Lidé odmítají oběžnou lanovku. Radnice opět slibuje projekty za stovky milionů

Na včerejším setkání v kině Varšava, které bylo věnováno budoucnosti lanové dráhy na Ještěd, bylo plno. Vedení města představilo šest možných variant, jak může v budoucnu lanovka vypadat. Primátorovi byla navíc předána petice žádající zachování tradičního rázu lanovky.

Město nechalo k lanovce, jejíž provoz nefunguje od podzimu 2021, kdy jej přerušila tragická nehoda, studii proveditelnosti. Tu pro Liberec za necelý milion korun zpracoval ateliér SIAL. Vyšlo z ní šest, ale de facto tři modifikované varianty, jak by lanovka měla vypadat. Jejich souhrn je k vidění zde:

Primátor Liberce Jaroslav Zámečník (STAN/Starostové pro Liberecký kraj) si téma bere za své. „„Jakmile dojde k převodu majetku na město, můžeme začít postupně řešit další kroky. V první řadě se musíme ve vedení města a v radě shodnout na tom, jaký typ lanovky a v jakém rozsahu dostane zelenou. Nechat zpracovat co nejpřesnější rozpočet a v neposlední řadě také najít způsob, jak chceme a můžeme lanovku do budoucna provozovat nebo někomu pronajímat, aby se o to sám postaral. Možností je celá řada a věřím, že s kolegy najdeme ten nejlepší model jak pro město, tak jeho občany,“ uvedl k problému liberecký primátor.

Mezi přítomnými na včerejším setkání ve Varšavě nejmenší nadšení vyvolala varianta na oběžnou lanovku. Naopak Milan Starec, který stojí za peticí za tradiční variantu lanovky, předal primátorovi petiční arch s 1526 podpisy libereckých občanů, kteří si přejí za zachování původního kyvadlové systému do původní stanice (nikoli k tramvaji), což bylo řešení, které na včerejší debatě sklízelo největší ohlas.

„Osobně se s kolegy ze skupiny Ještědská lanovka stále domníváme, že pro ještě je typický kyvadlový provoz dvou kabin, tento typ lanovky je symbolem města s 90 letou historií. Lanovka je na pohledech Liberce už od 30. let minulého století. Proto věříme, že by stálo za to dvoukabinový provoz zachovat, i v případě prodloužení k tramvaji – v tom případě by se uvolnila současná dolní stanice, kde by mohlo vzniknout muzeum lanové dráhy na Ještěd. Nezapomínejme, že kyvadlový dvoukabinový provoz už je v ČR unikátní – žádnou jinou podobnou lanovku už nemáme,“ uvádí k budoucím plánům ohledně lanovky Milan Starec.

Další otázka také je, kde projekty chce město vůbec vzít. Náš Liberec již v minulosti upozornil na to, že primátor a vedení města opět představuje projekt v řádu stovek milionů, aniž by na něj měl sehnané a zajištěné řádné financování. Připomeňme, že s podobným marketingovým důrazem bylo dříve ohlašováno například nové Tržní náměstí, městská bytová zástavba „na Papíráku“ nebo například i lanovka na Českou chalupu. Zůstalo, k oddechnutí mnohých, ale jen u obrázků.

Odhadované náklady na obnovu lanovky jsou podle navržených variant mezi 290 a 500 miliony korun bez daně. České dráhy, kterým lanovka patří si ji, podle aktuálního vyjádření, oceňují na 60-65 milionů korun. A je otázka, zda by Liberec na podobnou investici vůbec měl, navíc, když se v současné době zavázal k předražené rekonstrukci plaveckého bazénu, která bude stát pravděpodobně kolem jedné miliardy korun.

Město sice už oslovilo i několik renomovaných institucí a firem, jako například Národní rozvojovou banku, Czechinvest, Technickou univerzitu v Liberci, ale i několik dalších specialistů na tuto problematiku, aby mu pomohli s vypracováním kvalitního podnikatelského záměru. Konkrétní peníze na lanovku ale zajištěné nemá.

Subscribe
Upozornit na
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Liberec má nové obrázky, jak by mohla vypadat budoucí lanovka na Ještěd. K dispozici jsou dvě varianty. Celý designový návrh stál městskou kasu 2,4
Veřejné zakázky a opravy komunikací v Liberci jsou jako špatný vtip. Rekonstrukce ulic V úvoze a Voroněžská začaly v červnu, v červenci měly být
Liberec bude mít příští rok nebývale vysoký schodkový rozpočet. Vedení města počítá s výdaji zhruba 4,7 miliardy korun, nicméně příjmy mají být pouze
Zastupitelé Libereckého kraje tento týden schválili smlouvu za 28 milionu se společností ČEZ, které má zajistit připojení plánované FVE v Ralsku do sítě i