Rozhovor s Janem Korytářem

Minulý týden se na kraji vyhrotila situace kolem pravděpodobně největší a nejdůležitější zakázky, kterou toto zvolené zastupitelstvo stihne. Šlo o tendr na zajištění autobusové dopravy na příštích deset let. Opozice i jindy nejhlasitější starostové (či spíše starosta) byli k takto závažné problematice zticha, spor naopak nastal mezi Změnou a zástupci Starostů. A protože poslední dny i týdny toho kontroverzního přinesly více, rozhodli jsme se po dlouhé době zeptat se na pár věcí lídra Změny, Jana Korytáře.

Začněme aktuálně – protikorupční policie zatkla klíčové lidi z vedení společnosti Chládek a Tintěra, což je firma, která vyhrála i zakázku na opravu městských lázní v Liberci za více než 300 mil. Kč. Jak to hodnotíte?
Stejně jako v době před mým odvoláním z pozice primátora – že byla tato zakázka zmanipulovaná, předražená o desítky milionů a je jen otázkou času, kdy toto tvrzení přestane být pouze mým názorem a stane se realitou. Ti, co tuto zakázku připravili a protlačili, za ní budou muset nést odpovědnost.

Pojďme ještě k protikorupční komisi na kraji – opravdu byla třeba, když existují standardní nástroje (jako například zveřejňování smluv a zakázek na webu), jak tvrdí Vaši kritici, ale i koaliční partneři?
Pro mě je to zcela jednoznačné, tato komise potřeba byla. Korupce a klientelismus jsou stále největším problémem naší společnosti, navíc Změna pro Liberecký kraj měla toto téma jako svou prioritu a má ho jako prioritu i nadále. Vznik této komise je i součástí koaliční smlouvy.

A existují nějaké příklady odjinud, třeba ze zahraničí, kde podobné komise fungují?
Nevím, to jsem nijak obšírně nezkoumal. Jedná se ale o standardní komisi, které zřizuje Rada kraje jako svůj poradní a iniciativní orgán. Podobně na kraji působí komise sportovní či pro veřejné zakázky.

Podle čeho jste vybírali jednotlivé členy komise?
Oslovil jsem předsedy všech zastupitelských klubů, aby vyslali své zástupce do této komise, s tím, že jedinou podmínkou bylo, aby se jednalo o odborníky, kteří se v dané problematice orientují, ne jen politické zástupce, kteří si to odsedí za chlebíček a měsíční odměnu. Kromě ODS, která se k práci této komise od začátku ústy pana Beitla vyjadřuje s despektem, všechny ostatní kluby zástupce vyslaly. Navíc jsem oslovil ještě zástupce osmi neziskových organizací, z nichž tři – Naši politici, Oživení a Transparency International, své zástupce vyslali také.

Jak by měla do budoucna vypadat krajská protikorupční strategie na kraji a v čem by se měla lišit například od toho, co dělá město Liberec?
Svoji představu mám, ale tato strategie bude výsledkem práce širšího týmu, takže to nyní nechci příliš specifikovat. Na rozdíl od strategie, kterou přijalo město Liberec, budu ale prosazovat, aby zde byla řešena i problematika příspěvkových a obchodních společností kraje a také finanční podpora protikorupčních aktivit, včetně dostatečného personálního posílení krajského úřadu právě na poli aktivního boje proti korupci, klientelismu a na ně navázaných věcí.

Vaši kritici Vám vytýkají, že se snažíte vyvádět peníze z krajského rozpočtu. Ohlásili jste 2 miliony pro různé granty. Komu tyto peníze mají jít? Čmelák, který se korupci na Liberecku věnuje nejdéle, oznámil, že do soutěže nepůjde, neziskovky jako Transparency International nebo Oživení asi také těžko, když jejich zástupci sedí v komisi, tak pro koho ty peníze mají být?
O zaměření grantů vedeme v rámci koalice ještě jednání, organizace zastoupené v komisi se těch grantů s největší pravděpodobností účastnit nebudou, to je pravda. Ale organizací, které se věnují protikorupčním aktivitám, zvyšování transparentnosti a souvisejícím projektům je více, takže se nebojím, že by se nikdo se žádostí o podporu nepřihlásil.

