Policie svou práci skončila, je řada na politicích

Policie uzavřela několikaleté vyšetřování dopravních zakázek v Liberci a v Libereckém kraji. Byly rozdány desítky obvinění konkrétním osobám i firmám. Většina příčin této situace ovšem zůstává.

V poslední vlně obvinění došlo i na firmu BusLine, a.s.. Ta už však neexistuje, její majetek a smlouvy byly převedeny na jiné firmy a prázdná slupka mateřské společnosti po dvojím přejmenování skončila v rukách bílého koně kdesi v Maďarsku. Jedna z nástupnických firem má desetiletou zakázku od Libereckého kraje na dopravu na Semilsku a Jablonecku. A v Jablonci právě probíhá kolem výběru dopravce v MHD typický scénář, na jehož konci bude velmi pravděpodobně další smlouva s BusLine za velmi nevýhodných podmínek pro město. „BusLine a Jiří Vařil tu jsou stále a nevyplatí se je podceňovat, to jsem zjistil už dávno, kdy jsem na tunelářské praktiky této firmy začal upozorňovat“, říká Josef Šedlbauer, lídr Pro KRAJinu, který s BusLine vedl dlouho osamocený zápas už od roku 2011.

Hlavní příčinou růstu mafiánské struktury kolem Jiřího Vařila bylo a je prostě to, že mu to politici ve vedení Liberce a Libereckého kraje umožnili. A je jedno, jestli za to někteří brali úplatky a jiní jen nebyli schopni porozumět faktům nebo se o to ani nepokusili a dali přednost stranické disciplíně. Výsledek je stejný a ve všech případech je to selhání“, shrnuje Šedlbauer a dodává: „Politika je řemeslo jako každé jiné a osobní slušnost nestačí, musí být doprovázena kompetencí. A to je už vzácná kombinace.

Podle zjištění policie brali úplatky od BusLine členové ODS, Starostů, ANO, ČSSD i KSČM. Někteří z nich byli ve významných funkcích, třeba dva náměstkové pro dopravu na Libereckém kraji za Starosty Vladimír Mastník a Marek Pieter. To ale nevysvětluje kolektivní chování těchto stran, kde nepochybně řada členů o těchto praktikách nevěděla.

Je možné chápat nedůvěru v kriminalizaci smluv a politického rozhodování. Neprůstřelné důkazy o trestném jednání totiž kritici, kteří jsou také politiky, nemají a ani mít nemohou. V dopravě šlo ale o léta budovaný systém, kde měl každý zastupitel možnost ověřit si, že kritika absurdně nevýhodných smluv a rozhodnutí je oprávněná. „JŘBÚ v roce 2017 bylo jen jedním z řady podivných kroků při jednání o dopravě v Libereckém kraji. Již tehdy jsme upozorňovali na to, že jednání účastníků nese znaky nedovoleného spolčení proti zadavateli, mimo jiné i proto, že nabídkové ceny obou firem, Busline i ČSAD Liberec, byly významně vyšší ve srovnání s předběžnými dohodami s oběma dopravci a prakticky kopírovaly maximální ceny stanovené Krajem. Netransparentnost jednání vedení kraje ve výběrových řízeních a pochybné kroky v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách jsme kritizovali opakovaně, ať už v roce 2014 při vyloučení nejvýhodnějších nabídek ze soutěží nebo právě v roce 2017, kdy se na poslední chvíli a v rozporu se zadávacími podmínkami změnilo pořadí otevírání obálek. Za kritiku nekalých praktik především ze strany BusLine byli ale dlouho odvoláváni z funkcí ti, kdo se jí odvážili, ať už to byla Zuzana Kocumová z pozice náměstkyně Libereckého kraje nebo Josef Šedlbauer z vedení představenstva DPMLJ“, připomíná Jaromír Baxa.

Jako vždy je nejdůležitější vzít si z těchto kauz ponaučení. Současné vystupování hejtmana M. Půty a náměstka J. Svitáka ze SLK však působí spíše jako snaha, jak najít obětního beránka mezi těmi, kteří už v radě kraje nesedí, než jako poctivá snaha o to, aby se podobný problém již neopakoval. „Politická odpovědnost M. Půty za výběr a dlouholetou obhajobu svých náměstků Mastníka a Pietera a za odvolání Zuzany Kocumové je nepopiratelná“, zdůrazňuje Baxa.

Dnes už je jasné, že BusLine měl v posledním desetiletí podstatný vliv na to kdo a jak vládl v Libereckém kraji, v Liberci a v Jablonci. Zároveň nejde o jedinou podnikatelskou skupinu, která si takto pojišťuje svoje zájmy. Jsem hrdý na to, že lidé v Pro KRAJinu vždy obstáli a hájili veřejný zájem“, uzavírá Šedlbauer.

Tisková zpráva Pro krajinu

Subscribe
Upozornit na
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
O vítězi tendru na opravu libereckého bazénu je rozhodnuto. Nejnižší nabídku podala firma Metrostav DIZ. K tlaku na nižší cenu přispěla i důsledná práce opozice,
Zpřístupněné jeskyně České republiky letos zahájí jarní sezónu dříve. Pět jeskyní Moravského krasu (Balcarka, Kateřinská, Punkevní, Sloupsko-šošůvské a Výpustek), Jeskyně Na Turoldu u Mikulova
Příběh rodiny na útěku ze Severní Koreje, Vasila, který zachraňuje lidi z fronty nebo Elly bránící svůj domov před těžařskou firmou. Festival Jeden svět nabídne
Zanedbané střední školství řeší vedení Libereckého kraje pět minut po dvanácté. Především v Liberci je kapacita gymnázií naprosto nedostatečná. Hejtman Půta tak pod tlakem kritiky