Trestní oznámení kvůli poškozování dopravního podniku – strach uvnitř ČSSD?

Zástupci Změny pro Liberecký kraj dnes veřejnosti sdělili, že v září podali trestní oznámení  na neznámé pachatele z okruhů členů představenstev a managementu společností Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a firmy BusLine, a.s. Obsahem podezření je neodůvodněné vyvádění finančních prostředků z DPMLJ a faktická protiprávní privatizace části autobusové městské hromadné dopravy v Liberci prostřednictvím smluvních vztahů mezi dopravním podnikem a společností BusLine.

V trestním oznámení figurují trestné činy porušení povinnosti při správě cizího majetku, zneužívání informací v obchodním styku a zločinné spolčení. Důvodem pozdějšího zveřejnění skutečnosti, že bylo trestní oznámení podáno je podle zástupců Změny pro Liberecký kraj to, že chtěli, aby měly orgány činné v trestním řízení čas na zajištění důkazů a ostatních materiálů. Nyní byla registrace trestního oznámení zveřejněna na portálu české justice a proto není důvod jeho existenci tajit. Pro abnormální výši možné škody bylo trestní oznámení podáno přímo na Vrchní státní zastupitelství v Praze.

Proč jsou smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine nevýhodné

Většinu důvodů, proč pokládají zástupci Změny pro Liberecký kraj  smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine jednostranně nevýhodné pro dopravní podnik, shrnuli ve svém tiskovém prohlášení do těchto bodů:

  • Desetiletá smlouva byla uzavřena bez výběrového řízení, ačkoli se jedná o nadlimitní veřejnou zakázkou na služby, celkové plnění by se v dosavadních cenách blížilo 1.5 miliardy Kč.
  • Dopravní podnik se od roku 2012 zavázal k minimální objednávce 3.2 milionu kilometrů autobusové dopravy ročně, což je 100% autobusové dopravy na Jablonecku a 39% autobusové dopravy v Liberci.
  • Od smlouvy nelze odstoupit a to ani za okolností, kdy by např. města Liberec a Jablonec snížila nebo zrušila svoji objednávku veřejné dopravy od DPMLJ. Veškerá rizika nese dopravní podnik.
  • Firma BusLine si od DPMLJ za roky 2010 a 2011 účtovala v průměru 45.76 korun za jeden kilometr, zatímco dopravní podnik za své komerční linky k obchodním centrům Nisa a Globus dostává 33.20 korun za kilometr.
  • DPMLJ poskytuje společnosti BusLine bezplatně nebo za ceny nižší než běžné řadu plnění. Jedná se např. o využívání parkovišť DPMLJ v Liberci a kanceláří v budově terminálu dopravního podniku v Liberci, o výnosy z plničky CNG, do které investoval DPMLJ 6 milionů Kč z vlastních zdrojů a kterou provozuje a využívá pouze BusLine, nebo o pronájmy 13 autobusů DPMLJ firmě BusLine za nájemné odpovídající 1/15 nákupní ceny ponížené o dotace, do nájemného nejsou zahrnuty např. ani úroky z úvěrů, které si DPMLJ musel na nákup autobusů vzít.
  • Nepřímá škoda plyne z likvidace dlouhodobé schopnosti dopravního podniku zajišťovat veřejnou dopravu na Jablonecku a z části i v Liberci. V době uzavření smlouvy DPMLJ disponoval potřebným technickým i personálním zabezpečením pro veřejnou dopravu v Liberci a zčásti i pro Jablonec, této kapacity se dobrovolně zbavil a velmi obtížně ji v budoucnu bude znovu nabývat.

Ředitel DPMLJ přišel ze společnosti BusLine

Josef Šedlbauer a Jindřich Berounský ze Změny pro Liberecký kraj rovněž připomněli, že dopravní podnik odkoupil divizi ČSAD za účelem vlastního rozšíření provozování veřejné dopravy ještě před vstupem společnosti BusLine do prostoru zajišťování veřejné dopravy v Jablonci nad Nisou a v Liberci v roce 2009. Ač za tuto divizi dal o 16 milionů více než stanovil znalecký posudek, rok na to de facto zdarma podstoupil ještě větší procento trhu společnosti BusLine. Stalo se tak, kdy DPMLJ šéfoval  Jiří Veselka z Unie pro sport a zdraví a a předsedou představenstva byl Jiří Kittner z ODS.

Novým ředitelem DPLMJ se po Jiřím Veselkovi stal Luboš Wejnar, který bezprostředně předtím působil ve vedení společnosti BusLine a do své nové funkce byl jmenován rovněž bez výběrového řízení.