Hodně se mluví, někdy i křičí, že se tu buduje nějaká další policie. Chcete jít i po kauzách z minulosti?
Komise nebude mít žádné zvláštní pravomoci, komise i členové se mohou chovat a jednat jen v rámci zákona o krajích, resp. stejně jako běžní občané. Jediné, co má komise navíc, je přístup k některým informacím, které potřebuje pro svou práci, jako jsou například materiály Rady kraje, které nám budou poskytnuty k připomínkám jako poradnímu orgánu. Na druhou stranu ale osobně vnímám jako potřebné nezavírat nad kauzami z minulosti oči, takže budu jako aktivní občan a řadový zastupitel hledat cesty, jak vytvořit kapacity i mimo tuto komisi, aby se jim někdo mohl systematicky věnovat.

Jste poradním orgánem krajské rady. Co když se dostanete k materiálům, u kterých nabudete přesvědčení, že šlo o zneužití pravomocí nebo veřejných prostředků?
Pak poskytneme Radě kraje náš názor na danou situaci, pokud by někdo z komise došel k přesvědčení, že se dozvěděl o spáchání trestného činu, měl by postupovat jako každý jiný občan a tento trestný čin ohlásit.

Někteří starostové se bojí, že „půjdete i k nim na radnice“? Jaký je k tomu Váš postoj?
Nic takového do kompetence Protikorupční komise Rady LK nepatří, ani nic takového neplánuji. Jediná situace, která mně napadá, že si Rada kraje vyžádá nějaké naše stanovisko například k poskytnutí nějaké dotace z rozpočtu kraje, kde by byla příjemcem obec a poskytnutí této dotace by provázely nestandardní záležitosti. I tak ale bude muset komise postupovat standardně, nemáme žádné vyšetřovací pravomoce.

Alespoň část Starostů a téměř celá opozice s Vaší komisí nesouhlasí, co si myslíte, že je toho příčinou?
U části zastupitelů to bude neznalost problematiky a toho, o co zde vlastně jde, někdo si pod tím představí nějakou vyšetřovací komisi, ale to je úplně mimo realitu. Bude tu ale i část politiků, kteří mohou činnost této komise vnímat jako ohrožení svých pozic, protože tuší, že pro mě osobně není boj proti korupci jen předvolebním lákadlem pro voliče, ale politickou prioritou, pro kterou jsem ochoten mnohé udělat i obětovat.

V tom případě se musím zeptat i na to, jak vnímáte dění okolo zakázky na dopravní obslužnost, kde evidentně koalice nepostupovala zcela ve shodě…
Z mého pohledu to bylo značně nestandardní, měnit parametry takto významné zakázky způsobem, že materiál předloží radní pro dopravu pan Mastník ze SLK až na stůl, fakticky za našimi zády. Chtěl bych věřit, že to bylo jen nedorozumění, ale spíše mám pocit, že u zakázky za 4 miliardy bylo už těch podezřelých náhod až příliš mnoho. To ale ukáží až následující týdny a měsíce, zda mé podezření na manipulaci této zakázky bylo oprávněné nebo ne. V minulosti jsem se ale většinou v podobných kauzách příliš nemýlil, tak uvidíme.

Děkuji za rozhovor.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Projekt Garantovaného bydlení má za sebou první rok fungování, ptáme se proto jeho ředitele Roberta Pradeho na průběh tohoto roku.
Bydlení se dnes, více než po třiceti letech fungování svobodného trhu, stává neustále naléhavějším problémem pro stále větší část společnosti. Do sociální pasti, která
V českém zákonodárství se letos udál jeden významný krok, který by mohl pomoci boji s korupcí, která českou společnost stále svazuje a táhne ke dnu. Na
Nadace Ivana Dejmala pro ochranu přírody slaví v těchto dnech 30. výročí od svého založení. Od té doby rozdělila na pomoc životnímu prostředí přes 32