Na úterní tiskové konferenci padala z úst hejtmana Libereckého kraje Martina Půty silná slova. Otevřeně mluvil o lidech spojených se společností BusLine jako o mafii, do níž podle něj patří i někteří jeho bývalí náměstci. Jenomže jde jen o hru před voliči. A dost falešná. Byl to totiž právě hejtman Půta, který růst chobotnice kolem BusLine nejenže toleroval, ale sám k němu aktivně přispíval.

Martin Půta se nyní stylizuje do bojovníka za veřejného dopravce, jehož největším protivníkem je dle jho slov „mafiánská skupina“ kolem společnosti BusLine. Do ní patří, podle Půty, i někteří úředníci z Libereckého kraje, ale i političtí zastupitelé. Včetně jeho bývalých náměstků a kolegů ze Starostů pro Liberecký kraj Vladimíra Mastníka (Půtův radní pro dopravu 2012 až 2016) a Marka Pietera (Půtův náměstek pro ekonomiku v letech 2012 až 2016 a náměstek pro rozvoj a dopravu v letech 2016 až 2019).

V rozporu s dnešním oficiálním postojem hejtmana to byl ale právě on, který v minulosti stál na straně společnosti BusLine a stavěl se dokonce, často velice ostře, proti kritikům praktik spojených ve městě Liberci i na Libereckém kraji, právě s touto firmou.

Dá se bez nadsázky říci, že právě za hejtmanování Martina Půty se chobotnice kolem BusLine rozrostla do obřích rozměrů a hejtman se na tom podílel zásadní měrou. Pojďme si připomenout některé momenty z posledních osmi let, které to dokazují.

Náš Liberec se věnoval propojení BusLine s místními, městskými i krajskými, politiky již téměř před deseti lety. V roce 2013 jsme uveřejnili rozsáhlý přehled propojení a pojení konkrétních politiků s BusLine. Ukázali jsme, že tato společnost nemá podchycené jen „tradiční“ strany jako ODS, ČSSD a KSČM, ale i Starosty pro Liberecký kraj.

Například skrze místopředsedu dozorčí rady BusLine a člena Starostů Františka Chloubu, který v dopravním výboru kraje aktivně prosazoval politiku, která nahrávala právě BusLine (například požadavky na snížení limitu stáří autobusů).

A reakce hejtman Půty? Označil nás za lháře a častoval nás urážkami typu "tajná policie", "StB" a podobně…

Za Starosty pro Liberecký kraj, respektive jejich jabloneckou odnož Domov nad Nisou, dvakrát na předních místech kandidoval v komunálních volbách v letech 2010 a 2014 Luboš Wejnar, bývalý manažer BuslIne a ředitel libereckého dopravního podniku a jedna z klíčových postav aktuální korupční kauzy v této městské firmě.  V roce 2018 Wejnara zatkla policie…

Reakce hejtmana Půty?  Opakovaně kandidátku s Wejnarem podpořil a zaštítil svým jménem...

Náš Liberec dlouhodobě sledoval situaci v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, kterou (nejen) skrze postavu ředitel Luboše Wejnara na dlouhou dobu ovládla BusLine. Aktivní a nápomocní tomuto ovládnutí byli i někteří členové Půtových Starostů pro Liberecký kraj, kteří v dopravním podniku podepisovali pro něj nevýhodné smlouvy.

Starostové pro Liberecký kraj také odvolali z pozice předsedy představenstva Josefa Šedlbauera ze Změny pro Liberec, který se snažil o nápravu poměrů. Starostové spolu s ODS a ANO pomohli na jeho místo instalovat Pavla Šulce za ANO, který pak při policejním zásahu z dubna 2018 dal skončil v cele spolu s Lubošem Wejnarem a Jiřím Vařilem, klíčovou osobností stojící za BusLine.

Reakce hejtmana Půty na letité ovládání dopravního podniku ze strany BusLine? Ticho po pěšině…

V roce 2014 vyeskaloval konflikt uvnitř tehdejší krajské koalice Starostů pro Liberecký kraj a Změny pro Liberecký kraj. Nejzásadnějším důvodem byl nesouhlas zástupců Změny s připravovaným dopravním tendrem za 4 miliardy, který měl zajistit autobusovou dopravu v kraji na deset let a který byl ušit na míru právě BusLine.

