Central station – inteligentní nádraží nebo zas jen PR a obrázky?

Liberecký kraj by letos chtěl ve spolupráci s městem Liberec a Správou železnic vypsat architektonickou soutěž na úpravy libereckého vlakového nádraží, které by mělo propojit autobusový i vlakový terminál. Jenže právě „spolupráce“ města a kraje Liberec již jednou o nové autobusové nádraží připravila.

Před čtyřmi lety měl Liberec hotový projekt nového autobusového nádraží (jeho autorem byl architekt Petr Stolín) i s parkovacím domem, který měl zachytávat příchozí automobily a odlehčit osobní dopravě v centru. Po vítězství STAN/SLK v komunálních volbách v roce 2018 ale primátor Jaroslav Zámečník odevzdal projekt svému stranickému šéfovi, hejtmanu Martinu Půtovi (STAN/SLK).

Vedení liberecké kraje (a osobně i hejtman Půta) sice libereckou veřejnost ujišťovalo, že se nového autobusového nádraží dočká, ale po dvou letech muselo město i kraj přiznat, že projekt nezvládly a že dotace zhruba 160 milionů propadla. Stotisícovému měst tak místo autobusového terminálu zůstaly dál, již téměř 30 let „provizorní“ stavební buňky, stále více podléhající času.

Dnes ovšem kraj i město představují, opět, smělé plány. ČTK to na začátku roku sdělil hejtman Martin Půta. V plánu je architektonická studie a podle dřívějších vyjádření Central station mměla být hotová v roce 2030.

Společný projekt, nazvaný Central Station, počítá s využitím budovy libereckého nádraží jako zázemí nejen pro cestující na železnici, ale také pro autobusovou dopravu. Budova, která dnes není plně využita, by se měla stát centrem terminálu. Podmínkou pro uskutečnění projektu je ale zrušení první koleje, která se už léta prakticky nepoužívá. Právě na jejím místě by měl být prostor pro odjezdy autobusů. Stanice by tak umožnila cestujícím pohodlný přestup z vlaků do autobusů a také na MHD.

Nový dopravní uzel na nádraží by měl do deseti let propojit všechny druhy dopravy – železniční, autobusovou a MHD, ale díky blízkosti parkoviště také automobilovou dopravu. „Právě tímto směrem se ubírá Evropa a tvoří integrované dopravní uzly. Přinést by to mělo velký komfort pro cestující a také velkou přehlednost i kvalitu cestování,“ řekl již dříve ČTK hlavní městský architekt, dnes rovněž náměstek primátora Liberce pro architekturu a dopravní stavby Jiří Janďourek (STAN/SLK). Podobné terminály slouží podle něj třeba v Pardubicích, německém Zhořelci nebo Drážďanech. Na projekt za stamiliony chtějí kraj a město získat dotace z evropských fondů. Tedy z těch samých, ze kterých si peníze kraj nechal před třemi lety utéct.

Než bude terminál hotový, mělo by se zázemí pro cestující podle hejtmana Půty přesunout do nedaleké budovy Uranu, která patří městu. Radnice připravuje její rekonstrukci, jak ale v minulosti poukázal Náš Liberec, i její příprava je problematická, provázejí i politické sváry na radnici a podezřelé okolnosti, a tok není jasné, kdy vůbec začne.

Koaliční partneři z ANO a ODS na liberecké radnici kritizují STAN/SLK také z jiného důvodu. Vadí jim, že, podle nich, produkuje řadu studií, jejímž výsledkem jsou sice kvalitní architektonické studie, které se ale neodrážejí v ekonomických možnostech města. Jako příklad je uváděna například studie na městský bazén, jejímž výsledkem jsou pouze líbivé prezentace, ale pro její finanční náročnost dost možná nebude realizována. Obdobným způsobem zase vedení kraje zásobuje Liberečany již deset let „obrázky“ náplavky a upraveného dolního centra města. 

Subscribe
Upozornit na
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Letošní prezidentské volby víří emoce. Nejen na náměstích, ale i v politických stranách. Jde o záležitost výsostně celorepublikovou, která ale proniká na regionální a komunální
Vedení Libereckého kraje slibuje Liberečanům zkulturnění dolního centra Liberce včetně náplavky u Nisy již celou dekádu. Většinou před volbami. Zatím z toho ale byly jen
Desítky příznivců i odpůrců čekaly na bývalého premiéra a současného kandidáta na českého prezidenta Andreje Babiše z hnutí ANO. Oba tábory od sebe musela
Na radnici v Liberci vznikne zbrusu nové oddělení. Bude mít na starosti vztahy s investory a spadat bude náměstka pro veřejný prostor a dopravní