Liberec zařízl rekola, ale podporuje elektromobily a carsharing

Liberec letos definitivně pohřbil projekt sdílených kol. Nicméně nyní se snaží přijít s podporou alternativní způsob automobilové dopravy a bezplatné parkování ekologicky šetrných vozidel je jedním z projevů této podpory. Od srpna bude v Liberci umožněno bezplatné stání v zónách placeného stání (ZPS) v režimu návštěvnického stání pro elektromobily a také pro sdílené automobily v režimu „carsharing“.

Ekologicky šetrná vozidla, tedy elektromobily, můžou bezplatně parkovat na zónách placeného stání, kde jsou umístěny parkovací automaty a také, na základě vydání parkovací karty, na modrých zónách v čase od 8 do 16 hodin, kdy předpokládáme nižší obsazenost držiteli rezidentních a abonentních karet,“ popisuje náměstek primátora pro technickou správu města Jiří Šolc.

Elektromobily musí mít speciální registrační značku EL. O tu lze od 1. dubna 2019 zažádat na jakémkoliv pracovišti registru vozidel. Vydání značky je zdarma do 15 dní od podání žádosti. Pro elektromobily  a vozy  s  vodíkovým  pohonem  je  tato  registrační  značka samozřejmostí, hybridy musí mít tabulkovou hodnotu emisí CO2 nanejvýš 50 gramů na kilometr.

Sdílená vozidla můžou bezplatně parkovat na zónách placeného stání za podmínky, že budou mít vydanou parkovací kartu, která bude sloužit jako identifikace carsharingového vozidla,“ vysvětluje náměstek Jiří Šolc.

Oproti tomu ale současné vedení města letos zařízlo projekt oblíbených sdílených kol, tzv.rekol nebo také růžových kol, se kterým přišli jeho předchůdci ze Změny pro Liberec. V únoru se město rozhodlo v podpoře cyklodopravy nepokračovat, v březnu jejím fanouškům svitla naděje, když se podařilo vyjednat lepší ceny. V dubnu ale rada města rozhodla, že sdílená kola jezdit po městě letos nebudou.

Důvody byly finanční a pak konec sdílených kol vedení města pod Starosty, ANO a ODS odůvodnilo letoší epidemií koronaviru.  Liberec přitom mohly stát růžová kola podstatně méně. Již loni se  rada města nevyužila již získanou dotaci 2 milionů Kč ze Státního fondu životního prostředí, kterou připravilo předchozí vedení v čele se Změnou pro Liberec, a rozhodla se financovat systém z rozpočtu města.

V Liberci po zavedení sdílených růžových kol, tzv. růžovek, jak se pro ně pod Ještědem rychle vžil název mezi lidmi, přišlo nadšení mezi lidmi. Jen za první tři měsíce roku 2018 celkem 4.300 lidí, kteří si kola půjčili bezmála 22 tisíc krát. Náklady na jednu jízdu tak dosáhly cca 16 Kč. Ze celou první sezonu šlo celkem o 43 tisíc jízd.

Subscribe
Upozornit na
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Česko-polský spor o těžbu v hnědouhelném dole Turów na hranicích dostává novou dynamiku. Podle Vojvodského správního soudu ve Varšavě nebezpečí významného poškození životního prostředí.
Šlendrián, napadlo by leckoho. Je to sotva půl roku, co se s velkou slávou a za účasti místních policejních špiček otevíral politicky protežovaný policejní
Státní zástupce zrušil stíhání společnosti Eurovia CS v kauze údajné korupce při rekonstrukci tramvajové trati v centru Liberce. Podle žalobce měla společnost účinný protikorupční
Vítězem 19. ročníku Ceny Karla Hubáčka je rekonstrukce Liebiegova paláce v Liberci za čtvrt miliardy korun. Nákladná rekonstrukce významné liberecké památky ale stála o
Korupce je závažným celospolečenským problémem, který zasahuje a ovlivňuje všechny vrstvy společenského života. Pokud jste se setkali s korupčním jednáním nebo třeba „jen“ s netransparentním jednáním státní správy či samosprávy, ať už ze strany politiků nebo úředníků, můžete nám to napsat prostřednictvím tohoto formuláře. My se Vaším podnětem budeme zabývat a dáme Vám zpětnou vazbu.