Přesto se i do největší oblasti, kterou dosud ovládal BusLine, přihlásil další uchazeč, ICOM, a nabídl lepší podmínky. V tu chvíli neexistoval způsob, jak by mohl BusLine vyhrát. Proto bylo potřeba soutěž zkomplikovat a následně zrušit. Ke zkomplikování byla využita stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, k zrušení pak vyloučení obou uchazečů pro údajně příliš nízké ceny.

Proti tehdejším rozhodnutím o vyloučení uchazečů pro příliš nízké ceny protestovala v Radě kraje jen tehdejší náměstkyně Zuzana Kocumová ze Změny pro Liberecký kraj. Nesouhlasila ani s tím, aby se následného jednacího řízení na dočasné zajištění autobusové dopravy, dokud nebude uzavřena desetiletá zakázka, mohli účastnit jen dosavadní dopravci v čele s BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Spolu se svým radním pro dopravu Vladimírem Mastníkem a místopředsedou Starostů Michaelem Canovem spustili kampaň proti Zuzaně Kocumové, kde ji obviňovali z korupce ze strany ICOM. Následně v zákulisí hejtman Půta dohodl její odvolání a tím i rozpad celé koalice.

V roce 2015 Náš Liberec přinesl reportáž o tom, že náměstci a radní hejtmana Půty létají na VIP zájezdy s Miroslavem Peltou. Konkrétně šlo o Půtovu náměstkyni Lenku Kadlecovou (ČSSD), radního pro dopravu Vladimíra Mastníka (Starostové pro Liberecký kraj) a ekonomického náměstka a tehdejší pravou ruku hejtmana Půty Marka Pietera (Starostové pro Liberecký kraj). Jak později ukázala liberecká MF Dnes, zájezdy organizoval s Miroslavem Peltou i Jiří Vařil z BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Několikrát zopakoval, že za svými radními stojí s tím, že co dělají ve svém volnu, je jejich věc, nicméně že jim věří, že vše zaplatili. Na jednání krajského zastupitelstva i na sociálních pak vystupoval na jejich obranu značně emotivně a obviňoval kritiky účastníků Peltova/ Vařilova zájezdu ze lží a urážel je.

Náš Liberec přinesl opakované svědectví o napojení přímých podřízených hejtmana Martina Půty na vedení BusLine. Ukázali jsme, že podnikatel Jiří Vařil, který za BusLine stojí a se kterým dnes Martin Půta vede až osobní válku, byl svědkem na svatbě Půtovy náměstkyně Lenky Kadlecové.

Reakce hejtmana Půty Ticho po pěšině…

Dále jsme přinesli repotáž o tom, že Půtova náměstkyně Lenka Kadlecová ale i další Půtův náměstek a spolustraník ze Starostů pro Liberecký kraj Vladimír Mastník chodí s podnikatelem Jiřím Vařilem do VIP zón na festivalu Benátská! .

Reakce hejtmana Půty? Ticho po pěšině…

V dubnu 2016 zastupitelé Změny pro Liberecký kraj navrhli odvolání Půtova radního Vladimíra Mastníka z pozice radního pro dopravu. Důvodem bylo Mastníkovo počínání ve funkci a napojení na společnost BusLine.

Reakce hejtmana Půty? Na zastupitelstvu se hlasitě postavil za Vladimíra Mastníka, kterého dnes označuje za součást mafie a pokus na jeho odvolání označil za absurdní.

V roce 2018 byl na krajském zastupitelstvu za člena v dozorčí radě nové krajské dopravní společnosti zvolen Radovan Vích z SPD Tomia Okamury. Důvod byl prostý – aby se na jeho místo nedostal Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberecký kraj, který je známý tím, že dlouhodobě poukazoval na dění v libereckém dopravním podniku. Za pravdu dal Šedlbauerovi o dva měsíce později policejní zásah.

Reakce hejtmana Půty? Aktivně podpořil proti Josefu Šedlbauerovi Radovana Vícha z SPD

 

Jedná se jen o výčet některých kroků hejtmana Půty z minulých let, u kterých by byl dnes jistě rád, aby na ně veřejnost zapomněla. Bohužel ale právě tyto a další politická rozhodnutí a činy, měly za následek rostoucí vliv společnosti BusLine mezi politiky kraje i města. Pokud se dnes hejtman tváří, že "čistí" krajskou dopravu od vlivu BusLine, tak zapomíná, že ten by nikdy nemohl narůst takových obřích rozměrů, nebýt jeho přímé a aktivní pomoci....

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;