnější nabídkou firma SYNER, která chtěla dům postavit za 162,6 milionů bez daně.
Jenomže ta nereagovala na doplňující dotazy na zdůvodnění nízké nabídkové ceny a neobjasnění příčin relativně krátké lhůty pro dokončení stavebních prací, a tak byla ze soutěže vyloučena.
Na první místo se posunula společnost BAK, ale ani ta nebyla schopná kvůli navýšení cen na stavebním trhu splnit podmínky smlouvy. Výběrové řízení tedy bylo v dubnu 2022 zrušeno.
Po zrušené soutěži ohlásil hejtman novou cenu projektu. Parkovací dům, spolu s úpravou okolí, měl stát neuvěřitelných 291,4 milionů korun.
Léto 2022: V srpnu 2022 zasedalo kvůli problematické zakázce na parkovací dům mimořádné zastupitelstvo. To posvětilo výstavbu parkovacího domu pro 244 aut s navýšením ceny již na 249 milionů korun.
Ještě v srpnu se pak rychle rozhodlo o dalším dodavateli. V druhém výběrové řízení vítězí dceřiná společnost firmy Metrostav, Metrostav DIZ. Metrostav DIZ zvítězila s nabídkovou cenou 233 milionů korun a začala v říjnu 2022 také stavět.
Podzim 2023: Liberecký kraj ohlašuje finální cenu. Se započtením sedmi dodatků ve smlouvě je cena projektu 246 milionů korun českých.
Za šest let se tedy cena parkovacího domu, určeného primárně pro krajské úředníky, zvedla téměř čtyřikrát.
Jinde levněji
Náš Liberec také několikrát upozornil na skutečnost, že Liberecký kraj staví svůj parkovací dům za výrazně vyšší částky, než to umějí jinde. Náš Liberec již v minulosti přinesl srovnání z měst jako Brno, Praha nebo Pardubice, která dokazují, že v těchto městech se srovnatelné stavby ve srovnatelném čase staví výrazně levněji.
Nicméně detailněji se podívejme například do Mladé Boleslavi, vzdálené sotva půl hodiny jízdy od Liberce, letos v létě rovněž otevřeli parkovací dům. Jen za jiné peníze.
Nový parkovací dům P+R (park and ride), který byl postaven mezi městskou sportovní halou a hlavním vstupem na městský stadion, má kapacitu 318 míst, která zahrnují parkovací místa pro osobní automobily, motocykly i potřebný počet míst pro imobilní občany. Jsou zde k dispozici i dobíjecí stanice pro šest elektromobilů.
Celkové náklady na stavbu čítají zhruba 120 milionů korun. Stavba je spolufinancována z prostředků EU, přičemž předpokládaná výše dotace je téměř 76,5 mil. Kč. Do budoucna se počítá s rozšířením parkovacího domu o další podlaží a druhou věž. Jedno parkovací místo tak vychází na 377 tisíc korun.
Liberecký kraj vysokou cenu svých staveb, včetně svého parkovacího domu, zdůvodňuje válkou na Ukrajině a nárustem cen ve stavebnictví. Ovšem příklady z okolních měst jej usvědčují z nepravdy. Zůstaňme ještě v Mladé Boleslavi.
Na podzim roku 2020 otevřel Středočeský kraj nový parkovací dům u Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi. Tato stavba stála 229 900 000 Kč (včetně DPH), a to včetně vybavení technologiemi, areálových komunikací, parteru, protihlukových opatření a výrazných úprav okolí.
Celková částka je sice ještě o něco vyšší než v Liberci, jenomže v sedmipatrovém parkovacím domě v Mladé Boleslavi je 640 parkovacích míst. Jedno parkovací místo v Mladé Boleslavi vychází tedy na 357 813 Kč.
Cena parkovacího místa se mezi lety 2020 a 2023 v sousední Mladé Boleslavi zvedla zhruba o 20 tisíc korun. Z 357 tisíc korun za jedno parkovací místo v roce 2020 na 377 tisíc korun dnes.
Za stejnou dobu tedy Liberecký kraj dokázal zvýšit cenu jednoho parkovacího místa téměř třikrát. V létě 2020 počítal s celkovou částkou 127 milionů na projekt, který ještě počítal minimálně s 360 parkovacími místy (plus parkování v parteru). To je zhruba 352 778 Kč za místo.
To odpovídá ceně, za kterou se tehdy reálně stavělo v Mladé Boleslavi. Jenomže zatímco tam se cena zvedla nepatrně, v Liberci je vše jinak.
Liberecký kraj dnes, respektive daňové poplatníky, stojí jedno parkovací místo v Liberci více než milion korun, konkrétně 1 008 412 Kč.