V roce 2018 působila růžová kola v Liberci jako malý zázrak. Dlouhé roky se zde politici téměř všech stran dívali na cyklodopravu jako na něco, pro co nejsou v Liberci vhodné podmínky. Zavedení sdílených růžových kol provázela kritika zejména ze strany Starostů. Prý, že je to zbytečnost, kterou nikdo nebude využívat…

Ale pak se stalo něco, co málokdo očekával.

Růžová kola si rychle našla své uživatele a začala být využívána na běžné cestování po městě. Doslova si získala srdce mnoha Liberečanů. Čísla mluví jasně. Dobře nastavený systém nalákal jen za první tři měsíce roku 2018 celkem 4.300 lidí, kteří si kola půjčili bezmála 22 tisíc krát. Náklady na jednu jízdu tak dosáhly cca 16 Kč. Ze celou první sezonu šlo celkem o 43 tisíc jízd.

V roce 2018, kdy jsem působil ve funkci náměstka primátora, se nám podařilo zajistit i 2 mil. dotaci na provoz a rozšíření systému sdílených kol ve městě od Státního fondu životního prostředí. Chtěli jsme systém dále rozvíjet a rozšiřovat. Po volbách ale vznikla koalice Starostů, ANO a ODS a s koly to začalo jít z kopce.

Nejprve byla  zrušena možnost kolo odstavit relativně kdekoliv, pokud to nepřekáží dalšímu provozu. To ukázalo, že nová koalice nechápe smysl a princip tohoto moderního pojetí městské cyklodopravy.  Ztratila se tak jedna z velkých výhod celého systému, která vedla v roce 2019 k velkému poklesu výpůjček.

Následně rada města nevyužila již získanou dotaci 2 mil. Kč ze Státního fondu životního prostředí a rozhodla se financovat systém z rozpočtu města. Na únorovém jednání rady města však bod, kterým by se schválila finanční podpora dalšímu fungování sdílených kol ve městě, neprošel. 

Nad růžovými koly tak visí otazník, který zároveň ukazuje na hlubší problémy:

Nekompetentní zásahy nového vedení města nejprve funkční systém pro jeho uživatele zbytečně zkomplikovaly. Poté došlo k vrácení již získané dotace, bez toho, aby bylo jasné, z čeho a kdo bude provoz kol dále financovat. A  na konci je rozhodnutí rady o tom systém dále nepodporovat.

Po zastavení projektu nového terminálu, projektu na obnovu městských lesů na Ještědu nebo záměru opravit hráz rybníka na Tajchu, na což vše jsme mohli získat dotace, jde o další projekt, který připravila a prosadila Změna, který ale současné vedení města, jak se říká, zařízlo.  

Liberečané tak přišli o novou, moderní a oblíbenou možnost, jak se pohybovat po městě. Možná se po zveřejnění tohoto článku pánové radní chytnou za nos a peníze v rozpočtu města někde najdou.  Dotace ve výši 2 mil. Kč je ale bohužel ztracena již definitivně.  Za mě osobně se takto dobrý hospodář nechová.

Jan Korytář, zastupitel za Změnu pro Liberec

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

                                                       

Copyright © 2016 Náš Liberec;