Současné vedení města selhává v otázce nakládání s odpady. Opozice kritizuje náměstka Jiřího Janďourka, že prospal čas ve vedení města a připravil klíčovou zakázku špatně, když Liberec musel zrušit tento miliardový tendr na svoz odpadů. Podle zastupitelů teď Liberec nečeká žádné dobré a hlavně levné řešení. Radnice svůj postup hájí jako správný.
Ačkoliv se otázka nového tendru na radnici diskutuje několik let. Současné vedení města pod primátorem Jaroslavem Zámečníkem (STAN/SLK) stále mělo na všechno dost času. Zakázku měl na starosti zmíněný náměstek a primátorův stranický kolega Jiří Janďourek. Až v dubnu letošního roku vypsalo město Liberec zakázku na svoz odpadu a obdrželo 2 nabídky. Obě však vysoce překračují maximální hodnotu 1,6 mld. a zakázka byla proto zrušena. Město má nyní velmi málo času na hledání řešení.
Svoz odpadů v Liberci zajišťuje společnost FCC Liberec, která má smlouvu podepsanou do konce letošního roku. 15. 4. 2025 město vypsalo zakázku na svoz a likvidaci odpadu na období 2026-2035 s tím, že maximální výše nabídkové ceny nesmí překročit 1,595 mld. Kč. Město obdrželo nabídky od společností FCC Liberec a Marius Pedersen (ta zajišťuje svoz odpadu v sousedním Jablonci n. N.). Obě nabídky překročily maximální cenu o více než 0,5 mld. Kč, a město proto muselo soutěž zrušit.
Vedení města ale kritiku odmítá. Na velkou zakázku si dokonce najalo externí poradenskou firmu. „Město Liberec si před přípravou a vyhlášení veřejné zakázky na svoz odpadů pro další období s dostatečným předstihem najalo zkušenou a v odborných kruzích respektovanou společnost ISES, s r.o., která má velmi dobré reference ze spolupráce například s městy jako Česká Lípa, Benátky nad Jizerou nebo Královehradeckého či Libereckého kraje apod. V oblasti odpadového hospodářství tato společnost v uplynulých letech poskytovala poradenství a zpracovávala odborné podklady minimálně stovce obcí a měst v ČR,“ uvedl mluvčí liberecké radnice Tomáš Tesař.
Nicméně i on musel přiznat, že zakázka nedopadla dobře, nicméně postup vnímá jako správný. „Podobně pak rada postupovala právě i při zakázce na svoz odpadů. Předpokládanou cenu po důkladné diskusi a konzultacích s odborníky radní navrhli snížit na částku 1,7 miliardy bez DPH. I přesto město následně obdrželo dvě nabídky, které jim ale mimo jiné ukázaly aktuální reálnou cenu na trhu. Proto nyní zopakuje výběrové řízení na svoz odpadů a předpokládá se, že toto řízení skončí uzavřením smlouvy a zajištěním svozu odpadu na další období. Dosavadní postup vedení města vnímá jako uvážený a správný,“ říká tiskový mluvčí Tomáš Tesař.
Podle opozice ze Zelených/LOL ale každé řešení dnes, po zpackané a zrušené zakázce, bude pro Liberec nevýhodné a zejména drahé. Sami argumentují tím, že na problém takto velké zakázky, která je i klíčová pro město a jeho samotný chod, upozorňují nejméně tři roky.
A skutečně na věc opakovaně upozorňoval zastupitel za Liberec otevřený lidem (LOL) Jaromír Baxa: „V dubnu 2022 jsem na zastupitelstvu vznesl dotaz na harmonogram zakázky na svoz odpadů a upozornil, že je potřeba zakázku vyhlásit na konci roku 2022 nebo začátku roku následujícího. A to i proto, aby vítěz výběrového řízení měl dost času na pořízení techniky a zajištění personálu.“
Liberec se tak dostal do obtížné situace. Té se však, podle opozice, dalo zabránit, kdyby vedení města, zejména odpovědný náměstek Jiří Janďourek, řešilo zakázku včas.
„Dobrý manažer se pozná podle toho, že umí správně určit priority. Svoz odpadů je jednou ze základních služeb, které město pro své občany zajišťuje. Navíc se s hodnotou 1,6 mld. jedná o největší zakázku v historii města. Co by tedy mělo být pro vedení města vyšší prioritou?“ uzavírá Jan Stárek, zastupitel za LOL.