Do naší redakční stále častěji chodí upozornění na to, že z kdysi oblíbených a ikonických libereckých parků na Starém městě se stávají regulérní parkoviště a často je zde i o zdraví se, kvůli autům, pohybovat. Vedení města se tuto skutečnost pokusilo zlehčovat, po dodání důkazů ale slíbilo nápravu.
Liberec má za poslední dvě volební období Kancelář architektury města, která vyjde obecní kasu na zhruba 11 milionů ročně, vlastního, nově zřízeného náměstka pro architekturu a veřejný prostor, kterým je Jiří Janďourek ze STAN/Starostů pro Liberecký kraj a zasedá zde i placená Rada architektů. Všechny tyto orgány mají dbát na zkvalitňování veřejného prostoru ve městě. Nicméně ten za poslední roky silně upadá.
Náš Liberec již v minulosti upozornil na to, že se z náměstí, chodníků i zeleně v Liberci, za tichého souhlasu vedení města, stávají černá parkoviště. Věnovali jsme se několikrát i situaci v někdejším nejstarším arboretu Českého království, v parku u Severočeského muzea v Liberci, které se špatnou péčí svého vlastníka, Libereckého kraje, pomalu ale jistě změnilo ve smetiště a parkoviště.

Každodenní realita v parku u Severočeského muzea. Auty zničená zeleň a cesty jsou pak samozřejmostí
Park u muzea ovšem není sám. Například dnes, jak nám zdokumentovali naši čtenáři, se běžně parku na chodníku i zeleni v sousedním parku u Dolních kasáren. Bezohlední řidiči využívají toho, že je Vítězná kvůli opětovné rekonstrukci uzavřena a v místě tak vznikla provizorní slepá ulice. Pro leckoho ideální stav, využít zdejší chodníky a přilehlý park jako bezplatný park.

V bezplatné parkoviště se pomalu a jistě, za souhlasného přihlížení vedení města, mění i park na Štefánikově náměstí
Situace není dobrá ani v Lidových sadech. Zde probíhá kontroverzní rekonstrukce PKO v režii Libereckého kraje. Auta, a to jak nákladní, tak osobní, ovšem nevyjíždějí jen v horní části, vjezdem na stavbu, ale zkracují si cestu na Masarykovu ulici rovnou přes park, ke starému vchodu do zoo. Jak nás upozornili naši čtenáři, situace je tu nezřídka kdy vyloženě nebezpečná.

Lidové sady mají novou urbanistickou funkci. Slouží jako zkratka pro řidiče od PKO až k Jezírku
Černé parkování na Starém městě se ale neodehrává jen v parcích. Náš Liberec již v minulosti upozornil na katastrofální stav Masarykovy třídy. Lidé si z chodníků a zeleně udělali v jejím horní části parkoviště u svých domů, ale stejně tak se na zeleni a chodnících denně parkuje i Střední průmyslové školy strojní. Zejména v ranních a večerních hodinách si rodiče vezoucí děti do škol či kroužků s nějakým parkováním hlavu nelámou.

Od tohoto místa je sice stále volné parkoviště v areálu LVT vzdálené asi 30 metrů, ale proč se namáhat, když to město toleruje. Výsledkem jsou na Masarykově třídě zničené chodníky a rozježděná zeleň
Naše redakce s tímto problémem oslovila vedení města, které se jej nejdříve snažilo víceméně bagatelizovat. Po dodání fotografií od našich čtenářů ale přišla odpověď.
„„Město Liberec upozorní příslušné vlastníky pozemků na tuto nežádoucí skutečnost a vyzve je, aby přijali taková opatření, které by mohla divokému parkování v této lokalitě zamezit nebo ho zásadně omezit. Současně prověříme, zda zaznamenaný stav parkování některých osobních vozidel v některých místech – například před muzeem – nesouvisel s vydáním dočasných povolení. Na uvedenou lokalitu se zároveň více zaměří městská policie,“ uvedl k situaci mluvčí liberecké radnice Tomáš Tesař.