Nejdražší parkovací dům: reklamace přicházejí již po roce a půl

Parkovací dům u sídla Libereckého kraje čekají rekonstrukce. Otevřen byl přitom teprve začátkem loňského roku. Stavba, která se během své doby extrémně prodražila, je od začátku nejen nákladná, ale i problémová.

V pondělí začnou rekonstrukce u jednoho z nejdražších parkovacích domů široko daleko. Stavba, které jsou jinde, jak ukázal Náš Liberec, schopni realizovat několikanásobně levněji, měla problémy již při jejím otevření v lednu 2024, kdy se zde tvořily rozsáhlé kaluže. Nyní si reklamace vyžádají částečné uzavření mezi 8. a 22. červencem.

Na stavbu kraj získal dotaci, primárně ovšem určenou pro město Liberec, kdy předstíral, že půjde o režim Park and ride (P+R, česky „zaparkuj a jeď“), což je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Tímto principem má být dosaženo toho, aby se zejména centra měst neucpávala osobní automobilovou dopravou, což je problém, který velice tíží i Liberec.

Jenomže fungování kontroverzního parkovacího domu u krajského úřadu, ukazuje, že dotace 84 milionů, kterou na něj Liberecký kraj získal, byla zřejmě vyplacena neprávem. Lidé, kteří v něm parkují, MHD de facto vůbec nepoužívají.

Náš Liberec rovněž dlouhodobě, a jako jediné médium, systematicky monitoruje stavební zakázku na dnes otevřený parkovací dům. Její cena vzrostla od roku 2017 téměř čtyřikrát a na konec se z původních 67 milionů vyšplhala na neuvěřitelných 246 milionů korun.

Jedno parkovací místo tak vyšlo daňové poplatníky na více jak milion korun. Konkrétně 1 008 412 Kč. To je cena, za kterou by Liberecký kraj mohl koupit každému ze svých úředníků v Liberci garáž a slušný nový automobil.

Náš Liberec také několikrát upozornil na skutečnost, že Liberecký kraj staví svůj parkovací dům za výrazně vyšší částky, než to umějí jinde. Náš Liberec již v minulosti přinesl srovnání z měst jako Brno, Praha nebo Pardubice, která dokazují, že v těchto městech se srovnatelné stavby ve srovnatelném čase staví výrazně levněji. V minulém roce stavěli třikrát levněji než v Liberci například v Českých Budějovicích.

Za zmínku stojí, kdo celou stavbu realizoval. Jedná se o společnost Metrostav DIZ, která je dceřinou společností firmy Metrostav. Ta se se nemůže účastnit veřejných tendrů, protože jí to soud zakázal kvůli prokázané korupci. Ostatně i v Liberci je aktuálně Metrostav hlavním z obžalovaných v korupční kauze kolem kolem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény, kde státní zástupce navrhuje i nepodmíněný trest pro hejtmana Martina Půtu.

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Navzdory nedávným tvrzením Libereckého kraje, že překračování hluku v oblasti hnědouhelného dolu Turów na česko-polské hranici je jen výjimečné, opak je pravdou. Ministerstvo vyzývá
Až komickou zprávu přineslo vedení Libereckého kraje, které má ve svém čele hejtmana Martina Půtu, který byl (zatím nepravomocně) odsouzen za korupci a zneužití
Senátor za Liberec, starosta Chrastavy, učitel chemie, který se ovšem rád prezentuje jako právní znalec, MIchael Canov nezveřejnil majetkové přiznání. Slíbil ovšem brzkou nápravu.
AKTUALIZACE: Původní článek vznikl na základě chybných informací o ceně projektu, které naší redakci zaslalo tiskové oddělení magistrátu, které se spletlo v ceně díla.
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.