Vedení města zastavilo projekt vybudování cyklostezky z Liberce do Hodkovic nad Mohelkou. Důvodem je vysoká cena projektu, který by dnes vyšel na 50 milionů korun. Místo toho bude například rekonstruovat cyklostezku v Machníně směrem k Hamrštejnu i další lokality. Opozice ale mluví o selhání.
Na projektu cyklostezky do Hodkovic se pracovalo od ledna 2021, externí projektová společnost pracovala za sjednanou odměnu zhruba 2 miliony Kč. Nyní byl ale projekt zastaven, neboť předpokládané náklady na 1,5 km cyklostezky vystoupaly na neuvěřitelných 50 mil. Kč. To se nelíbí opozici.
„Po více než čtyřech letech projektování zjistila náměstkyně Prachařová, že projekt nedává smysl. Jak je tohle možné? Jak je možné, že se nekontrolovaly průběžné výstupy projektových prací? Má vůbec náměstkyně Prachařová povědomí o tom, co se v jejím rezortu děje?“ ptá se Jindřich Felcman (Zelení / Liberec otevřený lidem).
Peníze z evropských dotací připravené na tento projekt tak nebudou využity. Navrhuje se jejich převedení na nový povrch ulice Heřmánkova v Machníně. To je sice jedna z nejfrektovanějších cyklostezek a lokalit, ale ani to se opozičním zastupitelům nelíbí.
„Na ulici Heřmánkova se pouze opraví asfalt. Nic víc tam není potřeba. Jde o zadní ulici, po které již nyní cyklisté bez problému jezdí. Není tam žádný velký provoz aut, není třeba řešit bezpečnost cyklistů. Podmínky pro cyklisty v Liberci se tímto novým asfaltem tak nijak výrazně nezlepší,“ dodal Felcman.
„Liberec jde proti všem aktuálním trendům v dopravě. Třeba Paříž postavila v posledních letech téměř 60 kilometrů nových cyklostezek. Ve Vídni vzniklo od roku 2021 hned 100 kilometrů nových cyklostezek. A kopcovitý Lisabon množství cyklostezek za posledních pár roků rovnou zdvojnásobil – momentálně jich mají zhruba 200 kilometrů. Z většího podílu cyklodopravy přitom profituje celé město. Vzduch je čistší, každodenní pohyb na kole je prospěšný zdraví, funguje mimo jiné jako prevence obezity,” tvrdí Felcmanova stranická kolegyně a zastupitelka za Zelené/Liberec otevřený lidem Anna Kšírová.
„Co se týká cyklostezky do Hodkovic je to přesně naopak, než se pan Felcman snaží podsouvat. Zastavili jsme její přípravu právě proto, že jsme pečlivě a průběžně kontrolovali vývoj projektování a všeho, co ho může ovlivnit a zkomplikovat,“ uvedla Šárka Prachařová, náměstkyně primátora za ANO, která má na starosti dotace. Zároveň potvrdila, že důvodem zastavení projektu byla jeho vysoká cena.
„Jestliže se se předpokládané náklady na realizaci z mnoha objektivních důvodů vyšplhaly z původních 16 téměř na 50 milionů korun, bylo by nezodpovědné v projektu nyní pokračovat. Utratit takové peníze za 1,5 kilometru trasy by bylo nehospodárné a absurdní stejně, jako srovnávat cyklostezky na území Liberce s těmi, které vznikají v Paříži nebo v Lisabonu,“ dodala Prachařová.
Šárka Prachařová také popírá, že by město na cyklostezkách nepracovalo. “ V roce 2020 město kolaudovalo cyklostezku za ČOV, v roce 2022 byla kolaudována cyklostezka v Machníně,“ vypočítává Prachařová s tím, že práce na budování cyklostezek komplikují výkupy pozemků a náročná jednání s ostatními vlastníky.
„Dále jsou v projektové přípravě cyklostezky na úsecích Košická-Čechova, Čechova-Doubská a také přeložka u Slovanu,“ zmiňuje aktuálně rozpracované projekty Šárka Prachařová. „Navíc na sklonku loňského roku jsme odsouhlasili s pokračováním projektové přípravy cyklostezky Odra – Nisa, úsek Hrazená – Barvířská, se zahájením projektových příprav cyklostezky Odra – Nisa, úsek Vratislavická (Lidl) – směr Za Mlýnem i dalších lokalit jako je 28. října – Máchova, cyklopruhu v ul. Milady Horákové, úsek Mostecká – Poštovní náměstí a cyklostezky v ulici Krejčího,“ uzavírá Prachařová.