Město si došláplo na vraky v ulicích: za rok jich z ulic zmizela stovka

Dobrá zpráva pro všechny normální obyvatele města, horší pro ty, kteří se rozhodli udělat si z veřejného prostoru neplacené vrakoviště. Město Liberec začalo s odtahem vraků v ulicích, které je nejen hyzdí, ale časem se stávají i nebezpečnými objekty a v neposlední řadě ubírají parkovací místa. Liberec jich za poslední rok odstranil zhruba stovku.

Problém s autovraky sužuje Liberec, podobně jako další města, dlouhou dobu. Vinu na tom, že nezodpovědní řidiči nechávají své automobily podléhat zkáze na veřejných, obecních pozemcích a komunikacích, ale nenesou obce, jako spíš nedostatečná legislativa. Možnost k odtahování autovraků nyní otevřela novela zákona o pozemních komunikacích. Předchozí úprava to prakticky znemožňovala. Ta se naštěstí pro samosprávy nedávno změnila a Liberec se ihned chopil možnosti, jak s vraky zatočit.

Umožnila mu to novela zákona o pozemních komunikacích, díky níž město mohlo poprvé postupovat přísněji vůči vlastníkům těchto nepojízdných aut. V nově zavedené a úspěšné praxi hodlá Liberec pokračovat i letos.

„Vloni jsme mohli poprvé naplno využít síly této novely a nechat efektivně likvidovat desítky vraků i jinak nezpůsobilých vozidel, která zabírají místa ostatním motoristům a hyzdí prostředí. Je třeba rozlišovat, co jsou úplné vraky a co vozidla bez STK, které se později vraky stanou. Nicméně obojí nemá v ulicích co pohledávat,“ řekl náměstek primátora pro technickou správu města a informační technologie Jiří Šolc.

V roce 2021 bylo na území Liberce nahlášeno 31 vraků. Dvanáct z nich si vlastníci po výzvě úřadu sami uklidili. Dalších šestnáct město nechalo odtáhnout a zbylé tři čekají na legislativní lhůty. Odtažená auta čeká dražba nebo likvidace.

U aut bez STK podle náměstka Jiřího Šolce není problém tak viditelný, protože působí stále dojmem „běžných aut“. „Nicméně ani ona nejsou způsobilá k provozu, a tudíž nemají na komunikaci co pohledávat. Jejich vlastníky proto vyzýváme k nápravě, aby si STK dodělali. Jinak je čeká stejný proces odstranění, jak u vraku. Podobných výzev jsme v roce 2021 odeslali celkem 64, přičemž v 52 případech je vlastníci vyřešili sami. Ostatní jsme nechali odtáhnout,“ vysvětluje náměstek primátora Jiří Šolc s tím, že Liberec hodlá v nově zavedené dobré praxi, jak čistit město od vraků, pokračovat i letos.

Podle náměstka Šolce je ale téměř jisté, že nemalé procento nákladů za nepoctivé majitele aut ponesou město Liberec a jeho občané. Zejména za situace, kdy původní vlastníci dnes nepojízdných aut nejsou dohledatelní na své trvalé adrese. „Všechny náklady na odtah, stání vozu a likvidaci, které se nepokryjí cenou z aukce, budou požadovány po posledním vlastníkovi. Nutné je ovšem poctivě říct, že pokud bude poslední vlastník bez majetku, „na radnici“ a bude to desátá exekuce v řadě, náklady se městu nevrátí. Nicméně pořádek v ulicích za to stojí,“ vysvětlil náměstek Jiří Šolc.

„Velký dík za to patří všem mým kolegům a kolegyním, kteří celý ten náročný a byrokratický proces zavedli do praxe, abychom ho mohli úspěšně používat. A to od první výzvy až po odtah či dražbu. Mohu občanům slíbit, že čistit naše město od vraků i dalších aut, které neoprávněně zabírají místo v našich ulicích, budeme dál i letos,“ uzavřel náměstek Jiří Šolc.

 

Subscribe
Upozornit na
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Radnice vydalo Manuál veřejného prostranství pro město Liberec – modrozelená infrastruktura. Má se jednat o vademecum, podle kterého se má nakládat s veřejným prostorem.
Kauza, kterou tento týden otevřel Náš Liberec a ve které jde o podezřelou zakázku na nákup technologií na úpravu vody za 6 milionů pár
Překvapení se nekoná. Podle rozhodnutí komise pro výběr zhotovitele nového plaveckého bazénu na Tržním náměstí a následně i Rady města, by měl bazén stavět
Vedení libereckého bazénu, ve kterém figuruje politik a radní města z TOP 09/Starostů pro Liberecký kraj, zadalo na poslední chvíli zakázku na úpravy vody