Obří dopravní problém jménem průmyslová zóna v Růžodole zatím nemá řešení

Veliký problém pro dopravní systém v Liberci dnes představuje napojení rozrůstající se průmyslové zóny Sever. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že Liberec nesmí mít v územním plánu druhé napojení zóny za Globusem. Obyvatelům Františkova tak hrozí, že již tak rušná páteřní ulice čtvrti – Švermova bude ještě více přetížena dopravou.

Příjezd do průmyslové a obchodní zóny Sever přes kruhového „sněhuláka“, jak liberečtí zdejší křižovatce říkají, je v Liberci každodenní dopravní problém. Obrovské kolony aut jsou zde na denním pořádku.

Jde o důsledek špatného plánování z dob vlád ODS, kdy bylo vše podřízeno zájmům zdejšího stavebního holdingu, který průmyslovou zónu realizoval, když od města koupil za velice nízké částky pozemky pod ní. Kauze se Náš Liberec věnoval již před několika lety.

Zóna měla být původně průmyslová, ale tehdejší developer, Investorsko Inženýrská, patřící do holdingu kolem společnosti Syner, začala pozemky prodávat i obchodním korporacím, čímž výrazně vzrostlo dopravní zatížení. Situace, kdy v minulosti nechalo město zdejší stavební lobby dělat si, co chtěla, se Liberci a jeho dopravnímu systému tak brzo vymstila.

Nyní se má, podle nového územního plánu, průmyslová a obchodní zóna rozšířit o pozemky v Ostašově, což bude jistě představovat další dopravní zátěž. Je ale otázkou, zda ji „sněhulák“ je schopen vůbec pokrýt.

Řešením mělo být napojení zóny z druhé strany za Globusem, směrem k nové čerpací stanici ve Stráži nad Nisou a tam napojit na průtah městem, který je zároveň silnicí první třídy. To je také důvod nesouhlasného stanoviska ministerstva dopravy. „Sněhulák“ a plánované napojení jsou od sebe vzdálené asi čtyři kilometry a ministerstva nelze. Tedy: mít tak blízko sebe nájezdy, odporuje normám pro silnice první třídy.

Toto rozhodnutí se může nejvíce dotknout obyvatelů Františkova. Zdejší hlavní Švermova ulice je již dnes výrazně dopravně zatížena a v případě, že do zóny v Růžodole, která se má rozrůst, nepůjde jezdit z dálnice od Stráže nad Nisou, lze očekávat ještě větší zátěž.

Radnice ale s rozhodnutím ministerstva nesouhlasí a bude se proti němu odvolávat. Poukazuje například na to, že nedávno napojení zóny za Globusem ministerstvu nevadilo. „Rozhodnutí Ministerstva dopravy o znemožnění dalšího plánovaného sjezdu a nájezdu na R35 je pro mne překvapivé a vadí mi. Když Územní plán připravoval ještě pan náměstek Rutkovský 2011-2014, ministerstvo nemělo problém. Teď po letech je provoz jenom silnější a sjezd ještě potřebnější a najednou je ministerstvo proti. Nechápu to.,“ uvedl pro Náš Liberec náměstek primátora Jiří Šolc.

Šolc upozorňuje, že s napojením od Stráže nad Nisou počítají i firmy, které v lokalitě působí.“  Dopad to samozřejmě má. Například firma, která revitalizuje brownfiled zchátralé slévárny je historicky napojena na Švermovu, počítá ve svém projektu, že později budou jezdit „horem“ a dokonce na stavbu té „horní silnice“ i přispějí, ale kdy to bude? Logicky čekat nemohou a za město na to „horní silnici“ musíme tlačit co nejvíce.“, dodal náměstek Jiří Šolc.

Situaci se věnuje i opoziční zastupitel ze Změny pro Liberec, předseda libereckých Zelených a vlastní profesí územní plánovač, Jindřich Felcman. „Na nové napojení zóny sever odkazoval náměstek Šolc obyvatele Františkova. Ti nesouhlasí s tím, aby po už nyní těžce zatížené ulici Švermova jezdily kamiony z nově připravované průmyslové zóny v areálu bývalé slévárny Ostašov. Potvrdili se mé námitky, že jde o sliby plané.,“ kritizuje politiku současného vedení města Felcman.

Podle něj je řešení v útlumu stávající dopravy a městu jednou nezbyde než tlačit i na snížení obchodní kapacity zóny, která měla být původně průmyslová. „Nyní musíme o dopravě v této části města přemýšlet jinak. Nikoliv přidávat další silnice, ale utlumit zatížení křižovatky u Globusu. Chytrými informačními zařízeními a postupným vymístěním obchodní zóny, které především křižovatku ucpává. Materiál obsahující takové řešení jsem tento týden zaslal vedení města,“ reaguje na negativní stanovisko Ministerstva dopravy Jindřich Felcman, který se dopady nové průmyslové zóny Ostašov na obyvatele Františkova již více než rok zabývá.

Subscribe
Upozornit na
77 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Náš Liberec přináší otevřený pohled na to, jak, dle policie, probíhalo zadání miliardové zakázky na rekonstrukci plaveckého bazénu na Tržním náměstí v Liberci.
Investigativní zjištění našeho webu zajímají republiková média již týden. Poslechněte si jeden z nejsledovanějších českých podcastů, 5:59 Lenky Kabrhelové na Seznam Zprávách, který se
Reakce koaličních stran Starostů, ANO a Pirátů na nebývalou krizi důvěryhodnosti je ubohá. Bez jakékoliv sebereflexe vykládají aktuální korupční jako selhání jednotlivců. Opomíjejí ovšem
STAN/Starostové pro Liberecký kraj, ANO a Piráti vypověděli smlouvu ODS po sérii odhalení, které minulý týden přinesl Náš Liberec a která, dle policie, dokumentují,