Liberecký kraj zadá kontrolu ve své správě silnic

Vedení Libereckého kraje zadá kontrolu ve vlastní společnosti Krajská správa silnic Libereckého kraje (KSS LK). Důvodem jsou zakázky, které organizace zadává. Stane se tak zítra, na jednání Rady Libereckého kraje.

Na zítřejším zasedání krajských radních bude schválen bod, který zní: „Zadání veřejné zakázky malého rozsahu „Výběr auditora pro provedení auditu zadávání veřejných zakázek Krajskou správou silnic Libereckého kraje, příspěvkovou organizací, v období 2020-2023“

Ač zní suše a formálně, kuloárech je kolem něj živo. Důvodem jsou, podle informací naší redakce, spekulace kolem některých veřejných zakázek, které KSS LK, jako správkyně krajských silnic, v minulosti zadala. Týkat se mohou například střet zájmů některých zaměstnanců, kteří mají v pracovní době pracovat i pod hlavičkou dodavatelských firem, pokládky asfaltu, řešit se má otázky těžby dřeva kolem komunikací a zda je se dřevem a výnosem z něho dostatečně efektivně nakládáno nebo například situace kolem vytrhaných panelů na letišti v Ralsku.

Ačkoliv se výše uvedené zakázky v zákulisí kraje a jeho organizací živě diskutují, oficiálně se čeká na výsledky kontroly. „Výsledky kontroly, jež má za cíl prověřit zakázky malého rozsahu ve společnosti KSS LK, zatím známy nejsou. A ani nemohou, neboť zadání auditu bude teprve projednávat krajská rada, a to na svém jednání v úterý 12. prosince 2023,“ uvedl pro Náš Liberec mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Situace může připomínat personální výměnu v další krajské „silničářské“ organizaci, v Silnicích LK, před třemi lety, na kterou upozornil Náš Liberec. V roce 2020 vedení Libereckého kraje začalo bojovat proti, dle vyjádření hejtmana Martina Půty, „Vařilově mafii v dopravě“. Podle hejtmana Půty (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) a jeho, tehdy čerstvého, náměstka pro dopravu Jana Svitáka (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) lidé kolem bývalého manažera společnosti BusLine Jiřího Vařila například ovládli dodávky pohonných hmot do krajské společnosti Silnice LK, která provádí údržbu komunikací v majetku kraje.

Toto zjištění nebylo nijak nové. Náš Liberec, ale například i Mladá fronta Dnes, na to, že firma MOVI oil s.r.o., která dodávala naftu do Silnic LK, je spojena s Jiřím Vařilem, upozorňovaly již v roce 2012. Osm let to bylo přehlíženo, až před krajskými volbami 2020 kraj začal v dopravním sektoru „válku s Vařilovou mafií“.

Z vedení Silnic LK byl odvolán její management, jmenovitě Petr Šén a Josef Rechcígl. Náměstek Jan Sviták tehdy hovořil o dlouhodobé nespokojenosti s vedením Silnic LK, ale ani to nebyla pravda. Jak ukázal Náš Liberec, jen pár měsíců předtím hejtman Půta i náměstek Sviták do médií tvrdili, že Silnice LK pod starým vedením fungují skvěle.

Krizovými manažery byli v srpnu 2020 jmenováni manažer Technických služeb města Liberce, českolipský zastupitel ANO Petr Šimoník a právě dobrý přítel náměstka Ivana Svitáka Petr Správka. Ti byli na jaře 2021 ve svých funkcích potvrzeni. Petr Šimoník jako místopředseda představenstva, Petr Správka jako předseda.

Jak Náš Liberec posléze dokázal, nový ředitel Petr Správka byl nejen blízkým přítelem náměstka Jana Svitáka, ale zároveň byl skrze své podnikání v minulosti napojen i na, od roku 2020, nového předního dodavatele pohonných hmot do Silnic LK.

V kuloárech se dnes i hovoří o tom, že by potenciální problémy, které by mohl audit nařízený do KSS LK ukázat, mohly ukončit „dvojvládí“ při správě krajských silnic a s nimi spojeného majetku, které se dnes dělí právě mezi Silnice LK a Krajskou správu silnic LK.

Na příští rok je navíc schválený rekordní krajský rozpočet, kde zejména odbor dopravy náměstka Jana Svitáka ekonomicky značně posílí. Pro odbor silničního hospodářství je plánována rekordní částka dosahující téměř 1,5 miliardy.

foto: LK

Subscribe
Upozornit na
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Liberec má nové obrázky, jak by mohla vypadat budoucí lanovka na Ještěd. K dispozici jsou dvě varianty. Celý designový návrh stál městskou kasu 2,4
Veřejné zakázky a opravy komunikací v Liberci jsou jako špatný vtip. Rekonstrukce ulic V úvoze a Voroněžská začaly v červnu, v červenci měly být
Liberec bude mít příští rok nebývale vysoký schodkový rozpočet. Vedení města počítá s výdaji zhruba 4,7 miliardy korun, nicméně příjmy mají být pouze
Zastupitelé Libereckého kraje tento týden schválili smlouvu za 28 milionu se společností ČEZ, které má zajistit připojení plánované FVE v Ralsku do sítě i