Majitelé Společnosti BusLine sídlí na karibských ostrovech Grenadiny a Svatý Vincenc a jsou tak záměrně nedohledatelní. Od kraje se jí ovšem  dostává štědrých podpor, jako například dotací na naftu. Jednatel společnosti BusLine Jiří Vařil je členem výboru dopravy Libereckého kraje za KSČM, v Jablonci je v podobném výboru ovšem za barvy ODS.

ČSSD – podivný tendr a kandidáti uklizení v zahraničí

Společnost Silnice LK, kterou nedávno založil Liberecký kraj a figurují v ní jména libereckých sociálních demokratů (Martin Sepp, Lukáš Martin), má na svědomí ovšem další podivný tendr. Zakázku na dodávku nafty a benzinu do jejích aut v hodnotě 575 milionů korun vyhrála společnost Movi Oil, která byla zaregistrována doslova pár týdnů před vypsáním zakázky. Majitelem firmy je švagr Jiřího Vařila z BusLine a  navíc sním dříve působil podle obchodního rejstříku v minulosti ve firmě.

Trestní oznámení a následné vyšetřování protikorupční policií mohou být podle zástupců Změny pro Liberecký kraj důvody, proč poslední dny a týdny nejsou k zastihnutí čelní představitelé sociální demokracie – zejména ti, kteří mají dopravní problematiku a ekonomiku v resortu: náměstci hejtmana Zdeněk Bursa, Martin Sepp a náměstek primátorky Lukáš Martin. Všichni přitom kandidují na prvních místech v nadcházejících volbách a všichni tři jsou nejdůležitějšími spojenci nezpochybnitelného šéfa zdejší ČSSD Roberta Duška. Podle vyjádření kraje i města mají buď dovolenou nebo jsou nemocní (Martin Sepp by již měl být v práci).

Podle Jana Korytáře jsou obchody kolem veřejné dopravy jedním z největších zdrojů vyvádění veřejných prostředků do soukromých rukou. Zmínil například kritizovaný tendr na krajského dopravce v hodnotě zhruba 4,3 miliard i skutečnost, že na obchody se společností BusLine jsou napojeni politici ČSSD, ODS, ale i KSČM.

Zuzana Kocumová v tiskovém prohlášení k tomu dodala: „Zatímco všichni ostatní se snaží poslední dny před volbami oslovit co nejvíce příznivců, ČSSD volí jinou taktiku. Jejich kandidáti nesmí být vidět. Tato strana vsadila na to, že volby může vyhrát nová hezká tvář v čele kandidátky, plný kraj billboardů a plakátů – a bojí se, že prohrát by je mohl právě osobní kontakt s voliči. Právě při něm velmi lehce zjistíte, jestli je lídr vůdčí osobností strany, nebo pouhou figurou nastrčenou lidmi skrytými v pozadí.“

Trestní oznámení a obvinění v řadách ČSSD

Liberecká sociální demokracie dnes čelí několika trestním oznámením či dokonce obviněním ze strany policie. 

  • Na náměstka hejtmana pro školství Radka Cikla bylo podáno trestní oznámení pro pokus o uplácení bývalého ředitele Centra vzdělanosti.
  • Radní pro sociální věci Pavel Petráček se dočkal trestního oznámení za zneužití pravomoci veřejného činitele a poškození finančních zájmů Evropské unie (ve stejné věci je podáno i trestní oznámení na kandidáta na senátora za ČSSD Stanislava Eichlera)
  • Policie již přímo obvinila náměstka Zdeňka Bursu kvůli pobírání odměn v dozorčí radě Krajské nemocnici Liberec.
  • Obviněná je také liberecká primátorka Martina Rosenbergová pro schválení odměn pro dozorčí radu Krajské nemocnice Liberec, včetně uvolněných radních.

Martin Sepp pobíral odměny v Krajské nemocnici také v rozporu se zákonem, ale na rozdíl od Zdenka Bursy se na něj trestní oznámení podáno nebylo.

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Další pokračování korupčního příběhu z libereckého dopravního podniku naservírovaly čtenářům Seznam Zprávy. Tentokrát policisté popisují, jak bývalý ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar spolu s někdejším předsedou
Server Seznam zprávy dnes přinesl reportáž založenou na policejních spisech a odposleších, které dokumentují korupci Dopravním podniku města Liberec (DPMLJ). Znovu ukazují na vliv
Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy
Náš web již před čtyřmi roky přinesl zjištění, že kontroverzní podnikatel Miroslav Pelta si nakupuje politiky skrze luxusní VIP zájezdy. MF Dnes přináší nová