Parkovací dům u sídla Libereckého kraje čekají rekonstrukce. Otevřen byl přitom teprve začátkem loňského roku. Stavba, která se během své doby extrémně prodražila, je od začátku nejen nákladná, ale i problémová.
V pondělí začnou rekonstrukce u jednoho z nejdražších parkovacích domů široko daleko. Stavba, které jsou jinde, jak ukázal Náš Liberec, schopni realizovat několikanásobně levněji, měla problémy již při jejím otevření v lednu 2024, kdy se zde tvořily rozsáhlé kaluže. Nyní si reklamace vyžádají částečné uzavření mezi 8. a 22. červencem.
Na stavbu kraj získal dotaci, primárně ovšem určenou pro město Liberec, kdy předstíral, že půjde o režim Park and ride (P+R, česky „zaparkuj a jeď“), což je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Tímto principem má být dosaženo toho, aby se zejména centra měst neucpávala osobní automobilovou dopravou, což je problém, který velice tíží i Liberec.
Jenomže fungování kontroverzního parkovacího domu u krajského úřadu, ukazuje, že dotace 84 milionů, kterou na něj Liberecký kraj získal, byla zřejmě vyplacena neprávem. Lidé, kteří v něm parkují, MHD de facto vůbec nepoužívají.
Náš Liberec rovněž dlouhodobě, a jako jediné médium, systematicky monitoruje stavební zakázku na dnes otevřený parkovací dům. Její cena vzrostla od roku 2017 téměř čtyřikrát a na konec se z původních 67 milionů vyšplhala na neuvěřitelných 246 milionů korun.
Jedno parkovací místo tak vyšlo daňové poplatníky na více jak milion korun. Konkrétně 1 008 412 Kč. To je cena, za kterou by Liberecký kraj mohl koupit každému ze svých úředníků v Liberci garáž a slušný nový automobil.
Náš Liberec také několikrát upozornil na skutečnost, že Liberecký kraj staví svůj parkovací dům za výrazně vyšší částky, než to umějí jinde. Náš Liberec již v minulosti přinesl srovnání z měst jako Brno, Praha nebo Pardubice, která dokazují, že v těchto městech se srovnatelné stavby ve srovnatelném čase staví výrazně levněji. V minulém roce stavěli třikrát levněji než v Liberci například v Českých Budějovicích.
Za zmínku stojí, kdo celou stavbu realizoval. Jedná se o společnost Metrostav DIZ, která je dceřinou společností firmy Metrostav. Ta se se nemůže účastnit veřejných tendrů, protože jí to soud zakázal kvůli prokázané korupci. Ostatně i v Liberci je aktuálně Metrostav hlavním z obžalovaných v korupční kauze kolem kolem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény, kde státní zástupce navrhuje i nepodmíněný trest pro hejtmana Martina Půtu.