Otevření Nové Pastýřské bylo jedno z prvních témat (většinově) současné koalice na radnici. Starostové, ANO a ODS ji představili veřejnosti již koncem roku 2018 a hotová měla být do dvou let. Trvalo to sedm, akce se prodražila a libereckou opozici zajímá, zda naplní svůj účel – tedy zda odvede skutečně automobilovou dopravu z přetíženého libereckého centra.
Nejedná se o velký úsek. 350 metrů dlouhá silnice spojující Sokolovskou a Tržní náměstí je široká 9 metrů. Přesto její realizace trvala výše zmíněných sedm let. Silnice se také výrazně prodražila. Vícepráce stavbu prodloužily o necelého půl roku, ale zároveň ji prodražily skoro o šest milionů korun. Cena za postavení silnice tak vzrostla z vysoutěžených 27,7 milionu na 33,4 milionu korun.
„Máme hotovo. Nová Pastýřka má finální povrch v podobě tichého asfaltu. Důraz klademe na snížení hlukové zátěže od aut,“ uvedl k současnému stavu náměstek primátora Liberce Jiří Janďourek ze STAN/Starosty pro LK, který v listopadu 2018 jako první projekt, spolu s tehdy čerstvým primátorem a svým politickým kolegou ze Starostů Jaroslavem Zámečníkem, představil.
Vytvoření Nové Pastýřské bylo a je součástí schváleného Plánu udržitelné mobility, které za několik milionů vypracoval tým urbanistů a architektů právě pod Jiřím Janďourkem a který byl jednomyslně schválen v roce 2022 na libereckém zastupitelstvu.
V něm se počítá, že právě Nová Pastýřská odvede osobní automobilovou dopravu z centra, zejména ze Sokolovské a přetíženého Šaldova náměstí, které je dnes víc než co jiného pouhou křižovatkou uprostřed města. Liberecká opozice upozorňuje, že co vypadá hezky na papíře, respektive v Plánu udržitelné mobility, nemusí se nakonec odrážet v realitě.
„Po dostavbě Nové Pastýřské stačí dílčími úpravami zvýšit kapacitu dvou křižovatek na ulici Jablonecká – u kláštera a u Textilany. A následně je možné provést skutečnou dopravní revoluci v centru Liberce. Z rozsáhlé křižovatky na Šaldově náměstí by se udělal pouze úzký jednosměrný průjezd pro základní obsluhu území. Pro osobní auta by se zavřely tři ulice vedoucí na Šaldovo náměstí, tedy Rumunská od Fügnerky, Felberova od zámku a Sokolská od divadla. Tranzitní doprava by se přeložila právě na vnitřní městský okruh dotvořený Novou Pastýřskou. Centrum Liberce by konečně začalo vypadat jako centrum moderního západního města, ve kterém je příjemné se pohybovat, pobývat, nakupovat, setkávat se,“ popisuje jednoznačné výstupy Plánu udržitelné mobility opoziční zastupitel za Zelené/LOL, Jindřich Felcman.
Jenomže právě Felcman upozorňuje, že k navrhovaným dopravním omezením nemusí mít současná koalice pod primátorem Zámečníkem odvahu. Přestože byl Plán udržitelné mobility schválen zastupitelstvem jednohlasně, k jeho dodržení v podobě výše popsaných uzavírek se, podle Felcmana, nyní nikdo z koaličních politiků nehlásí.
Felcman také tvrdí, že náměstek Jiří Janďourek odpovědný za přípravu dopravních staveb zásadně nepokročil s projekty úprav křižovatek na Jablonecké. Ostatní zastupitelé ze Starostů, a především z hnutí ANO, o nějakých dopravních omezeních v centru vůbec nechtějí moc slyšet. Proti v minulosti vystupovala zejména ODS, ale ta po korupčním skandálu z loňského roku již není součástí koalice.
Nová Pastýřská se tak, paradoxně, vůbec nemusí stát nástrojem ke zklidnění automobilové dopravy v horním centru Liberce, ale může vést jen ke zvýšení komfortu pro řidiče v centru města – nejen že se jim bude snadno projíždět centrem po Šaldově náměstí, vedle toho budou moci snadněji kolem centra kroužit. Podle Felcmana je od koaličních zastupitelů také čím dál víc slyšet, že ke zklidnění centra nemá dojít po vybudoání Nové Pastýřské, jak to bylo původně anoncováno, ale současná koalice čím dál častěji odkazuje až na dobudování tzv. Nové Žitavské. Tím bude údajně vnitřní městský okruh teprve dokončen.
„U současného vedení města tak můžeme pozorovat typický „ažbudeokruhismus“. Přestože z Plánu udržitelné mobility jednoznačně vyplývá, že Nová Žitavská není pro vyčištění centra od aut nezbytná, tato komplikovaná a prozatím absolutně nepřipravená stavba bude pro některé politiky dlouhodobou výmluvou, proč se s auty v centru města nedá nic dělat,“ vysvětluje Felcman.
foto: Facebook